Bilindustri | |
|
Malayiske Proton holder vi et ganske tett øye på – de kommer nok til å bli ’den neste Hyundai’. Nå er de igjen en del av en interessant strategisk avtale: de får felles lokal distributør med VW og Audi.
|
Det er ikke mange bilfamilie-dynastier tilbake. Ford er selvfølgelig en av dem. Peugeot er en annen som har familienavnet sitt på veggen til fabrikkene. Nå er et av den familiens medlemmer gått bort. 70 år gamle Pierre Peugeot var en av hovedarkitektene bak Peugeots ekspansjon.
|
En av bilindustriens ankepunkter mot det nye gruppeunntaket var at det gir enklere adgang til å selge flere merker fra samme gulv. Men ikke alle er mot det, GM er blant dem som oppfordrer til flermerkeri.
|
CART er ikke noe nytt for Ford. Datterselskapet Cosworth har levert motorer til serien så lenge den har eksistert. Men nå skal den blå ovalen dominere serien de neste to årene.
|
Siden amerikanerne nå går inn i en lang ta-livet-av-en-kalkun week-end med Thanksgiving, kommer det ikke til å skje noe særlig med bilsalget i novembers siste dager. Dermed kan det slås fast at nedgangen i salget ikke er like dramatisk som i oktober, og at det er luksusbilsalget som holder seg best.
|
Det er vel ingen bombe at Daimlerchrysler ønsker å samle sine forretninger på en hånd. Et av resultatene av denne målsettingen ble kjent i dag: Bertel O. Steen overtar Chrysler fra Harald A. Møller. Det er ikke første gang de to bilpioner-familiene møtes over produkter derfra.
|
Underlig håndtering. Financial Times fortalte at 1300 arbeidere måtte gå. Ikke riktig sa Saab. Neste morgen var det riktig allikevel. Det betyr at hver femte av de svenske ansatte må finne seg noe annet å gjøre. Målet for Saab er å komme i svart.
|
Mazda reddet seg ut av en av sine 80-års kriser ved å sende alle sine kontoransatte ut på landeveien, der de ringte på dørklokker og håndsolgte en og en bil. Ford i USA er i ferd med å gjennomføre noe liknende.
|
Nå er ikke Saab akkurat kjent for å produsere bunnlinjer i svart. Egentlig kan jeg ikke huske at de har gjort det noen gang, i hvert fall ikke etter at GM gikk inn i 1990. Men i år skulle det i hvert fall snu! Nå ser det ut som om kurven snur nedover.
|
Dagen før styremøtet i forrige uke kunne blant annet Handelsblatt i Tyskland fortelle at nå skulle VW-utgiftene ned. Det ville blant annet gå ut over investeringene. Etter møtet ble det klart at investeringene frem til 2007 ville ligge på 33,3 milliarder Euro. I forhold til forrige fem-års budsjett er dette OPP, med nesten 10 prosent.
|
Da tredje kvartals resultater ble lagt frem nøyde ikke BMW seg med å fortelle om nok en god periode, de så også ganske langt fremover og fortalte at i 2008 skal de selge 1,4 millioner biler!
|
Med Mazda2 kommer Spania til å få enda et løft i sin bilproduksjon. Foreløpig er planen å bygge 40.000 av dem neste år, men tallet vil kunne økes til 60.000. Dette blir den første ”ekte” Mazda som produseres i Europa.
|
Mazda gjentar det samme refrenget vi har hørt fra alle de andre japanske produsentene nå: etter første halvår har de økt omsetningen, men resultatet er økt enda mer. Forklaringene er også de samme.
|
Morsom trekant. Wolfgang Reitzle forsvant fra en av toppjobbene i BMW. Etter kort tid dukket han opp som sjef for Fords Premier Automotive Group. Da han forsvant derfra for noen måneder siden dukket han opp som toppsjef hos Linde. Nå har han samlet sine ex-arbeidsgivere rundt samme bord.
|
Nye tall fra ACEA, som forteller om salget av nye biler i Europa i oktober viser et lavere fall enn snittet så langt for hele året. Kan det bety at nedgangen er i ferd med a stoppe? Kanskje til og med utviklingen skal snu?
|
At Fiat sier at de regner med at bil-delen skal ende med break even i fjerde kvartal, var ikke det som traff overskriftene i italienske aviser. Derimot var spekulasjonene om Luca di Montezemolo, Ferrarisjefen, snart skulle overta som sjef for hele Fiat-gruppen ganske intense.
|
Sakte og sikkert blir det byggverket som heter Premier Automotive Group plukket fra hverandre. Nå skal Lincoln Mercury flytte tilbake til Detroit fra sin fornemme Irvine, Caifornia, tilværelse.
|
Mandag introduserte Mitsubishi en ny Colt. Tirsdag presenterte de noe enda hyggeligere: et halvårsresultat vesentlig bedre enn forventet.
|
Sør Korea er ikke bare en stor-eksportør av biler. De setter jommen spor etter seg som bilimportører også. Så langt i år har importen økt med et tresifret prosenttall.
|
Fords visepresident med ansvar for design har fått museumsplass. Den 17. november åpner Museum of Contemporary Art en utstilling som heter Retrofuturism, J. Mays bildesign. Det kan fort bli en ganske pompøs forestilling.
|
Nå, plutselig, har amerikanske forbrukere oppdaget at 0-0-0 dealer på nye biler ikke betyr at bilen er gratis. I over et år har bilsalget vært utrolig høyt der borte, i oktober raste det med 27 prosent.
|
Sterke rykter i Tyskland akkurat nå om at Ford skal overta den tyske Volvo-distributøren. Og denne gangen får man ikke Volvos eller Fords folk til å si at dette er tøv. De sier bare at de ikke sier noe, men at det ikke foreligger konkrete planer.
|
Mazda, som Ford eier en tredel av og dermed kan gjøre litt mer amerikansk, bryter gammel japansk skikk og er skikkelig aggressiv når det gjelder økonomiske fremtidsutsikter. Etter et førsteklasses første halvår øker de nå prognosene for hva dette forretningsåret kommer til å bringe av resultater.
|
Moro å være Porsche-aksjonær. Selv om sjefen sier nei til børskrav fra Frankfurt og heller ikke vil innordne seg nye regler på Wall Street, spiller vel ikke det noen rolle. I tillegg til solid utbytte i år også, kommer det en solid bonus på toppen til alle aksje-eierne.
|
Folk med spesielle interesser snakker om å hoppe etter Wirkola. Det er nok like enkelt å overta etter Piëch. Tallene for tredje kvartal viser en ny nedgang. Volumet sank, omsetningen steg så vidt men resultatet sank dramatisk.
|