Bilindustri | |
|
Parallelle historier i Frankfurter Allgemeine Zeitung og Financial Times ender opp med to forskjellige konklusjoner. FAZ skriver at bilfabrikkene kommer til å overta F1-interessene som Konkurs-Kirch sitter med. Financial Times sier at Kirchs banker kommer til å overta pakken.
|
1,55 millioner personbiler i Europa i mars er 7,5% lavere enn i mars i fjor. Det kan bare bety en ting: Også i Europa var det påske i mars.
|
Egentlig hadde vi ventet kunngjøringen denne helgen. Slike ting pleier å skje i weekendene i Korea, og det var tidlig i forrige uke at fagforeningene i prinsippet hadde sagt ja til at GM skal få det som de vil med Daewoo.
|
Yamaha må ha lært et og annet av Toyota. For ikke så lenge siden sa Toyota at de ville øke sin globale markedsandel fra 10 til 15 % i løpet av en ti års tid. Nå sier Yamaha at de skal fra 8 til 20 prosent innen 2010. Tøft.
|
En administrerende direktør og styreformann har mye han må ta standpunkt til. På den opphissede pressekonferansen til Daimlerchrysler denne uken viste Jürgen Schrempp hvor kjapp han er på foten når han vil, da han ba om hjelp fra Amnesty International.
|
For første gang på ti år kan SsangYoung ta en tur til banken og sette inn et overskudd. En av de minste bilfabrikkene i Sør Korea, av rene personbiler lager de under 10.000 pr år, men de er store på off-roadere, som telles som ”Lette Trucks” i statistikken.
|
Bilsalget fyker i været for Hyundai og de andre koreanerne – på hjemmemarkedet. Det skyldes delvis kunstig åndedrett – en spesiell skattefordel som skal vare ut juni, er nok hovedårsaken, og kan også forklare at luksusmodeller og dyre SUV’er ligger på toppen akkurat nå.
|
Dette er en stor uke for tsjekkisk bilindustri. Mandag trillet den første produksjons-Superb av båndet i en flunkende ny Skoda-fabrikk. Onsdag ble spaden satt i jorden for den nye minibilfabrikken til Toyota og Peugeot/Citroën.
|
Frem til nå har Rolf Eckrodt vært daglig leder av Mitsubishi. Nå er han utnevnt som toppsjef, tilsvarende den stillingen Carlos Ghosn har hos Nissan. Markedet venter utvilsomt meget av dette, i løpet av de tre første dagene etter utnevnelsen steg Mitsubishi-aksjene med 14 prosent.
|
Et par måneder før den nye 9-3 skal i produksjon, forteller svenske TT at SAAB søker om tillatelse til å øke produksjonen i Trollhättan med 50 prosent. 125.000 biler bygde de der i fjor.
|
I mars begynte virkeligheten å innhente amerikanske bilprodusenter. I et halvt års tid har de levd ganske godt med kunstig åndedrett og vegg-til-vegg-blodoverføringer. Nå er null-rente og andre salgsincentiver i ferd med å forsvinne, da forsvinner også markedsandeler.
|
Renault-aksjer, da…Staten har gitt beskjed om at den skal selge seg ned og at aksjene skal plasseres på markedet ”ganske snart”. Overraskende, men smart, sier meglere.
|
Universitet i tyske Bamberg har et institutt som heter noe så kjekt som Die Forschungsstelle Automobilwirtschaft (FAW). Hvert år lager de sin Forhandlertilfredshet-indeks. Nå har de kommet med sin åttende utgave, Mercedes-Benz forsvarer sin tetposisjon fra året før.
|
På tross av påske klarte japanerne å telle de siste bilene sine, slik at de hadde årsoversikten sin klar allerede den 1. april. Det hører kanskje med til historien at deres forretningsår går ut den 31. mars. Det hører også med til historien at med sine 5,82 millioner biler hadde de solgt 2,6 prosent færre enn året før.
|
Etter februar hadde vi et visst håp om at det pekte oppover. Da skal jeg si mars ga grei beskjed om at vi tok ganske feil. 7.068 nye personbiler er nesten 1.200 færre enn i fjor. Varebilsalget er nesten halvert, last er 10 prosent lavere – bare buss holder koken – og det er ikke meget å leve av.
|
Ford forteller, og vi andre har små muligheter til å sjekke det, men det er enda ikke kommet protester, så da er det kanskje sant, at Focus er verdens mest solgte bilmodell. For andre år på rad.
|
Toyota har presentert langtidsideer før. I 1996 presenterte de sitt ”Vision 2005”. Det meste av det de så for seg da ser ut til å stemme. Nå har de presentert sitt ”2010 Global Vision”. Kanskje ikke så veldig konkret, men 15% global markedsandel er jommen konkret nok.
|
Bilsalget er, som vi har kommentert de siste 18 månedene, kraftig synkende i Tyskland. Men det er nok ikke alene årsaken til stor avgang på bilforhandlere og verksteder. Det ligger nok noe som heter strukturendring i luften her også.
|
Egentlig hadde jeg tenkt å vente med å nevne noe til etter mars-registreringene i Europa. Men nå er fintellingen for februar her, og da er saken helt klar. 206 er forbi Golf, og i denne måneden fyker nok Peugeot totalt forbi Volkswagen.
|
Skjærtorsdag er som kjent en dag svenskene er på jobb. Og enkelte folk fra Volvo Lastvagner var på jobb i Sør-Korea. Det er det første markedet i Asia der det nye tunge lastebilprogrammet lanseres.
|
Det er nå undertegnet en avtale mellom svenske Scania (mer enn 50% eid av Volvo og VW) og japanske Hino (50% eid av Toyota). Men avtalen går ikke så langt at vi kan begynne å snakke om Hiania enda.
|
Rekordproduksjon – flere enn 6000 biler i fjor, og rekordomsetning, over 1 milliard euro, kan Ferrari-Maserati fortelle om. Og Luca di Montezemolo vil gjerne på børs.
|
MG Rover har gått inn i en langsiktig avtale med kinesiske Brilliance Industrial Holding (CBIH). Avtalen går på utvikling, fremstilling og markedsføring av biler til felles nytte og fordeler.
|
Volvo AB, verdens nest største lastebilprodusent, og eier av 40% av Scania (enn så lenge) hadde et møte med finansanalytikere og investorer i forrige uke. ”Vi satser på organisk vekst, vi er for store til å tenke på sammenslutninger” sa sjefen, Leif Johansson.
|
Det er helt opplagt at det begynner å nærme seg en Daewoo-dato for avgjørelse. Men hvilken vei det vil gå er fremdeles et spørsmål. Når Daewoo-sjefen sier at ”nesten alle store uenigheter er eliminert” er det mange som blir svært skeptiske.
|