Bilindustri | |
|
Det er ingen annen bilaksje som har utviklet seg så positivt som BMWs etter 1109 – og nå som 2001-resultatene foreligger ser vi at fabrikken har vist seg tilliten verdig. Nye rekorder hele veien.
|
Etter rekordåret 2000 viste verdens bilproduksjon en nedgang på 3,9 prosent i fjor. Det tilsvarer en bagatell av 2,3 millioner biler.
|
Siste Seat-jobben til Bernd Pischetsrieder var å presentere resultatet for i fjor. Der stemte det meste. Nedgang i produksjonen har gjort lageret mer håndterbart, og de tjente så godt med penger at moderfabrikken for første gang har fått bidrag derfra.
|
Japanske Hino, som eies 50% av Toyota, har nå endelig sagt at de er i samtaler med Scania om et eventuelt samarbeide. Da ligger det i kortene at Volvo kan få solgt sine Scania-aksjer.
|
Hvis du ikke kan bite dem så djåin dem – sier et gammelt jungelordtak. Det er akkurat det VW planlegger. Dersom det ny gruppeunntaket skal tillate ”pirat”-deler, skal VW være først på banen med å distribuere dem.
|
Februar-tallene for nyregistreringer i Europa er klare nå. Ikke dårlig, vi er jo bare så vidt midtveis i mars og det er klart det tar tid, i 2002, å telle seg frem til 61.349 over en million. Men det var lettere enn i fjor, da var det 15.000 flere biler i februar.
|
Toyota har bestemt seg for å bli en stor faktor i Europa. De har formulert en rekke klare mål, både på volum og posisjon og med tidsfrister, men det er flommen fra lommeboken som virkelig viser at her er det alvor.
|
Alarm i Seoul forrige uke. En næringslivs-avis skrev at GM hadde kuttet 350 millioner dollars av den prisen de opprinnelig ville betale for Daewoo. Ny frykt for at regjeringens reform-program skulle snuble. ”Ikke sant” kunne imidlertid Daewoo-kreditorer snart berolige markedet med.
|
Siste utgave av Car Price Report, som regelmessig utarbeides for EUs konkurransemyndigheter, har vi nylig omtalt. Fremdeles er prisforskjellene i Europa for høye, men hva vi glemte å kommentere var de harmoniske Mercedes-prisene.
|
Underlig at det skal være så meget vanskeligere å telle de store og tunge, enn de langt over 10 millioner små personbiler, som blir bokført omtrent umiddelbart ved månedens slutt. Nå først er fjorårets over-og-under 3,5 tonn her.
|
Ikke mange månedene etter at Ford går inn i et stort bygg i Soho, London, så forteller Nissan at nå skal de også bygge et designsentrum i Metropolen.
|
Det er mer enn ti år siden Chevrolet var USAs mest solgte bilmerke. I et overraskende bra februar-salg kom Generalens volumbil ut på topp igjen.
|
Torsdag kunne Franz-Josef Paefgen fortelle om Audis sjette år på rad med rekordgevinst. Fredag var han sjef for Bentley. Innen VW-konsernet vil de færreste kalle dette et karrierehopp, men Paefgen smilte tappert.
|
Japanerne er flinke til meget, men ikke til å levere kjappe meldinger om bilsalget. For eksempel er det ikke mange dager vi har visst at vi kunne ønske Mitsubishi velkommen tilbake. Sammen med Honda var de produksjonsvinnere i januar.
|
Da Renault gikk inn i Nissan for tre år siden, og startet en av bransjens mer imponerende snuoperasjoner, sto det i avtalen at Renault skulle kunne øke sine interesser i Nissan, og Nissan kjøpe deler av Renault, når Fase En av snuoperasjonen var klar.
|
Egentlig trodde alle at VW-sjefen Ferdinand Piëch skulle gå av om en måneds tid. Har vi ikke alle vært presentert for etterfølgeren allerede? Men for halvannet år siden sa Piëch at EN ting skulle han gjøre før han gikk av – og det har han enda ikke gjort.
|
Mens Kirch-konsernet vakler fra den ene krisen til den andre, og det stadig lanseres nye forslag til hvordan kapital-krisen hans kan løses, knytter det seg spesiell spenning til hva som skjer med F1-interessene hans.
|
Det er ikke mye glans i Fiat akkurat nå. Gruppen hadde i fjor sitt første tap siden 1993, og bildelen av konsernet satte en ny baklengs-rekord. Bare i et av de siste fire årene har de tjent penger på bil.
|
EUs konkurransemyndigheter brygger opp under argumenter til fordel for å løse opp personbilmarkedet. Med en prisforskjell mellom to land på inntil 40% for det samme produktet kan flere komme til å ønske det kommende Gruppeunntaket velkommen.
|
Det var ikke så få som trodde at Wolfgang Reitzle ville følge med i dragsuget etter Jac Nasser. Litt feil må man kunne ta, nå er nemlig Reitzle flyttet inn i Fords Konsern-hovedkvarter i Dearborn. Som utviklingssjef!
|
Da Daimlerchrysler la frem 2001-resultatet var det med optimistisk tonefall og ganske store smil. Driftstap hos Chrysler på 1,9 milliarder dollars er selvfølgelig alvorlig nok, men det var meget lavere enn ventet, og bedringen kommer raskere enn forutsatt.
|
Mens Peugeot/Citroën fosser frem med lokomotivfart og –tyngde, og snart puster VW-konsernet i ryggen, må VW skru ned produksjonstakten for ikke å få for store lagre.
|
Verdens lengste ikke-handel fortsetter i samme tempo. Men siden dere nå antagelig er fra dere av spenning, det er flere uker siden vi har brakt siste ikke-nytt om Daewoo-GM dealen, skal vi fortelle dere at igjen er det ikke noen merkbar bevegelse i forholdet.
|
Da Ferdinand Piëch (bildet) gikk av som Audi-sjef etterlot han seg glimrende resultater. Først et par år etterpå ramlet skjelettene ut av skapet, og Piëchs etterfølger måtte gå. Nå som han skal forlate Volkswagen, avslutter han også med toppresultater.
|
1.278.527 nye personbiler ble registrert i Europa-området i januar. Det er en nedgang på 1,3 prosent. Ikke meget, men med en november i fremgang og en desember i fortsatt fremgang, var ikke nedgangen direkte ventet.
|