Bilindustri | |
|
Bare en ukes tid før de skal offentliggjøre en utvidelse av dieselpakten med Ford, forteller PSA at de skal bygge en ny fabrikk for motorer som skal utvikles sammen med, og også bygges for, Mini.
|
Peugeot/Citroen kommer med to store samarbeidsplaner omtrent samtidig Den ene er såpass visjonær at den ser helt frem til 2017. Den andre skal spare dem for ca 1 milliard Euro i året.
|
Canadisk bilproduksjon har alltid vært en sidegren av den amerikanske. Riktignok har de hatt sine egne merker, Acadian er kanskje det mest kjente, men den var bare en canadisk Chevrolet. Nå frykter mange at industrien er i ferd med å forsvinne derfra.
|
Når japanske bilfabrikker nå forteller om økt produksjon i 2002, og at de regner med tilsvarende tendens i år, er det de oversjøiske anleggene de egentlig snakker om. Hjemme skjer det lite, og det bidrar ikke akkurat til å få Japans økonomi på fote igjen.
|
Nå som Volkswagen har presentert sin T5 og Chrysler har satt Dodge-ansikt på Mercedes Sprinter (bildet), går samtalene videre om neste generasjon Transportere. Det later til at samarbeidet skal bli enda tettere.
|
Mens alle andre bilfabrikker på den vestlige halvkule begynner å komme med årsoppgjør-tall, forteller Porsche oss hvordan det har gått i deres første halvår. Avvikende forretningsår heter det. Er det derfor det går så meget bedre enn hos alle andre?
|
Proton er en bilfabrikk som også eier Lotus og John Barnard er en legendarisk Formel 1 konstruktør. Skal vi altså se Lotus tilbake mellom Ferrari og Williams? Nix, her dreier det seg om meget mer spennende ting, nemlig motorsykler.
|
Fremdeles er en av de vesentlige styrkene til koreanske bilfabrikker at hjemmemarkedet er så solid. Med et hjemmemarkedet som tar det som tilbys til de priser som forlanges, er en vesentlig større i en ekspansjonsfase. I fjor solgte de flere biler enn noensinne i Sør Korea.
|
I 2001 kunne de franske bilfabrikkene tegne seg for 9,8% av verdens bilmarked. I fjor, med et marked som gikk tilbake med 3,1 prosent før fintellingen starter, har franskmennene holdt stand bedre enn mange, og er nå på litt over 10 prosent.
|
Mazda har hatt god grunn til å sprute champagne denne uken. Mandag rullet den første Mazda2 av samlebåndet i Spania, og noen timer senere, da det var blitt tirsdag i verdens mest folkerike nasjon, ble den første Mazda6 produsert der.
|
Både General Motors og Ford kan rapportere om positive fjerde kvartal. Generalen hadde selvfølgelig de høyeste tallene, men Ford hadde den beste bedringen. Hos begge var driften positiv i siste kvartal.
|
Det første signalet på at Monti ikke tåler tøv ble gjort kjent i går. Audi trodde de holdt seg innenfor det nye Gruppeunntakets regler da de sa opp en del småverksteder fra sin ”autoriserte” kjede. Nå er Audi og Brüssel blitt enige: verkstedene er tilbake igjen.
|
Etter Sveits, Nederland og Tyskland har nå Renault og Nissan giftet seg på enda et marked i Europa. Denne gang er det Østerrike. En logisk prosess, ettersom begge eier hverandre og jobber med stadig flere felles komponenter, og felles ideer.
|
Og dermed er tallene for nyregistreringer i Europa på plass. Desember kunne vise en skikkelig oppgang, mer enn 11 prosent, men det måtte mer til for å redde hele året. Fjoråret endte på 14,39 millioner biler, ned nesten 3 prosent.
|
Det var en optimistisk Mazda Europa-sjef som deltok på Mazda-festene i Detroit. ”Nå er vi på vei mot 300.000 bilsalg i Europa”, sa Steve Odell. Hvor mange, og hvordan de skal selge i Norge fortalte han imidlertid ikke.
|
Automotive News kan nå fortelle at Saab mister enda mer av sin selvstendighet. Både konstruksjon og produksjon skal nå inn under de som har ansvar for tilsvarende hos Opel. GM Europa blir mer og mer lik GM Nord-Amerika
|
Det er sikkert mye mange kan krangle med Daimlerchrysler om, men det later i det minste til at resultatene deres ikke er noe man kan bruke mot dem nå. Snuoperasjonen er i rute og fjoråret ender med drift i 5 milliarder pluss, virker det som.
|
Den eneste GM Europa-bilen som finnes på Detroit-utstillingen er Saab, og derfor var budskapet ekstra bittert: ”På tross av Saab skal vi gå break even i Europa i år” kunne GM Europa-sjef Mike Burns fortell da han besøkte utstillingen.
|
Nå har Roberto Colaninno bekreftet at han kommer til å legge inn et bud på Fiat, han har fortalt hvordan han har tenkt å lede bedriften, og han presiserer at dette blir et ”friendly” tilbud. Dermed kommer vel i hvert fall den heftige økningen av verdien på Fiat-aksjer de siste dagene til å stanse.
|
For første gang på mange år kan ikke VW-konsernet telle helt til 5 mill. når de avslutter enda et salgsår. På tross av nye salgsrekorder av Audi, og strålende marked i Kina endte konsernets totalvolum på 4,98 millioner enheter.
|
Fra torsdag og gjennom hele helgen har oppslagene om Roberto Colaninno og Fiat vært meget store både i italienske aviser og i finanspressen. Skal han bringe Fiat tilbake fra stupet?
|
10 prosent opp gikk bilsalget opp i USA i desember. Det høres ikke akkurat ut som depresjon, men bakgrunnen for storsalget var nok store incentiver. GM var i spissen for innspurten, de økte med nesten 31 prosent i årets siste måned.
|
Uventet gladnyhet for Mitsubishi: de er i spissen for japanske bilfabrikkers eksportøkning. Eller, mer forståelig kanskje: ingen japansk bilfabrikk har økt eksport-tallene mer enn dem. I november!
|
Dersom du var toppsjef for et viktig område hos Volkswagen i Wolfsburg og ble flyttet til tilsvarende stilling hos Bentley, ville du betrakte det som forfremmelse eller…?
|
På et nylig møte i ACEA ble Louis Schweizer valgt til president for ACEA i 2003. Schweitzer er sjef for Renault, det skal han fortsette med. ACEA er sammenslutningen av europeiske bilprodusenter som gikk så sørgelig på trynet i sitt forsøk på å lobbe EU i forbindelse med gruppeunntaket.
|