Motorbransjen | |
|
Å la piggfrie vinterdekk sitte på også i sommerhalvåret er en dårlig, dyr og farlig vane.
|
Redaksjonen i BilNorge.no og MotorBransjen har til tider mottatt brev fra lesere som mistenker oss for å være prinsipielt kritiske og negative til alt som kommer fra Wolfsburg. Hvilket vi selvsagt benekter på det mest bestemte.
|
DaimlerChrysler AG og PPG Industries har undertegnet en avtale om bruk av PPG-lakker ved reparasjon av DaimlerChrysler-biler verden over.
|
Bosch skal legge nærmere 4,5 milliarder norske kroner i et nytt anlegg i Reutlingen utenfor hjembyen Stuttgart. Her skal det blant annet utvikles og produseres elektronikk for ABS, ESP, kollisjonsputer og motorstyringsenheter til bilfabrikker over hele verden.
|
I fire år har flere taxier i Alta vært med på en verdenstest av nye dieselmotorer. De har ikke helt visst hvilken motor de hadde i sin bil. De har bare kjørt passasjerer dagen lang.
|
Statens vegvesen har sendt ut på høring et forslag til helhetlig plan for tjenestetilbudet ved landets trafikkstasjoner.
|
Tor O. Dahle tiltrer fra 1. august som internasjonal direktør for salg og marketing hos dekkgiganten Continental AG.
|
Det danske selskapet V. Løwener AS med sine 90 medarbeidere og årsomsetning på 220 millioner danske kroner, ønsker å ekspandere i Skandinavia. Nyetablerte datterselskaper er underveis både i Helsingborg og i Frogner-området i Oslo.
|
Ta for eksempel Hengst GmbH & Co. KG, som har oppnådd flere utmerkelser fra bilprodusenter i sommer. Vi har tidligere nevnt at Hengst mottok DaimlerChryslers logistikkpris til sine underleverandører, og nylig ble de også tildelt Ford Motor Companys høyeste kvalitetsutmerkelse for underleverandører, Q1 Award, hos Hengsts hovedkontor i Münster (bildet).
|
En bil som lastes med baksetepassasjerer, uvanlig mye bagasje, og kanskje i tillegg sleper på en stor campingvogn, får trykket ned bakhjulsfjæringen slik at fronten «løfter» seg.
|
En ny undersøkelse er gjennomført av Norstat i forbindelse med lanseringen av det nye lavpriskonseptet Shell Express. Det norske folk vil ha billigere bensin.
|
Interessen for årets Global Student Car Design Competition – det fjerde i rekka - har vist seg overveldende.
|
Miljøstiftelsen GRIP har inngått en ”Grønn Allianse" med Harald A. Møller AS for ytterligere å styrke miljøarbeidet i Norges største bilimportør. Det er første gang GRIP inngår denne type samarbeid med en aktør i bilbransjen.
|
For tredje år på rad viser den svenskeide Mekonomen-kjedens tall for sine danske aktiviteter et i realiteten negativt driftresultat.
|
Etter en vinter og en vår der bilpleieleverandørene i tur og orden har lansert rense,- polerings- og beskyttelsesprodukter med nanoteknologi, kunngjør bransjens markedsleder Turtle Wax at også de er ute i hyllene med et bredt utvalg nanoprodukter i deres Extreme-serie.
|
Nå er kampen om en luksuriøs Formel 1 weekend i gang gjennom MECAs bransjekonkurranse i dekkskift for alle verksteder i sommer.
|
Mange nye funksjoner når
Honda lanserer nå nye nordiske nettsteder med mange nye funksjoner, samtidig som BASF lanserer en website for både bilindustri og bilister.
|
I Norge har vi behov for 3000 nye læreplasser i årene som kommer, mener Utdanningsdirektoratet. For Bertel O. Steen-konsernet er lærlinger den viktigste kilden til rekruttering av faglært arbeidskraft. Mange bedrifter er ikke klar over hvor enkelt det er å bruke lærlingordningen, mener avdelingsleder for Opplæringsringen i Bertel O. Steen, Kjell Lundeby.
|
Salget av bobiler har økt med 40 prosent hittil i år. Både båtfolk og hyttefolk er skyld i det.
|
”Debatten rundt bil og miljø er ofte fokusert for mye på langsiktige løsninger, det er barnebarnas kommende hverdag som diskuteres - ikke dagens reelle miljøbilteknologi. Så slutt å snakke om barnebarnas biler! Framtida skapes nå, det er de eksisterende miljøløsningene som må fram i lyset og prioriteres.”
|
Bladet Bilbransjen opplyser at Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap (DSB) har gitt grønt lys for at bilverksteder selv kan detonere tennsatser i kollisjonsputer og beltestrammere.
|
Over 33.500 medlemmer av The United Auto Workers Union har takket ja til å førtidspensjonere seg, opplyser fagforeningen. 25.000 av disse er ansatt hos General Motors, og 8500 hos GMs konkursrammede underleverandør Delphi.
|
Over hundre regissører, produsenter og reklamefolk måtte avvises i døren
da historiens første 3D-reklamefilm ble vist på reklamemessen i Cannes i forrige uke. Filmen er en bilreklame for Mitsubishi Outlander og er laget av det bergensbaserte produksjonsselskapet BUG og MK Bergen Reklamebyrå for Mitsubishi-importøren MMC Norge.
|
Til FIGIEFAs (den europeiske fellesorganisasjonen for frittstående bildeldistributører) og den frie verkstedbransjens glede, støtter både TRAN-(Transport) og ITRE- (Industri) komiteene i EU-Parlamentet kapittel III om omfattende tiltak for å sikre tilgang på reparasjonsinfo for kjøretøy i Euro 5-forslaget.
|
”38% av de nordamerikanske og 24% av de globale underleverandører til bilindustrien står i fare for å ende som betalingsudyktige i løpet av 24 måneder dersom de ikke foretar grunnleggende endringer for å styrke sin finansielle posisjon.
|