SOL Bil | |
|
Peugeot er jo, sammen med BMW, en av de få bilfabrikkene som også lager motorsykler. Honda og Suzuki er jo som kjent motorsykkelfabrikkene som også lager biler. Og nå har Peugeot kommet med en stor nyhet for sine to-hjulere. En scooter som ikke låser forhjulet.
|
Hvis jeg har talt riktig har vi nå kommet frem til den tredje lekkasjen fra Bentley angående deres nye coupé. De tekniske detaljene høres spennende ut, men navnet holder de fortsatt hemmelig.
|
Det er fortsatt noen måneder til XC90 er leveringsklar, men allerede nå har Volvo fastsatt prisene på sin nye SUV. Ikke uventet er de litt under nivået til BMW X5 og Mercedes-Benz M-Klasse.
|
Toyota må være ganske fornøyd om dagen. Den ene forbrukerundersøkelsen etter den andre, med Toyota i topp, renner inn. Nå er det tyske ADAC som har spurt medlemmene sine om hvor fornøyd de er med bilen sin.
|
Nye Nissan Primera har allerede fått mange tilhengere her i landet, skjønt den kanskje viktigste modellvarianten er enda ikke på plass. Neste mandag begynner nedtellingen når 5-dørsutgaven slippes i produksjonslandet England.
|
Jaguars D-Type, vinner av Le Mans og vakker som få, er vel noe av det mest klassiske fra etterkrigstiden. Når vi leser at Christies skal selge en slik ”som opprinnelig ble solgt som ny til Norge der den ble racingkjørt av Scuderia Askolin” våkner vi. Dette ante vi ingenting om. Dette lukter sensasjon!
|
Nå er byggenummer En underveis i det flunkende nye produksjonslaboratoriet ved Goodwood. 1. januar 2003 blir Rolls-Royce et BMW-eid merke, og da skal også den nye modellen være klar. Nå er de første teamene i gang med å prøvebygge det første eksemplaret.
|
Allerede før Hummer H2 er kommet ut til sine amerikanske forhandlere, snakker Hummer-ledelsen om en tredje linje. Med en H3 kan Hummer-salget komme opp i 100.000/år. Den opprinnelige Hummer solgte 768 eksemplarer i fjor, og bidrar derfor ikke mye til volum.
|
Dersom du har en ekte Ford GT 40 som du vil ha enda litt raskere, så kan du gå til Tokyo R&D. Det var de som bygde lengdeløpsskøyteskoene som gjorde at Hiroyuki Shimizu smadret alt av 500-meter rekorder på slutten av 90-tallet. Dessuten står de bak en av årets mer spennende sportsbiler.
|
Da myndighetene innførte den nye ”statskassa” i fjor vår, var det mange varebiler som ble borte fra det norske markedet. Men norske importører er kreative, og ved hjelp av enkle modifiseringer er flere av bilene igjen tilbake.
|
I forrige uke var det igjen utdeling av eksamens-vitnesbyrd for amerikanske bilprodusenter og –importører. Kvalitets-undersøkelsen til J.D. Powers & Associates blir tatt på alvor.
|
Mens Knut Frostad & Co fortsatt venter på å starte siste etappe i 2001/2002-utgaven av Volvo Ocean Race, har Volvo allerede bestemt seg for å være med på happeningen nok en gang.
|
Etter 20 års drøvtygging later det til at Stortinget kommer til å støtte et forslag om førerkortprikkbelastning for trafikksyndere. I 20 år har spørsmålet vært utredet, så nå kan det bli slutt på at Norge har to fartsgrenser, en for de som kan betale og en for de andre.
|
På Paris-utstillingen til høsten vil en av de nye bilene være Renaults fjerde generasjons Espace. Egentlig har de allerede vist den, den de i dag kaller Espace Concept er i realiteten 99 prosent ny Espace. Om den kommer til å øke Renaults forsprang i Europa er vel imidlertid tvilsomt, men de har jo allerede en komfortabel førsteplass.
|
Mai-tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser en nedgang på 8,8% i salget av nye biler. Dermed peker også akkumulert-tallene nedover, riktignok bare med 1,1%. Med unntak av Peugeot og Nissan, må alle de ti største merkene tåle tilbakegang.
|
Vi nevnte i forbindelse med Indianapolis 500 hvor lite gode GM var på å feire at Den Amerikanske Sportsbilen fyller 50 år snart. Eierne og brukerne er meget dyktigere. Allerede denne sommeren flommer det over av Corvette-fester.
|
Etter Noble og Ascari og TVR Tuscan og en rekke andre superbiler du aldri har hørt navnet på verken før eller siden, dukker det nå opp en sør-afrikaner som kaller seg Madiba GTR. Den skal importeres til England i et antall av 30, sier personene bak.
|
DaimlerChrysler er, sammen med Harley, en av verdens tøffeste på å beskytte merkenavnet. Nå har deres Brand Protection Team slått til i England, 50.000 pund straff måtte en importør av plagiat-hjul betale.
|
Neste år feirer Cadillac 100 år. I stedet for å vente og se hvordan den feiringen går, for kanskje å lære av det, har Buick gått ut og fortalt hvordan de skal feire sine 100, som bare kommer litt etter. Det gjør de blant annet med en ny modell som skal hete Rainier.
|
Volkswagen skal ikke bygge noen Nardo Superbil, og også Jaguars F-type skal tilbake til arkivet i stedet for å konkurrere med de tyske roadsterne. Beslutningen antyder at det begynner å bli ganske tett på Superbil-himmelen.
|
BMW har bommet stygt på Mini’en. Bil nummer 100.000 skulle ikke bli produsert før langt utpå høsten. Det visste imidlertid ikke kundene, så BMW var nødt til å bygge Mini nr. 100.000 i siste uke. Den ble blå, og bakpå sto det Mini Cooper S.
|
I dag tilbys Audi Allroad med to alternative motorer avhengig av om du foretrekker bensin eller diesel. Nå kommer snart et nytt, kraftigere alternativ.
|
En engelsk Smart-kjøper kan vanskelig være helt likegyldig til landslagets innsats i Korea/Japan. Blir England verdensmestre får kjøpere av en spesialutgave tilbake 500 pund i kontanter.
|
Amerikanske Autoweek kommer med en gladmelding: at Chevrolet skal bringe tilbake et av deres mest illustrerte modellnavn: Impala SS. Og det er ikke bare navnet som kommer, konseptet med svært potente sedaner ligger under.
|
Eiere av Mercedes E-Klasse er mest fornøyde av de som kjøpte ny bil i fjor. Men Subaru Impreza gjør et stort sprang og følger hakk i hel.
|