Bilindustri | |
|
Hvor mange nær-døden opplevelser Jensen har hatt siden brødrene Richard og Alan startet den i 1936 er vanskelig å si. Nå er de oppe i en ny.
|
Så er første halvår ferdig, og den offisielle registreringsstatistikken for
15 EU-land pluss Island, Norge og Sveits er klar. Nedgangen for perioden er
4,5 prosent, men økende. Juni mot juni viser et fall på 8,5 prosent.
|
Vi fortalte at italienske Mediobanca hadde kuppet de opprinnelige salgsplanene for en bit av Ferrari. Mange rare reaksjoner i etterkant, nå begynner bildet å bli klarere.
|
Blant dem vi fremdeles kaller de tre amerikanske bilprodusentene var det bare GM som rapporterte om fremgang i juli. Ellers var det såpass mange som fortalte om tilbakegang at juni 2002 må kunne kalles en slapp måned.
|
Da GM i sin tid underskrev intensjonsavtalen med Daewoo, den avtalen som med tiden ble en helt fast avtale, var GM-partneren Fiat (20%) med som underskriftpartner. Men i dag har Fiat mer enn nok med seg selv, derfor inviterer GM andre av sine partnere til å bli med til Korea.
|
Det har ligget i kortene ganske lenge nå at Fiat akter å kvitte seg med en del av Ferrari. Ikke mer enn 35% blir det sagt, og Fiat håper på 750 mill Euro. Pengene skal gå til å kutte Fiats store gjeld. Men nå ser det ut til at du kan glemme å eie en bit av Ferrari. Alt blir kanskje plassert hos bare en kjøper.
|
Ford Motor Norge AS fikk i 2001 et driftsresultat på 49.414.000 norske kroner av en omsetning på 1.711.181.000. Med netto finansinntekter på over 12 millioner ble ordinært resultat før skatt 61.4 millioner. Dette er en forbedring på 88% sammenlignet med året før.
|
Fra mai i fjor til mai i år sank nybilsalget i Europa med 8 prosent. Dette er litt for stor nedgang til at den bare kan forklares med færre arbeidsdager. Det ligger nok andre symptomer under, som bilindustrien enda ikke har fått grep om. De uttrykker fremdeles forundring over det lave salget.
|
Etter at Wolfgang Reitzle gikk fra Ford, har det skjedd store ting i hans spesielle baby: Premier Automotive Group (PAG). Forleden ble Volvos designsjef ansvarlig for PAG-stilen, og nå er en annen Volvo-mann satt i spissen for hele PAG.
|
Mellom 1985 og 2000 økte biltettheten i Sør Korea fra 25 til 238 biler/1000 innbyggere. Da elektronikk-giganten Samsung endelig oppdaget tendensen var det for sent. Den nye bilfabrikken deres fikk krisen midt i fleisen. Renault overtok. Etter mai forteller de at salget er doblet på bare et år.
|
Det skjedde jo ikke akkurat stille og diskret da GM til slutt plantet føttene sine ned i Sør-Korea. Atskillig mer stillfarende har de vært i India. Der har de latt Suzuki gjøre jobben. I dag kontrollerer Suzuki Indias største bilprodusent.
|
Historien er at da GM var ute etter en avløser til sin globale designsjef, Wayne Cherry, banket de på hos Volvos engelske sjefpennefører: Peter Horbury. Da hans prinsipaler hørte om det, måtte de by på en enda bedre posisjon for å få beholde ham hos seg. Når blir han designoverhode for PAG.
|
Da Harald A. Møller undertegnet kontrakt med Volkswagen i slutten av 1948, hadde han lagt en rekke andre VW-beilere bak seg på banen. Den sterkeste konkurrenten hans var nok Norsk Scania-Vabis. De norske Scania-folkene var spesielt invitert til Stockholm da svenskene skrev sin importør-kontrakt.
|
Torgeir Stensli (52) er tilsatt som ny leder for Mercedes-Benz Norge og får dermed totalansvaret for Mercedes-Benz personbiler, lastebiler og busser.
|
Den engelske avisen Independent on Sunday antydet at Ford arbeidet med planer om å selge Aston Martin.
|
Siden vi har skrevet en del om endringer i gruppeunntaket var det kanskje ikke underlig at det kom endel henvendelser i går. Først skrev Din Side en melding om at det ikke ville bli noen endringer, så tok både Sol og Hegnar meldingen. Dermed trodde plutselig ganske mange at dette var sant.
|
Det var Michelin selv om kom med meldingen: etter av avtalen mellom dem og GM Europa løper ut i juli i år, vil det ikke ble levert flere Michelindekk som originalutstyr til Opel eller Vauxhall. Årsaken skal være ”forskjellig syn på strategien”.
|
Samtidig med at Suzuki også – i likhet med de fleste andre japanske bilfabrikkene – kunne fortelle om glitrende 2001-resultater, la de frem en tre-års plan, som bare het Vekst, Vekst og Vekst.
|
Siemens er kanskje ikke navnet du umiddelbart forbinder med bil. Men de er store både på systemer og produkter, som underleverandører. De har et stort program med elektronisk verkstedutstyr, og etter at de slo seg sammen med VDO har de virkelig begynt å satse på bil.
|
Porsche-gruppens finansarm er gjemt bort i Dublin, og derfra kom det beskjed om at de skal garantere for et nytt obligasjonssalg som skal hente inn 300 millioner euro. Vilkårene blir sikkert ikke så dyre, Porsche regnes som meget sikker, og pengene skal gå til videre ekspansjon.
|
Fiat er visstnok blitt ganske klare på at Ferrari skal på børs. Dermed må man finne en verdi på den. Og hvordan finner man verdien på en myte? Leker ”Tenk på et tall” kanskje. 2,5 milliarder Euro har man endt på, 2,5 ganger omsetningen og 50 ganger nettoen i fjor.
|
Det siste året har design-miljøet nesten ikke snakket om annet enn hvem som skal overta for Wayne Cherry når han går av som GM designsjef til høsten. Og nesten like viktig: hvem skal overta Opel-jobben når Hans Seer nå skal gå av. Alle de siste designtoppene hos GM har vært innom Opel.
|
Det er ikke mange familiedynastier igjen i bilverdenen. I hvert fall ikke av dem som kan lese navnet sitt på veggen. Ford, selvfølgelig, og Peugeot. Og så har vi Michelin-familien da. Nå har fjerde generasjon tatt over for alvor.
|
Mazda er den siste av de store japanske som kan fortelle at de tjente penger i fjor. Og ikke bare det – takket være nye, spennende modeller antyder de en fordobling av fortjeneste i det året vi nå er inne i.
|
En måned etter at BMW-mannen Bernd Pischetsrieder overtok VW-gruppen, har en annen innbarket BMW-mann tatt over BMW.
|