Bilindustri | |
|
Kostnadene skal ned hos Ford. Og på tross av økning i salget skal det fjernes jobber både fra Jaguar og Land Rover – begge to er selskaper innen Premier Automotive Group.
|
Igjen ser det ut til at det er litt ugreie følelser mellom Wolfsburg og Ingolstadt. Mens Audi sier noe om A2, sier VW-sjefen noe helt annet.
|
Kjapt gjort av Nissan. Mens VW forteller om produksjonsøkning hos samarbeidspartnerne, og mens Toyota forteller om et stort nytt engasjement sammen med Kinas største produsent FAW, offentliggjør Nissan sine nye Kinaplaner, som gjør at de andre vestlige engasjementene virker som de blir parkert direkte.
|
Selvfølgelig kommer alle bilfabrikkenes toppfolk til de store bilutstillingene. Og selvfølgelig møtes de nå og da. Men det er ikke ofte alle er kalt inn til en uformell diskusjon i et fullstendig uformelt forum. Det skjer i Paris i morgen.
|
Har du ikke hørt om Stryker? En bil som overgår Hummer mange ganger. 17,6 tonn og 350 hester for eksempel. Nå selger kanskje GM avdelingen som lager dette flaggskipet.
|
Da Debra Kelly-Ennis var syv måneder inn i Oldsmobile-jobben sin, fikk hun beskjed om å legge ned divisjonen. Det arbeidet har hun åpenbart gjort usentimentalt og glimrende. Nå er hun blitt sjef for Saab i USA. Vi håper det ikke er på grunn av den bakgrunnen.
|
Renault fortsetter å bevise at de er best i klassen som adoptivforeldre. Nå forteller de at Sør-Korea engasjementet deres, Samsung, skal tjene penger i år allerede.
|
Norges bilimportører og forhandlere er ganske opptatt av Gruppeunntaket for tiden. Ikke underlig. Pålegg fra en rekke bilprodusenter tyder på at produsentene ikke har forstått noe av intensjonene i Gruppeunntaket. Dessuten er det noen som sier klart fra at bilforhandlere i Norge vil de ikke ha.
|
Nå er det ikke en tilfeldighet at Europas nobleste designerpris heter Lucky Strike, for den deles ut av Raymond Loewy Foundation, og i tillegg til Coca-flasken er vel Lucky Strike-pakken hans best kjente produkt-design. I år gikk prisen til Renaults design-sjef.
|
Renault fortsetter den logiske utviklingen det er å samle de to store merkene i konsernet, Renault og Nissan, under et administrativt tak. Nå er det Tysklands tur.
|
Glem Paris, Geneve, Tokyo og Detroit. I morgen åpner den viktigste bilutstillingen av dem alle. Automechanika i Frankfurt. Hva hadde gårsdagens, dagens og morgendagens biler vært uten underleverandører, uten konstruksjonskonsulenter, uten forhandlere, uten verktøy, uten systemer? Ikkeno! Det er slike tjenester og slike folk denne messen fokuserer på.
|
De av dere som følger oss ganske tett vet at vi bruker ACEA, sammenslutningen av europeiske bilfabrikker, som kilde for europeisk salgsstatistikk. Nå har det åpenbart gått helt i spinn for foreningen.
|
I går skrev vi – nok en gang – at EU-kommisjonen ber medlemslandene harmonisere sine bilavgifter. I dagens trykte kvalitets- og tabloid-presse er dette blitt til at EU-forslag kan gi billigere norske biler. Hallo!!!
|
Det er vel i grunnen et uttrykk for hvor dyr slik produktutvikling er når det nå offentliggjøres en avtale om at de to store konkurrentene, Toyota og Nissan skal samarbeide om hybrid-biler. Samarbeidet vil i hovedsak si, i første omgang i hvert fall, at Toyota skal selge hybrid-komponenter til kollegaen.
|
For noen uker siden hadde vi en melding om en mulig tysk lansering av Volga. Forbausende mange hilsener fra våre lesere fulgte, og en av dem sendte oss sågar et klipp fra Moscow Times. Mot slutten for Volga? sto det.
|
Kinas største bilprodusent, FAW, har inngått partnerskap med Toyota. Sammen skal de produsere inntil 400.000 biler pr år innen 2010.
|
Med masse fanfarer ble Fords Premier Automotive Group lansert som en egen forretningsdel der alle Europa&luksusmerkene ble samlet. PAG skulle sørge for en tredel av Fords samlede overskudd i 2005 ble vi lovet. Men foreløpig ikke et ord om hvordan PGA gjør det økonomisk.
|
Du har allerede lest hva BilNorges redaktør syntes om den etterlengtede Ford Focus RS. Liknende glødende rapporter vil du snart finne i all verdens bilblad. Men jeg vedder en hundring (til et godt formål) på at ingen kommer til å fortelle deg hvem som designet den. For det blir det ikke sendt ut noen pressemelding på. Og ikke er det særlig interessant heller. Men vi vet det, vi da.
|
Fords rapport til det som i USA heter Securities and Exchange Commission, forteller av den forholdsvis nylig avgåtte PAG-sjefen, Wolfgang Reitzle, skal ha 2 millioner Euro for å være konsulent for Ford.
|
Forholdsvis begeistret kan Hyundai fortelle at i første halvår i år er overskuddet økt med nesten 50%. Omsetningen økte med ca. 11%
|
GM tar konsekvensen av kommende null-utslippsregler i California. Der kommer de til å hive elektriske golf-cart liknende kjøretøy etter deg.
|
Wall Street Journal skrev nylig at Ford har gått til Toyota for å få kjøpt komponenter til hybridbiler. Ingen av partene benekter historien.
|
SsangYong, som nettopp har introdusert en varebilutgave av Rexton her hjemme, beveger seg stille og rolig fremover i Korea. Nå skal de investere store summer i ny fabrikk, og pengene tar de fra egen lomme.
|
Akkurat nå kan Bob Lutz feire ett-års dagen sin hos GM i USA. Det feiret han ved å fortelle at kanskje kom han til å bli der mer enn de tre årene han skrev kontrakt på. Derved var det andre som feiret også.
|
Nå som lastebilfabrikken som Daimlerchrysler og Hyundai skal opprette sammen begynner å nærme seg et konkret stadium har fagforeningene bedt om samtaler. De stiller krav som kan kjøre hele planen i grøfta.
|