Næringsliv | |
|
Denne gange har ACEA slått seg sammen med 28 tunge organisasjoner når de ber EU-kommisjonen tenke trygge og smarte parkeringsplasser for lastebiler. Særlig nullutslipps.
|
Når vi ser på nyttebilsalget i Europa, har ikke en eneste av årets seks første måneder gått i pluss. Men juni antyder at nedgangen er bremset.
|
ACEAs generaldirektør har skrevet brev, først og fremst til EU-kommisjonen, og bedt dem ikke glemme tungbilene og sjåførene nå som Europa skal kickes i gang igjen.
|
Regjeringen oppretter tilskuddsordning på 100 millioner kroner for buss- og passasjerbåtselskaper
|
AB Volvo kunne I dag fortelle om et annet kvartal som hadde gått meget bedre enn de fleste hadde fryktet.
|
Mange tungbilaktører flyter fortsatt på gode ordrereserver fra tiden før koronakrisen slo inn. Selv om aktiviteten nå er økende, frykter bransjen at andre halvår blir verre enn det de har opplevd hittil.
|
I april sank nyttebilsalget i Europa med 67 prosent. Noen av de store markedene, Frankrike, Italia og Spania så en nedgang på mer enn 80 prosent. Men det var de under 3,5 tonn som mistet mest.
|
At Hankook er store på dekk til tungbil er ingen nyhet. Derimot er det nytt at produsenten nå også vil satse på dekk til tunge nyttekjøretøy med sin andre merkevare, Laufenn.
|
I revidert nasjonalbudsjett har regjeringen halvert pengene til utekontroller av tungtransporten. En åpen invitasjon til mer ulovlig kabotasje, mener NLF.
|
Full veibruksavgift for biodrivstoff innføres fra 1. juli. Transportorganisasjonene er skuffet.
|
Vehco, som er en betydelig leverandør av systemer for flåtstyring, blir nå en del av varemerket AddSecure.
|
Da Grant Larsen, sjefen for bilkonsernet som eier lastebilforhandleren Volmax, fylte 50 år, lot ikke kollegene og familien koronarestriksjonene stoppe feiringen. Et vogntog og et mannskor ble noe av redningen.
|
ACEA har statistikken klar for første kvartal. Salget av yrkesbiler sank 23 prosent i årets første måneder, med 47 prosent i mars. Varebiler truffet hardest. Norge bedre enn Europa i alle segmenter.
|
Seat er veldig kvikk til å fortelle at jernbanen er hjertet i logistikken deres, men de er allikevel veldig stolte av sine nye landeveistog, og robotiserte lokomotiver på fabrikkområdet.
|
Bilimportørenes Landsforening (BIL) har siden 2013 jobbet for at ADR-godkjente lastebilverksteder skal kunne utføre den årlige ADR-kontrollen. Svaret fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) er fremdeles nei.
|
Takket være det tyske betalingssystemet er lastebiltrafikken på tyske motorveier lett å måle. Større nedgang enn nå har man aldri sett.
|
– Mange transportbedrifter får en kalddusj av Stortinget i dag, sier Geir A. Mo.
|
Per Egil Holm, direktør for Bevola Norge AS, rykker oppover i systemet og blir nå øverste leder for hele Bevola-konsernet.
|
I dag ble det sikret flertall på Stortinget for utredning av et digitalt transportregister, at elektroniske fraktbrev gjøres obligatoriske, samt mulighet for å kreve inn bøter for brudd på kabotasjeregelverket på stedet.
|
Næringsaktører kan nå få fremstille kjøretøy som ikke defineres som samfunnskritiske. Men tilbudet er fortsatt begrenset, understreker Statens vegvesen.
|
Det har til tider vært full forvirring og inntil 80 kilometer køer ved EUs indre grenser den siste uken. Nå later det til at transportministrene i medlemslandene, er blitt enige om retningslinjer fra Kommisjonen – støttet av Europa-parlamentet.
|
Konsekvensene av koronaviruset er for det meste kritiske, men noen lyspunkter finnes også. Posten, for eksempel, har aldri opplevd maken til vekst.
|
Et av årets høydepunkter i den skandinaviske transportnæringen, Elmia Lastbil, skulle arrangeres i august. Nå er messen utsatt til 2021. Hva som skjer med IAA er ikke kommunisert.
|
Volmax-eieren Cognia lanserer en hurtigutviklet digital løsning for formidling av ledig personell til transport- og anleggsbransjen
|
Dramatisk utvikling i koronakrisen for transportbransjen, ifølge fersk undersøkelse fra NLF.
|