Bilindustri | |
|
Mens det norske markedet brukte en påskefri april til å komme a jour med fjorårets nybilsalgstall, klarte ikke resten av Europa det. Riktignok steg registreringstallet med 1,1% i forhold til i fjor, men med 5,192 millioner nybiler så langt i år ligger vi fremdeles 2,8% under fjoråret.
|
For det første: hvordan kan selskaper som heter noe så langt som Daimlerchrysler eller Mitsubishi vente å få plass i en overskrift? For det andre: nå skal fjerdemann på laget, Hyundai, utvikle motorer for Mitsubishi og Chrysler.
|
210 millioner Euro legger Wolfsburg i Bentley i år. De skal gå til produksjons-fasiliteter for den nye, forsinkede, Mid Size Bentley, og er en del av en total investeringsplan på hele 500 millioner engelske pund.
|
Toyota kunne nylig legge frem noen av resultatene for 2001. Forretningsåret sluttet den 31. mars, og med 1,12 trillioner yen som driftsresultat for konsernet har de satt en foreløpig Japan-rekord. 12 prosent foran nestemann – telegiganten NTT DoCoMo. Alle disse fantasilionene tilsvarer forøvrig 8,8 milliarder dollars.
|
Også Mitsubishi er på vei tilbake der et firma må være: med en positiv bunnlinje. Det er tre år siden sist. Et netto overskudd på 88 millioner dollars er ikke meget, men det var allikevel langt over forventet. Minoritetseier Daimlerchrysler er fornøyd.
|
Rekord-resultater for Nissan i fjor, og nå bekrefter Nissan-sjef Carlos Ghosn (bildet) at han også overtar Renault fra 2004.
|
I Sør Korea selges det 1,4 millioner biler i året. De eksporterer en del også. Og nå importerer de så det virkelig suser. Sensasjonen i april var at det ble solgt 1.371 importbiler – opp fra 1.163 i mars. Og dette markedet påstås ikke å være proteksjonistisk!
|
Etter første kvartal er det eneste nye fra BMW at det ikke er noe nytt. Både omsetning og fortjeneste øker, og skeptikerne har fått seg en ny på trynet: mye av økningen skyldes etterspørselen etter Mini og den nye 7-Serien, de to produktene det har vært stilt de største spørsmålene ved.
|
Fiat hadde en underlig døgn på Milano-børsen i går. Først kom april-registreringene som viste at selskapet fortsatt mistet markedsandeler hjemme. Og dermed begynte aksjekursen å stige! Ikke før Fiat avkreftet at Gianni Agnelli var død, sank kursen ned mot litt under normal igjen.
|
I et grått japansk bilmarked er det allikevel et par strålende fyrtårn. I et marked som igjen sank med 2,7 prosent, økte Nissan med 12,6 prosent og Honda med 6,5.
|
Ferdinand Piëch holder stilen. Det tok ikke lang tid etter at han forlot Audi, før etterfølgeren hans møtte virkeligheten. Og 14 dager etter at han gikk av som VW-sjef kommer meldingen om at konsernets første kvartalsresultat lå 20 prosent under tilsvarende i fjor.
|
Etter mars så det dystert ut – for alle som ikke husket at det blir registrert svært få nye biler i påsken. Etter april ser det meget lovende ut, 23 prosent økning i forhold til i fjor høres dramatisk ut. Bare at i det året kom påsken i april. Sannheten er: vi ligger så vidt foran fjoråret.
|
Det har vi allerede fortalt dere – at GM skrev under (eller rettere: skulle skrive under) avtalen om å overta store deler av Daewoo. Men vi har ikke fortalt dere at det var på håret igjen. Demonstranter og opprørspoliti hadde planlagt sin egen alternative seremoni.
|
Etter april begynner industrien å snakke om et årsresultat på 17 millioner biler i USA. Det vil i praksis si: Glem krisemeldinger, glem 11. september, vi er på vei mot et nytt topp-år.
|
For første gang på syv år drar IG Metall til med streiker i Tyskland. Mandag starter de første, det er foreløpig i Baden-Württemberg de skal finne sted, og bilfabrikker blir også truffet.
|
Første kvartals resultater hos Daimlerchrysler var spennende. Ikke bare har de stoppet tapene – det var sånn sett ikke uventet – men de har klart et resultat langt over det som var ventet.
|
Observatører hadde for lengst begynt å skrive mai i sin mentale almanakk, når tankene kom inn på en eventuell GM/Daewoo handel. Men nå forteller GMs folk at i morgen kl. 2 (Seoul-tid) skal underskriftene være på plass.
|
Ikke bare slo Honda til med rekordresultater for i fjor, de antydet enda bedre resultater for inneværende år. Aggressivt heter det.
|
I England deles det hvert år, i tillegg til noen adelstitler, ut noe som heter Queens Award. En erkjennelse for et-eller-annet godt gjort innen næringsliv eller teknologi. Lotus er mottaker av en av prisene i år.
|
Wolfgang Reitzles ikke uventede avgang fra Ford er på mange måter utypisk. Ikke minst på grunn av de mange varme ordene fra begge partene ved avskjeden, og også fordi han skal fortsette å fungere som Fords konsulent på produkt, design og spesielle marketing-problemer. Men naturligvis skjer det flere ting i kjølvannet på en slik hendelse.
|
Det er ting som tyder på at Opels snuoperasjon går tregere enn ventet. For et par dager siden kom GMs kvartalsregnskap, der Europa ødela for ellers meget solide resultater. Og nå kommer det tyske Handelsblatt med tall som bekymrer.
|
Helt siden Jac Nasser fikk sparken i fjor, har det vært spekulert i at Wolfgang Reitzle (53), sjef for Fords luksusbilgruppering PAG, ville forsvinne fra konsernet. Det har vært et halvår med opp og ned, men nå var det bare ned (eller opp?). Reitzle skal i hvert fall bytte jobb.
|
Eller, som de sier ved Rouletten: ”Rien ne va plus”. Med andre ord, dere som ikke har sendt inn innvendinger eller forslag om modifikasjoner til Mario Monti kan ikke bli hørt lenger. Høringsfristen gikk ut tirsdag.
|
Så er de første USA-tallene for første kvartal her. GM – som startet de giftige nybilsalg-incitamentene, har tålt sine egne markedsføringsutgifter godt. Der fyker resultatene i været. Ford måtte fortelle om fjerde minus-kvartal på rad.
|
Så er årets generalforsamling hos VW over, fjorårets regnskap godkjent, aksjekursen er dobbelt så høy som den laveste noteringen de siste 52 ukene, utbyttet på € 1,30 pr. aksje kan utbetales, og Ferdinand Piëch er blitt historie.
|