Motorbransjen | |
|
For å skape en mer positive opplevelse av bilhandel har Mazda i mars utvidet sitt visuelle IT-presentasjonsverktøy for det japanske forhandlernettverket.
|
Siden lanseringen av Meca Webshop for 6 måneder siden har både antallet brukere, systemfunksjoner og søkbart innhold økt drastisk. 20. mars kom en ny oppdatering som ytterligere forenkler bruken i form av integrasjon til forretningssystem, link til tekniske data samt nedlasting av SBF-filer – alt fra samme web-applikasjon.
|
Nissan Nordic avdeling Norge ble i tingretten dømt til å betale 40.000 kroner i prisavslag til en eier av X-Trail fordi bilen hadde lavere effekt enn oppgitt.
|
Det er et slit å være miljøbevisst. Her kjører vi Norges første bil tilpasset blandingen bensin og etanol - men hvor skal vi fylle tanken? Myndighetene har ikke sagt ja til at noen bensinstasjon i Norge kan selge drivstoffet E85 (85 prosent bensin og 15 prosent etanol) – og du skal langt inn i Sverige før det er til salgs.
|
Suzuki er Norges beste markedsførere av biler. Det mener i hvert fall egne forhandlere som skamroser det arbeidet importøren gjør for å trekke kunder til salgslokalene, i følge årets BilNytt-undersøkelse hvor 501 forhandlere har sagt sin mening om sin importør og arbeidet de gjør for merket.
|
Kleber har kommet med et nytt dekk, Hydraxer som erstatter tidligere Kleber Dynaxer HP og Kleber Dynaxer DR for større personbiler. Det nye dekket har i interne tester vist bedre våtgreps- og bremsegenskaper enn forgjengerne.
|
Valget ved Norges Bilbransjeforbunds generalforsamling 27. mars resulterte i følgende styresammensetning:
|
Bertel O Steen-merkene Mercedes-Benz, Chrysler, Jeep og Dodge skal samles i et anlegg i Oslo, nemlig i det Kolberg-eide Iglebæk-bygget på Ensjø, hvor det i dag selges Hyundai og Mazda og i undereretasjen Skoda.
|
Det spekuleres i om myndighetene vil endre målene på statskassa etter at det nærmest har gått inflasjon i antall nye SUV- og flerbruksmodeller som klarer varebilkravene. Hvor stort er egentlig veksten i denne delen av varebilmarkedet?
|
Norske bilforhandlere investerer millioner i glass og marmor og påkoster bruktbiler store summer for at de skal ta seg fint ut i salgslokalene. Det kan i verste fall være helt bortkastede penger:
|
Husker du ”det lille ekstra” som Lada-imporøren Konela Bil AS fristet med i sine Lada-annonser? Lokari innerskjermer, av finsk plast og mot rust. Egentlig en ganske så fiks løsning, som sikkert forlenget livet for masse russer-Fiater på norske skilter.
|
MøllerGruppen tjente nær en halv milliard i 2005. Nå blir det navneendring og MøllerGruppen vil satse på forhandlervirksomhet i hele Norden.
|
I følge rykende fersk statistikk fra Opplysningsrådet for Veitafikken ble det registrert flere biler i årets mars enn i fjorårets. Årsaken er innlysende.
|
Kverneland Bil AS overtar Drammen Bil AS og blir dermed Norges største Ford-forhandlerkjede.
|
Bahco Verktøy AS presenterte for første gang hele sitt Auto-program, inklusive en ny serie luftverktøy, på Automessen 2006. På sin stand ble de besøkende bl.a. fristet med en liten konkurranse der premien besto i et av Bahcos mest omfattende pipenøkkelsett.
|
I mars møtte ledelsen i Hyundai Motor Norway merkets forhandlere på Geilo, etter at importøren ble ”slaktet” av forhandlerne i BilNytts undersøkelse. Ingen er fornøyd med salgssvikt på nær 50 prosent. Hyundai igangsetter derfor en rekke aktiviteter, og rykker stadig nærmere en løsning på Oslo-problemet.
|
Meca har fått sansen for raske biler. Under Automessen i begynnelsen av mars stilte de ut både en STCC-BMW og Ferraris råeste modell, FXX.
|
Forhandlere tror på fortsatt fortjeneste
Ni av ti merkeforhandlere forventer i år en bunnlinje som er like bra eller enda bedre enn i fjor, ifølge en undersøkelse BilNytt har foretatt blant 501 forhandlere. 53 % forventer et bedre økonomisk resultat enn i fjor, 37 % forventer et fjorårsnivå, og kun 10 % forventer et svakere resultat.
|
To uker etter at Glenn Furulund fra Hurtigruta Carglass AS i Lørenskog vant Norgesmesterskapet for bilglassmontører, vant han også det nordiske mesterskapet i København.
|
Enkelte norske bilimportører har gitt BilNytt.no oppdatering på sine ambisjoner. For eksempel har adm. direktør Petter Smebye i GM Norge kunngjort at Opels salgsmål står uendret på 7,1 prosent, selv etter den dårlige starten på året med minus 41 prosent i salg og kun 4,6 prosent markedsandel.
|
54 sulteforede Nissan-forhandlere jubler over at de første av mange nye modeller nå begynner å komme til Norge. Samtidig jobbes det med nye forhandlerkontrakter. Ikke alle de små utenfor storbyene får fortsette, men i de store byene skal forhandlere deles i en avdeling for personbiler og en annen for nyttekjøretøyer.
|
Den danske sveiseutstyrsfabrikken Migatronic levde opp til selskapets egne forventninger og kom ut av 2005 med et overskudd før skatt på 8,7 millioner danske kroner.
|
I dag arrangerer Norges Bilbransjeforbund (NBF) sin årskonferanse i Oslo. Og det mangler ikke akkurat store navn blant deltakerne og foredragsholderne.
|
PSA-merkene Peugeot og Citroën følger DaimlerChrysler i såkalte ”tekniske approvals” for bruk av Standocryl VOC Platinum Clear fra Standox på sine kjøretøyer.
|
Det er ikke bare mellom Posten og bilimportørene det virkelig går fram og tilbake med forretningene nå for tiden.
|