img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Genève 08

Genève 2008

Her er alle de viktigste nyhetene fra årets Genève-utstilling - bilbransjens store vårmønstring.




Utrolige Morgan

Morgans hydrogeneksperiment, av en eller annen grunn kalt LIFE-Car, har vi fulgt siden den bare var en forsiktig bevilgning fra engelske myndigheter. Å se den i virkeligheten var helt utrolig.

Rolls’en du kjører selv

Dersom den opprinnelige Phantom kanskje er en bil du lar deg befrakte i, helst i baksetet, og Drophead’en er noe du låner din venninne. Da virker den nye Coupé’en som en bil du kjører selv.

Lancia Delta Café

Det er vel ikke særlig tvil om at Lancia-standen var den mest elegante på årets Genève-utstilling. Den var så elegant at den nesten plasserte den nye Delta i skyggen.

Neddempet Sbarro

Aldri en Genève uten en Sbarro eller to. Jo da, han var der i år også, men ikke så vill som vanlig.






Klassisk lakk, høy jålefaktor

Carlsson er en av Mercedes-ombyggerne som Stuttgart ikke liker, Derfor har de et styggere kjøleremblem enn de fleste.




Topakk fra Brabus

Brabus er ute med det eksklusive tilbudet ”Tender to” for de som vil ha et par kjøretøy utenom det vanlige.





Snart klart for Artega

Gjennom en del utstillinger de siste 12 månedene har vi kunnet følge det spennende tyske Artega-prosjektet. Nå er de første produksjonsmodellene snart på gata.




Porschere enn Porsche?

Tyske Techart begynner å nå opp på samme nivå som Ruf, når det gjelder å forporsche Porscher. I Genève bød de på både en Cayenne og en 911 Cabriolet.




Spyker med annen generasjon

Nå som Spyker endelig er kjøpt fri fra Formel 1-klemma, kan de begynne å tenke på biler igjen. Aileron er det første resultatet.





Giugiaro feirer førti

Manta var sensasjonsdebuten for det nye design-firmaet Italdesign. Nå feirer de sine første 40 år med en moderne utgave.




Toyota blir mindre

Det var litt av en forestilling Toyota presenterte i Genève. Det er nesten så man nekter å tro at de møter motstand fra markedene i Europa. Men det gjorde de faktisk ved starten av dette året.





Hybrid SsangYong

De som hadde gledet seg til et gjensyn med nydelige WZ Sportsedan-konseptet fra Frankfurt, ble bare litt skuffet. For i stedet fikk de en ganske produksjonsnær hybrid.




Hull i Rolls-taket

EDAG er en av verdens ledende uavhengige konsulenter innen bilkonstruksjon. Man skulle tro de hadde noe bedre å gjøre enn å bruke boks-åpneren på en Phantom.

Mye mer enn facelift hos Chrysler

Egentlig var jeg på vei bort for å sjekke om face-liften på Chrysler 300C var merkbar. Det viste seg at det var mye mer å se der, ja.





Studenter sjikanerer

Hvorfor kalle en bil for sjikane. Spesielt når det er en bil som ikke sjikanerer. Fordi en sjikane også er en trang kurve, og det er denne modellen full av.

Bentley med double-bubble

Tre ting om Zagato: De ligger ikke i Torino. De har aldri bygget på Bentley før. Og de er spesielt kjent for sin double-bubble.

Med strøm i Sahara

Fornasari er ikke en gang 10 år gammel. Men pappa Fornasari kjørte race med Ferrari og Maserati i 50-årene, så det er mange bilsportgener i selskapet.

Nano i virkeligheten

Tata har vært blant de virkelig trofaste utstillerne i Genève. I år fikk de for første gang virkelig oppmerksomhet, takket være ”verdens billigste bil”.

Irmscher i begge ender

Når Irmscher leverer deg en V-åtter i en Opel GT, men også kan tilby en litt sprekere Agila, kan man si at han dekker hele feltet.




Dacia utvider

Det var tre store tendenser i Genève i år – og den ene var ikke klima! De var Hvitt, Premium smått og Billig. Dacia representerer den siste, med suksess.

Fra tak til frontrute

Fioravanti er et fenomen få kan forklare. Men hvert år dukker navnet opp på Genève-utstillingen. Et år med et dreibart tak som Ferrari bruker. I år med en frontrute som ingen bruker.

Pininfarina vakler

Sintesi het Pininfarinas nydelige konseptbil til Geneve. Budskapene til bankene var ikke like positive.

Espace for et nytt årtusen

Som troll-i-eske dukker en gammel designkjempe (Simca Bagheera 1973, Renault Espace 1984) opp med et ekstremt moderne bybil-forslag.




Scooter på fire hjul

Fra siden ser den ut som en scooter med vegger og tak. Forfra har den to hjul. Bakfra også. Dessuten tilter den i svingene. Forholdsvis enestående med andre ord. Møt Lumeneo.


Neste 25 artikler