img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Bilmerkenes historie

GAZ

Henry Ford er kjent som mannen som satte Amerika på hjul. Mindre kjent er det at Ford i høyeste grad bidro til at også Sovjetunionen fikk hjul å gå på da Ford Motor Company i 1932 hjalp til å etablere Gorkovskij Avtomobilnji Zavod i byen Gorkij (som fram til da het Nizhny Novorod, et navn byen tok tilbake i 1992). Blant annet fikk de russiske fagarbeiderne opplæring hos Ford i USA.

KOENIGSEGG

Som bilmerke – eller kanskje snarere et bilprosjekt – er Koenigsegg såpass nytt at det knapt nok har noen historie å snakke om. Og dog. Denne svenske superbilen har vekket så mye oppsikt at den er på alle sportsbilentusiasters lepper.

FSO

Selv om polske FSO i dag eies av Daewoo og nesten utelukkende produserer koreanske modeller, er det fortsatt så vidt liv i FSOs egen modell Polonez. Hvilket rettferdiggjør at vi tar et blikk på FSOs historie: Med unntak av konkurrerende FSM, som bygde Syrena og Polski Fiat 126 i årene 1972-1992, har FSO stått for den samlede polske personbilproduksjon siden 2.Verdenskrig.

KEWET

Smått, søtt og alternativt er adjektiver som både passer på elbilen Kewet og på bedriftene som har stått bak den. Likevel er Kewet å regne som en av de store elbil-suksessene gjennom det siste tiåret.

KENWORTH

Med lanseringen av Ford T i 1908 begynte bilen for alvor å konkurrere mot hest og jernbane på det amerikanske transportmarkedet. Blant de som så muligheter i det nye fremkomstmiddelet var Louis og Edgar Gerlinger, som i 1915 grunnla Gerlinger Motor Car Company i Portland, Oregon, og konstruerte sin første lastebil samme år.

JENSEN

For nordmenn og dansker lyder ikke navnet Jensen spesielt eksklusivt. Ikke før man kobler det med et teknisk produkt som for eksempel bil. Jensen-navnet står nemlig svært sterkt i engelsk bilhistorie, selv om det har levd et slitsomt liv med mye flytting og dårlig råd.

JEEP

Jeep som bilmodell var en av de mest vellykkede konstruksjoner, bil eller ikke, fra 2.Verdenskrig. Men som eget merke ble ikke Jeep markedsført før i 1963. Før dette var den et produkt fra Willys-Overland.

JAGUAR

Historien om Jaguar er historien om sidevogner som ble til biler og om svaler som ble til rovdyr. Men fremfor alt er det historien om mannen bak det råsterke merkenavnet: William Lyons jr., født i Blackpool i september 1901 som sønn av en musiker, dirigent og innehaver av en musikkforretning.

IVECO

Det ville være løgn å hevde at Iveco har bilverdenens mest spennende logo. Selve produktene er også langt mer nytteorienterte enn spennende. Til gjengjeld har merket avgjort en fargerik bakgrunn, som er mer omfattende enn for de fleste andre bilmerker av i dag – og dertil ganske lite omtalt.

ISUZU

Isuzus historie er en av de mest kompliserte innen japansk bilindustri. Tokyo Gasu Denki startet produksjon av sin Ishikawajima “A” lastebil i 1918, inngikk samarbeidsavtale med den engelske bilfabrikken Wolseley i 1920, og bygde Wolseleys personbilmodell A9 på lisens fra 1922. Men med det store jordskjelvet og de påfølgende brannene i Tokyo året etter, ble både fabrikken og det den inneholdt fullstendig tilintetgjort.

INTERNATIONAL

Cyrus Hall McCormick (1809-1884) fra Virginia, USA, oppfant som 22-åring den mekaniske slåmaskinen og grunnla med dette utgangspunktet McCormick Harvesting Company. I 1847 flyttet bedriften til Chicago og i 1902 ble den slått sammen med fire andre selskaper til International Harvester Company, et gigantkonsern med 25.000 ansatte.

INFINITI

I 1989 fikk Hondas og Toyotas separate luksusmerker for det amerikanske markedet, henholdsvis Acura og Lexus, selskap av Nissans variant, Infiniti. Infinitis modeller var splitter nye, henholdsvis den sporty M30 med 3 liters V6-motor og luksussedanen Q45 med 4,5 liters V8-motor.

ACURA

Av de tre japanske bilmerkene Honda, Nissan og Toyota var det Honda som først kom på ideen om å lansere et mer eksklusivt merke beregnet spesifikt på det amerikanske markedet.

IKARUS

Det ungarske bussmerket Ikarus har aner tilbake til 1895 da Imre Uhry startet en kombinasjon av smie og vognmakeri. Virksomheten ble utøvet i ganske liten og lokal skala, og først i 1920 sto det første lastebilkarosseriet ferdig. Fire år etter påtok bedriften seg også å bygge busskarosserier. I 1929 kunne de feire kjøretøypåbygg nr. 1000.

HYUNDAI

Å vokse opp i Tongchon i fjellområdet Kangwon-do, midt på landsbygda i det nordlige Korea, var neppe det beste utgangspunkt for å gjøre det skarpt som industri-gründer. Det forsto Chung Ju-Yung også, for han var nettopp i denne situasjonen; en fattig bondesønn, født i 1915 som den eldste i en søskenflokk på åtte.

HUMMER

Historien om Hummer går tilbake til 1970, da bilkonsernet American Motors Corporation (AMC) delte seg i en sivil og en militær divisjon. Den militære delen fikk navnet American Motors General Corporation (AMG).

HONDA

Av alle bilmerker som ble etablert etter 2.verdenskrig var det ingen som overlevde lenge dersom de både gikk inn for masseproduksjon og samtidig bar gründerens navn. Men ingen regel uten unntak. Det unntaket kom i 1963 og het Honda.

HOMMELL

Frankrike har helt siden 2.Verdenskrig hatt en liten nisje for produksjon av sportsbiler basert på komponenter fra landets ”store merker”. Da Matra forvant i 1984 var det bare en ”berømthet” igjen, Alpine, som utgikk i 1995. Da var til gjengjeld Hommell på full fart inn.

HOLDEN

Australias definitivt største suksess innen bilproduksjon startet samlebåndene i 1948, men både navnet og emblemet går mye lenger tilbake i historien. For navnets del faktisk helt til 1856, da sadelmakeriet James Alexander Holden & Sons ble grunnlagt i Adelaide. Først i 1913 beveget firmaet seg i retning kjøretøyer, da de begynte å bygge sidevogner for motorsykler, og året etter sto det første bilkarosseriet ferdig.

HINO

For ikke mange år siden var Hino lastebiler et vanlig syn på norske veier. Bilene var robuste, men fabrikken holdt ikke tritt med europeiske utslippskrav og falt ut av markedet. Siden da har Hino tatt tak i utviklingen, og i Japan går fortsatt produksjonen for fullt.

HINDUSTAN

At India er en gammel britisk koloni vitner ikke minst landets bilpark om. Da tenker vi særlig på landets egen bilproduksjon, og ekstra-ekstra på bilene fra Hindustan Motors Limited. Hindustan er navnet på et stort, men ikke helt definert, område i India.

HEULIEZ

Mange bussprodusenter har i årevis befunnet seg i grenselandet mellom karosseribyggere og fabrikker for komplette kjøretøyer med prefabrikkerte tekniske komponenter. Utviklingen har gått fra påbygde busschassiser mot stadig mer selvbærende enheter.

GMC

General Motors Truck Company kan om de ønsker feire 100 års jubileum i 2002. Merket har nemlig sitt utspring i Rapid Motor Vehicle Trucks, som ble dannet i 1902 for å bygge 1-sylindrede lastebiler. Det var i denne fabrikken i Owosso, Michigan, General Motors fra 1909 bygde GM lastebiler etter at konsernet året før ble dannet ved å kjøpe opp Rapid og andre bilfabrikker.

GINETTA

Svært mange kjenner til det engelske sportsbilmerket Ginetta, men hva ordet betyr er fortsatt en gåte. Sikkert er det at de fire brødrene Bob, Douglas, Ivor og Trevers Walklett drev med landbruksteknikk da Ivor i 1957 bygde sin egen sportsbil basert på en førkrigs Wolseley Hornet.

GILLET

Selv om Belgia faktisk står sentralt i europeisk bilproduksjon er det få av dagens bilmerker som har belgiske røtter. Et av unntakene er Gillet, som riktignok er et meget ”smalt” produkt fra byen Namur.


Neste 25 artikler