Bilindustri | |
|
Store endringer i japansk dekkindustri rundt nyttårstider. Sumitomo, som Goodyear eier 10 prosent av, skal overta Dunlop Japan helt, sammen med Ohtsu. Samtidig fortelles det at Bridgestone skal fjerne Firestone-navnet fra det meste av det de gjør.
|
Utrolig så mange av dere som er interessert i russiske biler. Det vil derfor sikkert glede en rekke når BilNorge nå kan fortelle at det faktisk ser ut som om UAZ skal gå i pluss i år.
|
Chrysler har bommet på 14, men konsentrerer seg i stedet om å tjene penger, er budskapet fra Daimlerchryslers amerikanske hovedkvarter nå. De hadde et mål om 14% markedsandel – det sprekker, men til gjengjeld antydes det at årets resultat vil vise break even.
|
Opels folk påstår at nå er det snart slutt på de røde tallene. Fjerde kvartal vil gå i svart, mener de, og neste år behøver vi ikke lenger høre om tap derfra.
|
Det skjer da en og annen aksjetransaksjon etter børs også. Fredag, for eksempel, etter at New York stengte, kvittet Fiat seg med alle sine GM-aksjer – 5 prosent av selskapets kapital. Til gjengjeld fikk de nesten 1,2 milliarder dollars i kontanter. Kjøperen var ikke kjent på det tidspunktet.
|
Det er ganske morsomt å observere hvordan bilfabrikkene sier en ting i går og en annen i dag. Opel, som plutselig er blitt tilhenger av flermerke-representasjon, er ett eksempel. Nå kan VW fortelle om meget begrenset antall plattformer, som helst bør vare i 12 år.
|
Audi har tidligere fortalt at de skal bruke 11,4 milliarder Euro de neste fem årene på produkter og produksjonsanlegg. Nå kommer det en melding om at ca. 5 prosent av den summen skal gå til nytt anlegg i Ingolstadt for den nye A3-modellen.
|
Forrige uke var tøff for Fiat. Ikke fordi de skiftet ut en av toppsjefene, egentlig hadde man vel regnet med flere endringer enn fredagens styremøte faktisk endte med, men på grunn av alle ryktene og alt det åpenbare presset fra mange kanter.
|
I november solgte Toyota flere personbiler enn både Ford og Chevrolet i USA. Men her er det viktig å presisere personbiler. For i USA er jo også Light Trucks en del av privat-markedet. Og der rekker ikke Toyota helt opp enda. Men de amerikansk-eide fabrikkene har igjen fått en frisk advarsel.
|
Ganske pussig: BMW og Kinas bilmarked traff en million omtrent samtidig. Og for begge to var det første gang. Med andre ord kunne BMW eksklusivt ha fylt det kinesiske markedet i år. Det er vel et spørsmål om hva det hadde gjort for imaget.
|
De forskjellige EU-systemene er endelig kommet til enighet om at Europa trenger svovelfritt drivstoff. NÅ. I dette tilfelle vil NÅ si januar 2005, og det er ikke så dårlig.
|
Murat Gunak, egentlig tyrker, er nå i ferd med å bli sjef for all design i VW-gruppen. Design-politisk er dette like spennende som spørsmålet om hvem som skal bestyre GM Design i fremtiden. Det rare er at Gunak fremdeles er meget mer designer enn politiker.
|
Dekra er stor på biltester og utTÜVer på mange måter TÜV. Nå skal de bli enda større, planene er å drive både i USA og Asia. Strengere avgassregler gjør slike måletjenester stadig mer interessante.
|
En måned igjen av året, og så langt ligger bilsalget 3,8 prosent under fjorårets. November endte sågar 6,2 prosent under, men finregner man vil man nok finne ut at det ligger på linje med årssnittet: det var adskillig færre arbeidsdager å årets november enn i 2001-modellen.
|
Det er mulig vår bruktbilimport er bekymringsvekkende, men – hvis det kan være noen trøst – i Russland er forholdet enda verre. Dit importeres det fire ganger så mange brukte som nye.
|
Auto Future heter en tysk undersøkelse som blant annet ser på fremtidige markeder. De konkluderer i en fersk rapport med at Europa må regne med et ganske slapt personbilmarked også i 2003.
|
Ved åpningen av Showet i Bologna kunne Alfa Romeos ledelse fortelle om fortsatt godt Alfa Romeo salg, i det minste har de klart å beholde markedsandelene i et synkende marked, og regner med enda bedre salg nå som nye dieselmotorer er på gang. USA vinker også i det fjerne.
|
Mens stadig flere ser østover når det gjelder nye fabrikker, forteller BMW at de planlegger nye store investeringer i München-anlegg. 605 millioner Euro innen utgangen av neste år.
|
Nå har han slått til igjen, den italienske statsministeren. Først kunne han tenke seg å bli Fiat-sjef. Nå ber han Fiat-arbeiderne finne seg ”uoffisielle” jobber.
|
Mens Opel, og GM, sliter med en europeisk baklengs av store dimensjoner, kan Ford fortelle at de regner med et ”solid overskudd” i år. Kost kutt, økt produktivitet og økende markedsandel er årsaken.
|
Hos GM opplever man sjelden de store overraskelser. Og at Rick Wagoner skal bli den nye toppen er vel ingen overraskelse. Ei heller at den nye styreformannen blir valgt allerede nå, selv om plassen etter Jack Smith først blir ledig i mai.
|
Volkswagen har enorme ekspansjonsplaner for Kina. Men så er da også Kina et enormt marked for VW. Faktisk det nest største etter Tyskland. Nå skal produksjonen økes så meget at det også kan bli aktuelt å eksportere biler derfra.
|
Enda et ledd med gamle dager er nå borte. Eugene T. Gregorie, Fords første designsjef, døde i helgen hjemme i Florida, 94 år gammel. Den første Lincoln Continental var hans, og var meget mer enn bare et vakkert karosseri.
|
Merkelige utslag rundt Fiat-situasjonen nå. Mens det er ganske mye alvor både for fabrikk og ansatte, mandag begynner oppsigelsene, går Italias statsminister ut og gir en oppskrift på hvordan Fiat burde drives. ”Oppskriften er helt sprø”, svarer Fiat tilbake.
|
Ikke nok med at nybilsalget i USA ramler – markedsandelen til de tre store amerikanske produsentene er også sterkt synkende. For andre gang i historien er den på under 60 prosent.
|