Bilindustri | |
|
Først og fremst takket være svak yen og sterkt USA-salg kan Toyota fortelle om rekord-omsetning, og tilhørende rekord-resultat for første halvpart av dette forretningsåret.
|
Toyota søker etter folk til drømmejobben, dersom du er glad i leire og i biler. Litt før jul starter de et nytt kurs for talentfulle og håpefulle modellmakere i California.
|
Lastebilutstillingen i Tokyo, som åpnet for publikum i dag, oversvømmes ikke akkurat av oversjøiske produkter. Det er faktisk slik at når Scania nå stiller der, vekker det enorm oppsikt.
|
Norges største private bilforhandler, Nils K. Tronrud, har skaffet seg nok et ben å stå på. Nå kaster han seg inn i leasingbransjen og overtar Hertz Lease.
|
”Noen snakket mer enn de skulle”, skal William Clay Ford jr. ha sagt til investorer på Wall Street, med tydelig referanse til informasjonene om at Jaguar vil blø ca, 500 millioner dollars i år.
|
Vi har nylig nevnt litt om visse problemer rundt kinesiske Brilliance. Nå kommer meldingen om at selskapet skifter navn, samtidig som siste hånd legges på avtalen med BMW.
|
Helt til i dag, nesten, har Romano Artioli eid deler av Lotus. Det pleide å være så meget at Lotus var et underbruk av Bugatti, som Artioli gjenopplivet for 15 år siden. I dag har han ikke noe mer tilbake, Proton har kjøpt alt.
|
Både BMW og MG Rover har blinket ut Brilliance China Automotive Holding som samarbeidspartner i Kina. Nå er den tidligere sjefen der, Kinas tredje rikeste mann, ettersøkt, mistenkt for økonomiske forbrytelser.
|
I 1999 fikk VW en bot på godt over hundre millioner Euro for å ha drevet konkurransehindrende aktiviteter. Boten ble senere redusert noe, men VW appellerte selvfølgelig. Nå kan det se ut som om appellen blir avvist.
|
Det er godt å se at alt er som det skal være igjen hos Ferrari. At det også i år blir en salgsøkning igjen, er selvfølgelig som det skal være. Men å true med å trekke seg fra bilsport – det er alt for lenge siden det skjedde sist. Nå er imidlertid alt ved det gamle.
|
Også i tredje kvartal viste tallene det samme som hos den store rivalen GM. De tjente bedre enn ventet på driften, men bunnlinjen var blodrød, ikke minst fordi det store sorte hullet, pensjonsfondene, ble enda svartere og hullere. Men de nekter å legge seg ned i sykesengen.
|
I slutten av denne uken kom de siste Daewoo-bitene på plass og GM Daewoo Auto & Technology Co er en oppegående produksjonsenhet innenfor GM-familien. I begynnelsen av neste uke kommer ryktene til å gå om at det hele skal administreres av Holden.
|
GM har lenge advart om at de kom til å skrive ned sin 2,4 milliarder dollars investering i Fiat ”vesentlig”. De gjorde alvor av de i tredje kvartal, ned til 220 millioner dollars. Dermed gikk Generalen i rødt med 804 millioner i tredje kvartal.
|
Mens en koreansk bilfabrikk er på full fart inn i Kina, er det en kinesisk bilfabrikk som er på full fart inn i Korea. Bak den ene står Daimlerchrysler, bak den andre synger GM.
|
B.I.L. og alle de andre som synes myndighetene burde gjøre noe med den stadig økende bruktbilimporten, skulle kanskje ta en studietur til Manila. God lobbying fra bilbransjen har fått myndighetene til å stanse bruktimporten.
|
I de siste dagene er det kommet frem at både Saab og Jaguar taper penger i år. Når det gjelder Jaguar ”ante” alle det, men det var ikke bekreftet. Saab er mer overraskende, de skulle ha tjent penger i år.
|
Nå er de endelige tallene her, de som det nok ikke skal bli noe problem for administrasjonen å få generalforsamlingen til å godta på møtet den 25 oktober. Gevinst før skatt er 40% høyere enn i foregående forretningsår. Er det det som heter 11.september-effekt?
|
Søndag begynte italienske aviser å antyde at den italienske statsministeren hadde bedt Fiat unngå å stenge noen fabrikker, til gjengjeld skulle han gjøre alt han kunne for å hjelpe – uten at det kolliderte med EUs forskrifter.
|
Vi antydet forleden at det å stenge Wolfsburg i januar for å bygge opp produksjonslinjer til den nye Golf, som skal lanseres til høsten, hørtes litt søkt ut. ”Hadde vi glemt Touran, som skal komme til våren?” spurte folk som tror mer på VW enn på oss. Nei, det har vi ikke, for der er båndene allerede på plass.
|
Underlig parallell virksomhet hos VW og Fiat de siste dagene. Samtidig som Fiat kom opp med de siste tallene: 8.100 arbeidere må tåle enten permittering eller oppsigelse, kom VW med en oppsiktsvekkende melding om at Wolfsburg skulle stanse i hvert fall én uke etter jul.
|
Det er ikke lett å forklare hvorfor, men etter 10 år med jevn fremgang har det stoppet helt opp for Volvo i USA. 16 prosent nedgang i et marked som har økt med et par prosent. Det kan ikke være noen anti-svenske følelser: Saab har gått forbi storebror – og det før de nye modellene ble introdusert.
|
Det kan godt være at det er et handicap å bli informert om det nye Gruppeunntaket bare fra egne prinsipaler. Nå inviterer et advokatfirma i Oslo bransjens aktører til et gratis 2 timers seminar om emnet.
|
Nå som den franske regjering har sagt klart fra at de skal selge ut mye av det de eier, for ca. 40 milliarder Euro, regner alle med at det inkluderer de 26% av Renault som staten fremdeles sitter på. Men Nissan er ikke interessert.
|
EU-kommisjonen har nå offentliggjort en oppklarende brosjyre, kall det gjerne bruksanvisning, om det reviderte Gruppeunntaket (No 1400/2002).
|
Det du tror er Mercedes-motoren i McLarens Formel 1 biler utvikles og bygges i realiteten av noe som heter Ilmor Engineering i England. Nå skal Mercedes kjøpe opp hele firmaet.
|