YrkesBil | |
|
Nomiko – Norsk Miljøkompetanse og AS Farlig Gods har signert en samarbeidsavtale. Formålet er å tette kompetansehull og øke kunnskapen hos aktører som håndterer avfall og farlig gods.
|
Teknologiselskapet Semcon har utviklet et elektrisk system for melkepumping som skal redusere hver melkebils forbruk med opptil 5.000 liter diesel per år.
|
Toyota Norge har inngått avtale med firehjulsdriftspesialisten Dangel om leveranser av sterkt etterlengtede Proace 4x4.
|
To bransjemesser for yrkesbilnæringen i løpet av en snau måned, det blir åpenbart en for mye i lille Norge.
|
D11- og D13 dieselmotorer for modellene FH, FM og FMX overholder de nye Euro 6 Step D-kravene. Samtidig loves reduserte drivstoffkostnader.
|
Startskuddet for flytende biogass som drivstoff for tungtransport i Norge gikk i går. Nå står flere stasjoner for tur.
|
Tidligere i år kunngjorde DAF jakten på den eldste lastebilen i fortsatt drift, i forbindelse med selskapets 90-årsdag. Nå har de funnet den.
|
500 nye brukere hver dag opplever MOIA, Volkswagens mobilitets-tilbyder, i sin oppstartsfase i Hannover.
|
Fra slutten av 2019 skal PSA levere en kompakt varebil til Toyota, som vil tilbys som en Toyota-modell på tvers av Europa.
|
Ford Motor Norge og Hest360, ved prinsesse Märtha Louise og hennes partnere, utfordrer nå hele Norge for å finne ut hvem som er best til å rygge med hestehenger eller høy skaphenger.
|
Rivian heter det siste tilskuddet til den amerikanske el-truck floraen. Og jommen ble den ikke fulgt av en SUV også.
|
Midt under Norsk Scanias miljøkonferanse dukket plutselig Scania-toppsjef Henrik Henriksson overraskende opp. Han poengterte at samfunnet ikke har tid til å vente på de perfekte løsningene som skal redde klimaet og kloden, og at flere må starte med tiltak som fungerer her og nå.
|
Cater Storkjøkken, som er en stor fullsortimentsgrossist til storhusholdningsbransjen, tar nå i bruk landets første Iveco Daily Electric med frys- og kjøl-påbygg.
|
Det strømmer på med nye elbiler hos Volkswagen. Til Los Angeles har de med seg en ny varebil, som de hevder kan være på veien allerede i 2022.
|
Mer enn 700 lastebilsjåfører meldte seg på og deltok i konkurransen. Nå er seks av dem i landsfinalen, sammen med to med «wild card».
|
Regjeringen foreslår at alle som har to års erfaring med førerkort klasse B kan kjøre varebiler med alternativt drivstoff med totalvekt inntil 4.250 kilo.
|
Gjennom sitt nye konsept «OK Trucks» har Iveco mål om å selge flere nyere brukte vare- og lastebiler – også i Norge. Ny nettside og sertifisering av kjøretøyene, inndelt i kategoriene Basic, Comfort og Premium, er en del av oppskriften.
|
…og etter planen skal Avevai Iona kunne leveres i Europa fra mai neste år.
|
Selskapet kjøper opp den franske klimaspesialisten Kalori SAS for å utvide utvalget av klimasystemer for spesialkjøretøy.
|
Den svenske teknologibedriften Semcon har kommet opp med en smart løsning for sammenkobling av bil og henger. Dessverre er det nok lang vei fra idé til realisering.
|
Brønnøy Kalk AS skal la seks autonome Volvo FH-lastebiler transportere kalkstein på en fem kilometer lang strekning mellom selve gruven og knuseverket.
|
Overgangen til et mer omfattende flåtestyringssystem, som samtidig er enkelt i bruk, sparer Hurtig-Gutta Transport AS for cirka fire timers arbeid – hver dag.
|
Regjeringen ønsker ikke liberalisering av kabotasjeregelverket, og mener i stedet at lastebiler som blir benyttet i kabotasje bør ha en form for karantenetid før de kan kjøre nye slike oppdrag.
|
Enova gir to millioner kroner i støtte per elbuss som flyplasseieren planlegger å kjøpe på Gardermoen.
|
På syv år har godstransporten mellom øst og vest økt med 100.000 lastebilturer. Samtidig har det vært tilnærmet null vekst i transporten på bane og sjø.
|