Bilindustri | |
|
Renault kaller det selv den største investeringen noen bilfabrikk har gjort i Russland, da de offentliggjorde planene for å legge 230 millioner Euro i en ny bilfabrikk som skal bygge den kommende X90 modellen.
|
Mens Kia setter bunnlinjerekord for tredje år på rad, må den store fetteren Hyundai fortelle om et skuffende resultat, på tross av et skikkelig hopp i omsetningen.
|
Problemene hos Tom Walkinshaws TWR kan bety en kjedelig utsettelse for den nye Rover 45/MG ZS. Svært mye av arbeidet på denne sentrale modellen står igjen, og TWR hadde kontrakt på sentrale jobber der.
|
Ikke siden 1996 har det vært en Agnelli som ledet Fiats generalforsamling. Og egentlig regnet vi ikke med at vi skulle få se en ny Agnelli i styreformannstolen før etter årets generalforsamling. Men fredag vil Umberto overta, tre måneder tidligere enn planlagt.
|
De siste ti dagene har vi to ganger, med bakgrunn i aktuelle PAG-hendelser spurt om hvor Volvo er i PAG-bildet. Nå henger flere seg på. Dow Jones sendte ut en melding om at det knaker i PAG-samarbeidet, og Automotive News slo forleden opp at Ford-presset begynner å irritere Volvo.
|
Våre venner i eurocarprice.com har nå regnet ut det europeiske nybilprisbildet for 2002. Som vanlig ligger vi blant de høyeste på nybilpris, men prisøkningen var lavere her hjemme enn snittet i Europa.
|
2002-tallene for Volkswagen-gruppen viser at det begynner å bremse. Ferdinand Piëch gikk av i tide, det er ikke han som sitter med resultatet av aldrende modellpark og ikke helt vellykket modellpolitikk. Omsetningen gikk ned og det samme skjedde med fortjenesten.
|
For en snau uke siden spurte vi hvor Volvo var i forbindelse med en strategi-tankegang fra Premier Automotive Group, som Volvo er medlem av. Nå har det skjedd organisasjonsendringer hos PAG som gjør at man kan stille spørsmålet en gang til.
|
Først ble Tom Walkinshaws Arrows-team (Formel 1) satt under administrasjon. Når skjer det samme med TWR, Walkinshaws bilprodusent-konsulent, som blant annet er kjent for Volvo-jobber.
|
Først og fremst takket være sin japanske datter kunne Renault bokføre et rekord-resultat for 2002. Konsernet ser også ganske lyst på dette året.
|
I følge italienske aviser skjedde det meget rundt Fiat sist helg. Store møter med bankene, enighet om flere salg av Fiat-selskaper, og reforhandlinger om GMs vilkår rundt den 20% eierposten de har i Fiat Auto.
|
PSA-gruppen, Peugeot og Citroën, avsluttet fjoråret omtrent som markedet hadde ventet: med en gevinst på omtrent samme nivå som i 2001. 1,69 milliarder Euro ble tallet.
|
Januar-tallene for nyregistreringer i Europa var veldig bra for Opel. De erobret markedsandeler, bedre enn de fleste. Dessuten viser økonomitallene for i fjor at GM-datteren igjen er på rett kurs.
|
Mens det butter på andre markeder er det kinesiske i full utvikling. Volkswagen er blant dem som virkelig profitterer på det. 513.000 biler solgte de der i fjor, det er 43 prosent frem. Nå ser de i retning av en million.
|
Mandag startet Toyota driften av sitt nye logistikksenter for Norden i Malmø. Anlegget får kapasitet til å håndtere 80.000 biler i året og dekker et areal på til sammen 220 mål.
|
BMW er ikke tilfreds med nesten bra. Derfor gjør de nå en innsats for å komme opp fra tredjeplassen blant importerte biler i Japan. Hittil har BMW klart seg selv der borte, men nå skal de ha hjelp for å bli enda bedre.
|
Som verdens tredje største bilmerke, har Toyota et vell av modeller og varianter. I USA blir de mest luksuriøse markedsført under Lexus-navnet, men i Japan selges de samme modellene som Toyota.
|
Så er de offisielle registreringstallene for januar 2003 – hele EU/EFTA-Europa – her. Det ble ikke noe godt nytt år, nei. Ned 7 prosent fra en januar 2002 som heller ikke var spesielt bra. En skuffende fortsettelse var det også på en desember som tydet veldig bra.
|
Volkswagen får endel pepper for tiden. Ikke nok med at Phaeton-historiene om labert salg nekter å legge seg døde, i tillegg sliter fabrikken med ihjelfrosne motorer, stort hull i USA-salget, og slutt-på-liv-syklusen for både Golf og Passat. Og ny informasjonssjef sluttet etter seks uker!
|
Bloomberg som er en av finansmarkedets mest etterrettlige og pålitelige informasjonskanaler, hadde nylig en melding datert Irvine, California (der PAG har hovedkontoret) som fortalte om hva Ford ventet av PAG og de nye PAG-modellene i årene fremover. Volvo var ikke nevnt med et ord.
|
Etter at Bulgaria måtte vinke farvel til den planlagte PSA/Toyota-fabrikken, som ble lagt til Tsjekkia i stedet, har de satt sin lit til Hyundai. Men nå måtte en skuffet finansminister fortelle at koreanerne har utsatt avgjørelsen til årsskiftet.
|
I dagens Spiegel skriver de at VW må kutte Phaeton-produksjonen fra planlagte 12 – 14.000 til 7.800. ”Vi aner ikke hvor de har de høyeste tallene fra”, sier Volkswagens folk til Reuters.
|
I 2001 lå Kina på 8. plass blant verdens bilproduserende nasjoner. I 2005 regner mange med at volumet vil være på høyde med Tysklands, og det landet ligger på 3. plass etter USA og Japan!
|
Interessen for dieselmotorer er i markert økning også i Norge, selv om vi fortsatt ligger godt under en andel på 20 prosent. Hittil er det dieseldrevne biler i storbil- og mellomklassen som har hevdet seg på salgsstatistikken, men småbiler vil i økende grad leveres med dieselmotor i fremtiden.
|
Mange nordmenn har i årenes løp handlet hos Auto Becker, eller bare stukket innom for å få klappe på en av hans Ferrarier, eller andre av de modellene som for oss sulteforede nordmenn var drømmebiler. Om to uker er det siste sjangs til å handle der.
|