Bilreportasjer | |
|
PRØVEKJØRT: Vinteren byr på de sterkeste
cabrio-opplevelsene og
etter drøyt 2000 km med
desemberhimmelen som
tak, er det lett å bli
entusiastisk over
en blå MGF.
|
PRØVEKJØRT: Shelby Cobra lyder forlokkende
i de fleste bilentusiasters
ører og få biler
er så mye kopiert. Nå har
Carroll Shelby igjen begynt
å bygge Cobra. Det
måtte bare bli rått.
|
PRØVEKJØRT: 270 km/t er fort, vanvittig
fort, spesielt når du nærmer
deg en sving som du
selv har tatt i 150 km/t og
sjåføren fortsatt ikke viser
antydning til å ville bremse.
De har ikke samme norm
for hva som er fort,
redaktøren og Beretta.
|
PRØVEKJØRT: Med lettvekts
litium-ionebatterier
er Altra EV ett skritt
nærmere målet om
en virkelig praktisk
elektrisk bil.
|
PRØVEKJØRT: Noen biler gir mer kontakt med
naturen enn andre. Morgan er blant de
som bringer deg nærmest både moder jord og
elementene, og som stiller krav om varme klær.
|
PRØVEKJØRT: Man skal være forsiktig
med å utrope noe som
helst til verdens beste.
Men er det sportslige
egenskaper og familiebilens
komfort man
jakter på, er M5 optimal.
|
PRØVEKJØRT: Etter 15 år med røde tall skal
Maserati opp og stå og dette er bilen
de skal gjøre det med. Bare smak på
navnet – Tre mille due cento. Den
føles slik når du sitter bak rattet.
|
PRØVEKJØRT: Hva gjør du når du trenger oppmerksomhet og kan bygge biler? Heter du
Alfredo Stola inviterer du med deg en pensjonert bildesigner på pizzeria og
drøfter saken.
|
PRØVEKJØRT: Den er så rask og
morsom å kjøre at
den vil endre folks
oppfatning om luksusbiler,
mener vår
USA-medarbeider
Harvey Schwartz.
|
PRØVEKJØRT: 363 hk er i overkant av hva
du har behov for på norske veier,
men Jaguar XKR byr på mye mer
enn brutal motorkraft.
|
PRØVEKJØRT: BMW Z3 er bygd med et
mål for øyet; å gi eiere
og sjåfører ren og skjær
kjøreglede. Dette er en
bil det er lett å bli
betatt av.
|
PRØVEKJØRT: Ingen kommer upåvirket
fra en flørt med Elise. Hun
er lita og nett, og selv om
120 hk høres beskjedent ut,
er det ei kvikk dame vi har
med å gjøre, svært kvikk.
|
PRØVEKJØRT: Den vakte oppsikt da den
ble vist på Detroit-utstillingen
i 1993. Og den vakte
ikke mindre oppsikt da den
i fjor sommer ble satt i
produksjon. I år er fargen
gul og motoren kraftigere.
|
PRØVEKJØRT: Mazda traff innertier
da de introduserte
MX-5 eller
Miata som den
heter i USA, men
det er alltid noen
som vil ha mer, og
hos Monster Motorsport
i California
har de spesialisert
seg på å gi deg mer,
mye mer.
|
PRØVEKJØRT: 456 er i dag Ferraris eldste modell i produksjon,
og modellen som innledet
Ferraris nye offensiv, som også har gitt
oss F355 og 550 Maranello.
|
PRØVEKJØRT: Opel Signum byr på finesser
og detaljer vi får se i
kommende modeller, kanskje
allerede om et år
eller to. Vi har kjørt det
eneste eksemplaret som
finnes av bilen.
|
PRØVEKJØRT: Turtellernåla
danser lett og kvikt
opp og forbi rødmerket
på turtelleren.
Første-, andreog
tredjegear tømmes
kjapt, akkompagnert
av brølet
fra rekkefireren.
|
PRØVEKJØRT: Targa Florio – smak på navnet – det smaker eventyr.
25 år etter siste løp ligger veiene som gjorde Targa
Florio så unik fortsatt der, og de er en reise verdig.
|
PRØVEKJØRT: Karosserideler i
plast er ikke nytt,
men i CCV bruker
Chrysler plast på en
helt ny måte og viser
produksjonsmetoder
som kan
revolusjonere bilproduksjonen.
|
PRØVEKJØRT: Etter 34 år burde 911 forlengst vært avskrevet, men
faktum er at den aldri har solgt så bra som i de siste
årene. Og bli ikke forundret om suksessen fortsetter,
996 er bra, uforskammet bra.
|
PRØVEKJØRT: Gasspedalen ligger i bånn
idet jeg drar lett i spaken på
venstre side foran rattet.
Motoren svarer med å gi en
liten porsjon mellomgass før
tredjegearet er på plass og
turteller-nåla fyker opp til
rødmerket ved 8.500 o/min.
|
PRØVEKJØRT: For noen år siden dukket det opp en ny
biltype. MPV ble den kalt. Flerbruksbil på
godt norsk. Nevn en biltype som ikke er
flerbruks! Dem er det ikke mange av.
– Men Sonett og Spider er blant dem.
|
PRØVEKJØRT: Saab 9-5 er ikke utviklet
for å sette rekorder. Den
skal bare sørge for noe så
enkelt som at den svenske
fabrikken overlever.
|
PRØVEKJØRT: Fiats hittil sterkeste har alt som
skal til for å få status som kultbil.
Absolutt alt!
|
PRØVEKJØRT: Corvette er blitt symbolet på den amerikanske sportsbilen, en posisjon
General Motors er innstilt på å forsvare. Femte generasjon Corvette har
mer muskler, bedre komfort og bedre kjøreegenskaper enn noen av sine
forgjengere. Om den har samme sterke karakter får hver enkelt avgjøre,
men det hjelper mye at det er en råsterk V-åtter under det lange panseret.
|