Genève 08 | |
|
Her er alle de viktigste nyhetene fra årets Genève-utstilling - bilbransjens store vårmønstring.
|
Morgans hydrogeneksperiment, av en eller annen grunn kalt LIFE-Car, har vi fulgt siden den bare var en forsiktig bevilgning fra engelske myndigheter. Å se den i virkeligheten var helt utrolig.
|
Dersom den opprinnelige Phantom kanskje er en bil du lar deg befrakte i, helst i baksetet, og Drophead’en er noe du låner din venninne. Da virker den nye Coupé’en som en bil du kjører selv.
|
Det er vel ikke særlig tvil om at Lancia-standen var den mest elegante på årets Genève-utstilling. Den var så elegant at den nesten plasserte den nye Delta i skyggen.
|
Aldri en Genève uten en Sbarro eller to. Jo da, han var der i år også, men ikke så vill som vanlig.
|
Carlsson er en av Mercedes-ombyggerne som Stuttgart ikke liker, Derfor har de et styggere kjøleremblem enn de fleste.
|
Brabus er ute med det eksklusive tilbudet ”Tender to” for de som vil ha et par kjøretøy utenom det vanlige.
|
Gjennom en del utstillinger de siste 12 månedene har vi kunnet følge det spennende tyske Artega-prosjektet. Nå er de første produksjonsmodellene snart på gata.
|
Tyske Techart begynner å nå opp på samme nivå som Ruf, når det gjelder å forporsche Porscher. I Genève bød de på både en Cayenne og en 911 Cabriolet.
|
Nå som Spyker endelig er kjøpt fri fra Formel 1-klemma, kan de begynne å tenke på biler igjen. Aileron er det første resultatet.
|
Manta var sensasjonsdebuten for det nye design-firmaet Italdesign. Nå feirer de sine første 40 år med en moderne utgave.
|
Det var litt av en forestilling Toyota presenterte i Genève. Det er nesten så man nekter å tro at de møter motstand fra markedene i Europa. Men det gjorde de faktisk ved starten av dette året.
|
De som hadde gledet seg til et gjensyn med nydelige WZ Sportsedan-konseptet fra Frankfurt, ble bare litt skuffet. For i stedet fikk de en ganske produksjonsnær hybrid.
|
EDAG er en av verdens ledende uavhengige konsulenter innen bilkonstruksjon. Man skulle tro de hadde noe bedre å gjøre enn å bruke boks-åpneren på en Phantom.
|
Egentlig var jeg på vei bort for å sjekke om face-liften på Chrysler 300C var merkbar. Det viste seg at det var mye mer å se der, ja.
|
Hvorfor kalle en bil for sjikane. Spesielt når det er en bil som ikke sjikanerer. Fordi en sjikane også er en trang kurve, og det er denne modellen full av.
|
Tre ting om Zagato: De ligger ikke i Torino. De har aldri bygget på Bentley før. Og de er spesielt kjent for sin double-bubble.
|
Fornasari er ikke en gang 10 år gammel. Men pappa Fornasari kjørte race med Ferrari og Maserati i 50-årene, så det er mange bilsportgener i selskapet.
|
Tata har vært blant de virkelig trofaste utstillerne i Genève. I år fikk de for første gang virkelig oppmerksomhet, takket være ”verdens billigste bil”.
|
Når Irmscher leverer deg en V-åtter i en Opel GT, men også kan tilby en litt sprekere Agila, kan man si at han dekker hele feltet.
|
Det var tre store tendenser i Genève i år – og den ene var ikke klima! De var Hvitt, Premium smått og Billig. Dacia representerer den siste, med suksess.
|
Fioravanti er et fenomen få kan forklare. Men hvert år dukker navnet opp på Genève-utstillingen. Et år med et dreibart tak som Ferrari bruker. I år med en frontrute som ingen bruker.
|
Sintesi het Pininfarinas nydelige konseptbil til Geneve. Budskapene til bankene var ikke like positive.
|
Som troll-i-eske dukker en gammel designkjempe (Simca Bagheera 1973, Renault Espace 1984) opp med et ekstremt moderne bybil-forslag.
|
Fra siden ser den ut som en scooter med vegger og tak. Forfra har den to hjul. Bakfra også. Dessuten tilter den i svingene. Forholdsvis enestående med andre ord. Møt Lumeneo.
|