SOL Bil | |
|
Fra før har Skoda hatt Norges rimeligste stasjonsvogn med en startpris på 156.940 kroner. Nå presenterer de en enda rimeligere variant og presser prisen under 150.000.
|
I forbindelse med at Peugeot nå lanserer stasjonsvognutgaven av 307 har de hatt en foreløpig opptelling av pokaler og diplomer og troféer for denne bilen. Listen er lang.
|
Nå begynner det å haste for de som vil sikre seg et nytt eksemplar av Mazda RX-7. ”Spirit-R” er betegnelsen på de siste 1500 som skal selges, og de er forbeholdt Japan.
|
Her har vi en av disse historiene igjen som gjør BilNorge til noe du aldri skal være helt trygg på. På den annen side, er det nyheter du er ute etter kan du like godt hoppe av her.
|
Volkswagen gjør hva de kan for å holde Bentley-myten ved like, inntil de kan lansere sin nye modell i løpet av første halvår neste år. Nå er det logoen som får litt VW-massasje.
|
Ford har ved gjentatte anledninger vist at de tar de mange fotgjengerulykkene alvorlig. Nå har deres forskningssenter i Aachen presentert et omfattende forskningsprogram som skal gjøre det enda tryggere å bli truffet av en Ford i fremtiden.
|
Det er ikke mange europeiske land hvor det er tillatt å holde mobiltelefonen når du prater, samtidig som du kjører bil. Straffen for å bryte reglene varierer derimot svært meget fra land til land.
|
Pågangen av førerkortinnehavere som ønsket å fornye førerkortet for å kunne kjøre bil med totalvekt inntil 7500 kg var stor før nyttår.
|
Første gang vi omtalte Citroën C3 var i forkant av Frankfurt-utstillingen sist høst. Nå er de første bilene på norsk jord, og like etter påske er den klar for salg.
|
Under den årlige ”Goodwood festival of Speed” er det knyttet stor prestisje til Olabil-løpet ned de bratte bakkene. Lotus har takket ja til å delta i år, og med seg på laget har de en Hydro-avdeling.
|
Frankfurter Allgemeine hadde en interessant historie forleden. Dårlig samarbeide mellom Storbritannia og Wolfsburg har gjort at lanseringen av den nye Bentley er blitt forsinket. ”Tøv” sier Bentley, men – stakkar – hva annet kunne de si?
|
Siste Seat-jobben til Bernd Pischetsrieder var å presentere resultatet for i fjor. Der stemte det meste. Nedgang i produksjonen har gjort lageret mer håndterbart, og de tjente så godt med penger at moderfabrikken for første gang har fått bidrag derfra.
|
Nå har alle de tre store amerikanske fabrikkene opprettet sine egne muskelavdelinger igjen. Er vi på vei tilbake til femti-årenes muskelbiler?
|
Selv om Portugal har slappet av på sine promilleregler igjen, er det åpenbart at drikk og kjøring ses på med strengere blikk i Europa nå. Tyske ADAC har sendt ut en stor oversikt foran feriesesongen.
|
Det går mot vår, og for mange er det ensbetydende med cabriolet-tid. Mazda lanserer en ny fristelse i form av MX-5 Phoenix.
|
Arnage R blir trolig den siste ”nye” bilen fra Bentley før de skal stå på egne ben, uten Rolls-Royce, fra neste år. Men nye modeller fra Bentley medfører sjelden store utseendemessige endringer. Heller ikke i dette tilfellet.
|
Audi har sin quattro-avdeling, BMW sin M-Sport og Mercedes sin AMG. Nå allierer Saab seg med sveitsiske Hirsch for å tilby skreddersydde utgaver av sine biler.
|
I Storbritannia er det innbrudd i 1,8 millioner biler i året. I USA er det like mange. Du vet selv hvordan slikt skjer når du kommer ut om morgenen og ser masse glass-skår ved siden av bilen. Noen har rappa til sideruten, åpnet døren og tatt det som lå på setet. Det tar ca. 20 sekunder og høres nesten ikke. Nå skal det bli vanskeligere.
|
Bertone by SKF and Nokia kunne underteksten på italienernes hovedattraksjon i Geneve vært. Og i tillegg til sentral hjelp fra disse to nordiske produsentene, hadde Bertone hengt et SAAB-merke på spesialmodellen.
|
Nylanserte biler selger gjerne i meget store tall i Japan. Nissans nylanserte March selger ikke bare i store tall, den selger i større tall en noen av konkurrentene.
|
Venturi ble lansert som den første franske GT-bilen av klassisk mønster (det vil si over 2 liter) siden Delahaye og Salmson og alle de gamle forsvant i femti-årene. Oppsikt vakte den i hvert fall da Claude Poiraud og Gerard Godfroy lanserte bilen på Parisutstillingen i 1984. Nå er merket gjenoppstått fra de døde.
|
Dette er den type historie som egentlig ikke begynner noe sted, og i hvert fall ikke slutter. Men bilen var ganske spesiell den, og sto i kjelleren i Geneve, og het Fulgura med V 12 motor og greier og Design by Laraki. Og med adresse: Casablanca, Marokko!
|
Irmscher er en av de morsomme trimmingsfirmaene som ikke bare boltrer seg med optikk og mekanikk på eksisterende modeller, men som også slår til med helt egne forslag iblant. I Geneve dukket de opp med en spennende kvasi-retro roadster.
|
Hyundai har bestemt seg for å sette ny eksport-rekord i år. I fjor gikk det 887.000 enheter oversjøisk, i år skal de opp i 1.000.000.
|
Åtte år er gått siden Koenigsegg startet planleggingen av en svensk superbil. I Geneve ble den første serieproduserte bilen overlevert kunde, selvsagt med champagnesprut.
|