YrkesBil | |
|
Tyske Quantron har gjort det til et forretningsområde å bygge om eksisterende nyttekjøretøy fra forbrenningsmotor til el- eller hybriddrift.
|
Den norske Mercedes-Benz-importøren ser markedspotensial for EQV på grønne skilter. Prisen starter på tett oppunder 700.000 kroner.
|
Det kan virke som det er ganske fundamentale forskjeller i oppfatningen om veien fremover mellom de to europeiske lastebilkjempene. Daimler, med Volvo, går for hydrogen. Traton går for batterielektriske.
|
Nederlandske VDL Bus & Coach startet på «scratch» og utviklet sin nye generasjon Citea som en ren elbuss. De fremhever løsninger som batterier i gulvet, kompositt-sidevegg i ett stykke og smart energistyring. Den norske importsjefen gleder seg og har allerede tilbudt modellen i anbud.
|
Det er mer enn seks år siden Hyundai viste sin konsept-pickup på Detroit-utstillingen. «Fantastisk, akkurat den kompakte pickupen vi har ventet på», sang et samlet velkomstkor. Vi måtte vente i seks år.
|
– Vi anser dette som et stort steg på veien mot en viktig seier for NLF og alle andre som arbeider for like konkurransevilkår i transportnæringen, sier NLF-topp Geir A. Mo til YrkesBil.
|
Siden manns minne er cirka tre måneder høres det kanskje imponerende ut at nyttebilsalget i Europa økte med nesten 200 prosent i april. Men selv når pessimisten/realisten ser to år bakover finner han allikevel ut at det lysner. Litt.
|
Fra 1. juli 2021 vil alle nye elektriske kjøretøyer i EU være pålagt å gi et bestemt lydnivå når de kjører med hastigheter under 20 km/t. Her er Volvos kjenningsmelodier.
|
Samtidig som Opel lanserer sin første elektriske varebil i den store klassen, har Movano byttet over til den velkjente Fiat-PSA-plattformen.
|
Her får kjappe pizza-bud en ny favoritt: Kia tilbyr nå en egen varebilpakke for e-Soul. Det betyr levering uten lokale utslipp – og svært god rekkevidde. Lav beskatning og lave driftskostnader er andre viktige fortrinn.
|
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e.
|
Opel har nå presentert et Vivaro-konsept. El-drift, rekkevidde 400 km. og ladetid på 3 minutter.
|
Nå kan også Volkswagen stille seg i rekken av dem som forsøkte å stanse en modellbilprodusent, men tapte.
|
I september i fjor presenterte Daimler sin store hydrogen-satsing. Nå er en av bilene derfra ute i trafikken. Dette har visstnok ikke noe med samarbeidet med Volvo å gjøre, eller…?
|
Mercedes-Benz eSprinter varebil er et elektrisk alternativ for kunder som trenger god plass. Rekkevidden er begrenset til 155 kilometer, men den kan hurtiglades mens du inntar en rask lunsj. Introduksjonsprisen starter på kr. 539.900.
|
Ved forrige IAA, i 2019, var Tropos bare en tungt kamuflert mini-nyttebil med batterielektrisk drift. Nå er den her på alvor – representert av en av Tysklands stor VW-Gruppe distributører.
|
Ingen burde bli overrasket over spennende bilnyheter fra Sachsen og Thüringen og gamle Øst-Tyskland. Tysk biltradisjon har overlevd der også, og viser gode tendenser til nytt liv.
|
Tommy Stub har et hjerte som banker for transportbransjen. Nå mener den erfarne transport- og logistikkfagmannen at norske myndigheter må trekke i nødbremsen for å få bukt med ulovlig kabotasje og annen transportkriminalitet.
|
Off-road entusiaster elsker Moab-ørkenen i Utah hvor de virkelige kan utfordre sine leketøy. Nå har GMC vært der med sin elektriske Hummer.
|
Mercedes-Benz eVito kom til kort mot konkurrentene med sin rekkevidde på 150 kilometer (WLTP). Nå har den norske importøren laget varebil av eVito Tourer Long Range i stedet - med 366 kilometer rekkevidde (WLTP).
|
Med Concept EQC gir Mercedes en forsmak på en romslig familiebil med inntil syv seter. De to første bokstavene forteller at den går på strøm.
|
Hino har samarbeidet med den israelske skateboard-produsenten, REE Automotive, før. Da endte det med en bil de kalte FlatFormer. Nå har de to gått inn i et enda tettere forhold.
|
Tevva er navnet på en engelsk bedrift som jobber hardt med elektriske drivsystemer for tunge biler.
|
Vy Buss AS har inngått avtale om kjøp av de resterende 51 prosent av aksjene i Minibuss 24-7 AS. Selskapet kan vise til eventyrlig vekst de senere årene.
|
Posten Norge går inn på eiersiden i svenske Elonroad, som utvikler en teknologi hvor el-kjøretøy lades under kjøring eller på en egenutviklet matte under parkering. Om kort tid starter et pilotprosjekt i Trondheim hvor el-kjøretøyene lades uten ladekabel.
|