SOL Bil | |
|
Det er bilutstilling i Amsterdam med vekt på nyttekjøretøy for tiden, og våre kolleger i bladet YrkesBil er selvsagt på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene som presenteres der. Blant annet benytter Ford anledningen til å dra teppet av erstatningen for sin populære Courier.
|
Nissan fabelaktige GT-R, racerbilutgaven av den gamle Skyline, skal dø. Den møter ikke de nye eksoskravene i Japan, og forsvinner derfor i løpet av sommeren. Den er allerede en legende.
|
Mens vi venter på Geneve må vi ikke glemme at det skjer ting i Chicago. En av USAs eldste bilutstillinger åpner for publikum den 8. februar, og er du i nærheten så stikk innom. De fleste nyhetene fra Detroit mellomlander der før de sendes til Geneve, dessuten opptrer det mange nye biler der, både produksjons- og drømmemodeller.
|
Det er temmelig nøyaktig et år siden at vi fortalte at nå hadde Japans Mitsubishi-forhandlere åpent i helgen. De lanserte Opus syv i den etterhånden legendariske Evolution-serien. Og la oss bare gjenta: Evo 7 er hårete så det holder.
|
Nye biler som forsøker på å overleve, i klassen for de til over millionen, dukker stadig opp. Vi skal ikke påstå at Farboud er den aller nyeste av dem, den ble tross alt presentert for fjorten dager siden.
|
Nå er igjen den japanske bilutstillingsturneen, Auto Show, på hjul. Den har allerede vært i Tokyo, nå står Osaka og andre byer for tur. Og som vanlig vises det underlige saker der. Som denne Garaya.
|
50 år gammel er Corvette neste år. Vi har tidligere fortalt om arbeidet som pågår for å få til et US Post frimerke som feirer ikonet. Her skal du høre om muligheten til å retrodusere din nye C5 Corvette for å gi den et femti-års preg..
|
For to år siden moret Jac Nasser seg med å trille rundt på en el-sykkel på Detroit-utstillingen. Og norske Ford-direktøren Ingvar Sviggum omtalte prosjektet varmt da vi fant ham på en slik under Frankfurt-utstillingen sist høst. Når har Ford droppet dette tøvet. Samtidig presenterer VW sin utgave.
|
Peugeot har i dag lansert sitt nye familiemedlem med betegnelsen 307SW. Panorama tak og plass for 7 er de viktigste argumentene for den elegante stasjonsvogna, eller flerbruksbilen om du vil.
|
Allerede i august i fjor kunne vi avsløre de første bildene av en ny Audi Cabriolet. Nå er bilen produksjonsklar og dermed kan vi gi deg flere detaljer. Motoralternativene i startfasen er dessverre ikke akkurat tilpasset norske avgiftssatser.
|
Traktor pulling er kanskje ikke den mest dynamiske motorsport-grenen. Og kanskje er monster truck racing bare et hakk bedre. Men når Dodge kaller sin deltaker for Raminator, fortjener det vel litt oppmerksomhet?
|
Litt pinlig: Aston Martin sendte rundt en eksklusiv katalog, opplag 3000, med spesialfremstilte Aston Martin Accessoirer. Som håndjern i sølv og lekkert undertøy i perforert lær. Lekre modeller viste kolleksjonene. Det var ikke vellykket.
|
Alfa lanserer en ”helt ny” 156. I alle fall er det påstanden de selv kommer med. Har du problemer med å finne forskjellen fra den gamle? Det er du ikke alene om.
|
Toyota er i gang igjen, skjønt lange pauser tar sjeldent den japanske bilgiganten. Rett før helgen lanserte de sin nyeste stasjonsvogn, Mark II Blit. Den skal, i alle fall foreløpig, kun selges på hjemmemarkedet.
|
Chrylser Sebring leveres med to alternative motorer, en 2,0 og en 2,7-liter. Hittil har det vært standard med automat på toppmodellen, men nå kommer også et manuelt alternativ.
|
Kia Shuma har vært noen år på det norske markedet, og nå er bilen klar i ny og kraftigere versjon med mer utstyr inkludert i prisen.
|
Etter en ganske festlig konseptbil i Tokyo har Suzuki laget produksjonsmodell av den. I Tokyo var den lakkert lime og hvit, med andre ord, et festlig urbant image. Navnet er ikke fullt så urbant: Lapin, fransk for kanin. Er det målgruppen?
|
Også når det gjelder renommé og omdømme er Porsche på topp. Selv når vi ser bort fra bilene.
|
I dag (søndag) lanserte Renault sin nye bil med betegnelsen R202. Dermed er de tilbake som offisielt fabrikkteam for første gang siden 1985. Men de høstet mye laurbær også på 1990-tallet.
|
Du husker vel hvordan Hummer kom til? Den ble født og vokste opp i det militære, før vanlige sivile fikk ta del i moroa. Det skal bli spennende å se hvor meget som blir igjen av SmartTruck, hvis den noensinne blir sivil.
|
Nå er ikke Barrett-Jacksons klassisk-bil auksjoner like prestisjefylte som når Christies eller Bonhams skal ut og selge. Men som barometer på hvordan det står til i markedet er amerikanerne vel så gode som jålemakerne i Europa.
|
Underlig hvordan gamle motorsykkelnavn vandrer sine egne veier for nå og da å dukke opp på en ”ny” motorsykkel. Vi har fortalt om endel frem-og-tilbake for Indian. Her er et nytt kapittel i den bizarre Norton-historien.
|
Etter at Ford lanserte sitt GT40-konsept i Detroit, har jeg lurt på hva den opprinnelige GT40-pappaen, Eric Broadley driver med nå. Trident er svaret.
|
Det er ingen latmannsjobb å være biljournalist for tida. Vi har ikke mer enn rukket å omtale alle nyhetene fra Detroit, så begynner det jammen å dette inn nyheter fra den kommende Geneve-utstillingen i begynnelsen av mars. Først ut er Opel med Concept M.
|
Og dere trodde det skulle bli litt fred og ro i tiden mellom Detroit- og Geneveutstillingen? Da hadde dere ikke regnet med Indias Auto Expo i New Delhi!
|