Bilindustri | |
|
Etter et par år i skyggenes dal er Toyota igjen verdens største. I hvert fall basert på første halvår av 2012.
|
Først slo Fiat-sjefen, Sergio Marchionne, til med noen saftige anti-VW uttalelser. Svaret var greit: Marchionne kan ikke representere europeisk bilindustri, eventuelt forlater vi industrisammenslutningen.
|
Det er nesten 15 år siden Europa solgte turbovirksomheten sin til USA. Nå står to nye europeiske produsenter klar til å kjempe harde slag om markedet.
|
I løpet av et par uker har BMW kuttet to bånd. Ett mot GM og ett mot PSA. De vil åpenbart gjøre ting på egenhånd.
|
Mens Peugeot Citroen stenger fabrikker, møter Renault Europa-utfordringen litt mer aggressivt.
|
Det tok 15-16 måneder for Karl-Friedrich Stracke å vise at ikke han klarte å rette opp Opel-skuta heller. Nå forsvinner han. Kanskje til Russland?
|
I første halvår økte VW bilsalget med 10 prosent. Porsche går også mot rekord. Mens Audi har bedt om en liten pause.
|
Tysk presse har flommet over av VW-rykte den siste uken. Store endringer i ledelsen er tema. Noen av ryktene er nå bekreftet.
|
Så bekreftet Carlos Ghosn, Nissan/Renault-sjefen, noe som dukket opp som et rykte i Genève: Datsun skal gjenoppstå som bilmerke.
|
Da vi skrev om den nye Jensen Interceptor for ikke så lenge siden, fortalte vi at der var også Spyker inne i bildet. Ikke nå lenger!
|
Det er noen som kommer til å være veldig opptatt av noe helt annet enn nye modeller når de første nyhetene avdukes i Frankfurt i morgen tidlig.
|
Hvordan får de det til? Sover ikke. Røyker 60 om dagen. Frem og tilbake over Atlanteren, non stop. Opp som troll-i-eske med overraskende finter. Og hele tiden klar som en fjellbekk og skarp som et japansk samurai-sverd.
|
Peugeot er på plass i Berlin for å bruke Challenge Bibendum paraplyen til å vise hva de gjør av elektrisk, hybrid og annet som er annerledes. Og tok med seg en fersk el-rekord fra Nürburgring.
|
NÆRINGSLIV: Ferdinand Piëch, Volkswagen-gruppens solkonge, kan man stole på. Han sørger alltid for overskrifter.
|
Egentlig er Daimler litt tøffe. De oppgir de økonomiske tallene først. Så kommer de andre – bare for å banke den foregående.
|
GM, som vel fremdeles i større grad heter Government Motors enn General Motors, er på vei tilbake til førsteplassen blant verdens bilprodusenter. Hva nå poenget er med det.
|
Japansk bilindustri er naturlig nok preget av jordskjelvet, men også produsenter i andre land kan nå bli påvirket av katastroften.
|
Store tap, toppsjefer i avgang, eierselskap i trøbbel, spørsmål fra ”Riksgälden” – det var ikke noen god dag for Saab, denne fredagen.
|
Jordskjelvet, tsunamien eller skadene som følge av disse vil på kort sikt ikke forårsake store problemer for japanske bilmerker i Norge.
|
Så er det klart for kveldens store maktdemonstrasjon i Genève. VW-konsernet skal ha gruppe-forestilling.
|
Saab Automobile-eier Spyker Cars, med Victor Müller i spissen, selger sportsbilavdelingen. Resterende del av Spyker skal bytte navn og fokusere på Saab.
|
Den svenske bilprodusenten skal investere 4 milliarder svenske kroner i Kina.
|
Det russiske sportsbilselskapet Marussia Motors har kjøpt seg tungt inn i F1-teamet Virgin Racing.
|
Per Ivar Selvaag, ex-Cadillac, ex-Bugatti, ex-Lincoln, og nå ex-BMW, skal lede konseptdesign hos Peugeot. Dette kan bli virkelig moro.
|
I ettermiddag er det premieregalla på bilbransjens nye rekrutteringsvideo. Klikk her og vær blant de første som ser " De beste hender bør få de største oppgaver".
|