Bilindustri | |
|
Børsen er litt hyggeligere mot Fiat akkurat nå, selv om salg av meget store poster skaper en del undring. Dessuten bedrer Fiat posisjonen på hjemmemarkedet – og nå kommer regjeringen til unnsetning.
|
Et av Hyundai-selskapene sa i går at det nå var enighet om en 1,5 milliarder dollar deal der Hyundai Merchant Marine skulle selge biltransportvirksomheten sin til norske Wilh. Wilhelmsen. Derved blir WWL verdens største biltransportør.
|
To dager etter at BMW-sjef Helmut Panke, hadde vært i USA og fortalt hvor bra alt var, fikk markedet den samme beskjeden, men med litt mer håndfaste detaljer. Halvårsresultatet viser at volumet, omsetningen og resultatet øker. Nye beste-verdier over hele linjen.
|
Toyota som jo så gjerne vil bli en global operatør har for første gang i sin lange historie offentliggjort et kvartalsresultat – slik alle andre globale selskaper gjør. Det er ikke lett å sammenlikne med fjorårets kvartals-rapport, som ikke finnes, men alt ser ut som det står bra til.
|
BMW-sjefen Helmut Panke er i USA, og på en pressekonferanse i Detroit viste han seg aggressiv på BMWs vegne, og optimist på luksusbil-segmentet.
|
Akkurat som hos VW er det en forholdsvis ny sjef hos Audi. Og han, Martin Winterkorn, måtte fortelle markedet at volum, omsetning og inntjening hadde sunket i første halvår. Han regner imidlertid med at ved årets slutt kan han vise de samme resultatene som Audi viste i fjor.
|
Etter en ny overlegen VM-serier i F1, og etter at Ferrari-aksjer ble solgt over hodet på Ferrari-topp, Luca di Montezemolo, var det mange som trodde han ville si ja til et tilbud om utenriksminister-taburetten, og vende bil ryggen. Nå har sjefen talt og verden puster lettet ut. Luca blir!
|
Etter at EU-kommisjonen klarte å avgi en dissensfri innstilling til nytt gruppeunntak er den i gang med neste skritt: Arbeidet for en felles bilavgift- og skatte-politikk i de 15 medlemslandene.
|
Nå er juli-tallene fra Opplysningsrådet her. Nyregistreringer i juli endte på 8.724 biler, 167 bak fjorårets juli. Det betyr 1,9 prosent nedgang. Akkumulert ligger vi 2,1 prosent etter fjoråret, med 54.271 nye biler. Men bruktimporten øker.
|
Annet kvartal viser at det kan spores bedring hos pasienten. Fiat tapte mindre og reduserte gjelden. Men spekulasjonene om GM-innmars er sterkere enn noensinne.
|
Juli-salget i USA var så høyt at årstakten nå er oppe på 18,1 millioner. Det høyeste siden oktober i fjor. GM ledet fremgangen, 29 prosent økte de etter at de nå har innført null-rente finansiering igjen.
|
Tilsynelatende var ikke juli-salget i Japan alt for trist. 367.902 personbiler betyr en nedgang på nesten 6 prosent, mens 159.584 mikrobiler var en nedgang på 0,1 prosent. Men 2 ekstra arbeidsdager i årets juli skulle gitt 7-8 prosent høyere salgstall, slik at den relative nedgangen er vesentlig større.
|
Sterkt sprikende resultater hos koreanske bilfabrikker i juli. Den største og de to minste gikk i været. De to i midten måtte ned.
|
En bil som i Tyskland koster 100 koster i Norge 177. Det skyldes ikke bare avgifter, prisen har økt mer her enn i andre Europeiske land.
|
Tallene etter første halvår var såpass dystre at den nye VW-sjefen var tvunget til å senke resultatprognosene for i år. Men det er for tidlig å klandre ham, hele situasjonen har han jo arvet.
|
Nå er det offisielt at BMW og Peugeot skal samarbeide om fremtidige bensinmotorer i små størrelser. Et slikt samarbeide har BMW fra før med Chrysler, mens Peugeot/Citroën leverer dieselmotorer til halve verden, inklusive Toyota, som BMW faktisk skal kjøpe dieselmotorer fra.
|
I slutten av forrige uke kunne Renault fortelle om et meget bedre første halvår enn markedet hadde regnet med. Der bilindexen ramlet med 2,1 prosent, steg Renault-aksjen med 5,3 prosent. Og den franske bilfabrikken lovet et enda bedre annet halvår.
|
En av Fords mindre vellykkede investeringer skal nå over i en ny fase, forteller flere engelske aviser. De er i ferd med å selge Kwik Fit, menyverksted-kjeden, for 300 millioner pund. Det er bare tre år siden de betalte 1 milliard pund for selskapet!
|
Proton i Malaysia eier som kjent 80 prosent av Lotus. Derfor er det vel ikke unaturlig at både administrasjon og distribusjon føres tettere sammen?
|
Det tynnes ut blant Jac Nassers etterlatenskaper hos Ford. Ikke minst begynner hans håndplukkede folk å forsvinne. Når er det Lincoln-Mercury sjefens tur.
|
Nå er Q-2 resultatene for amerikanske bilfabrikker klare. Q-2 har ikke noe med luksus-skip fra Southampton til New York å gjøre, det betyr ganske enkelt Annet Kvartal. Nyheten var at alle tjente penger.
|
På tross av at MG Rover nå forteller at de allikevel ikke klarer å nå break even i år, går det atskillig bedre enn skeptikerne hadde trodd.
|
Dermed har Mario Monti vist at han er ganske mye Superman. Han har oversett tyske forbundskanslere, europeiske fagforeninger og sitt eget Parlament og presentert det kommende gruppeunntaket slik han vil ha det. Bare en liten innrømmelse har han gitt.
|
Først i januar i år lovte Porsche å bygge 1000 eksemplarer av den overlegne Carerra GT modellen som folk hadde siklet over på en rekke bilutstillinger. Nå forteller de, overraskende, at den skal bygges i den moderne fabrikken i Leipzig, der de første Cayenne snart triller av båndet.
|
Mens Saab jobber seg opp mot 200.000 biler/år og BMW sikter mot 1 million sier Honda, uavhengig og uten særlig mange strategiske partnere, at de jekker opp prognosene sine. Siden det går så bra er målet å selge 3,4 millioner i forretningsåret 2004/2005. Opp 26 prosent.
|