Genève 2010 | |
|
Vårens vakreste bileventyr er Genève-utstillingen som pågår fra 4. til 14. mars. Vi var på plass med et rutinert team og gir deg Norges beste dekning av utstillingen.
|
Superleggera pleide å være et varemerke for karosserifabrikken Touring. Hos Lamborghini betyr det derimot bare akkurat det det betyr: Superlett.
|
Jeg blir aldri trett av å nevne at Hybrid egentlig betyr Bastard. Den fantastiske 918 Spyder er Porsches tredje på mindre enn to måneder.
|
Det er et par ting med Renault vi burde vite mer om. Det så vi tydelig på Genève-utstillingen.
|
Begge Zagatos objekter i Genève var gamle kjente. Gamle og ganske gode, kan man si.
|
Det gjorde slett ikke noe at Hondas nyheter stort sett var repriser fra Tokyo-utstillingen. De var like friske og fremsynte for det.
|
Det kan ta noen nano-sekunder før jeg registrerer hva det er for noen lekre saker jeg nettopp passerte. Så slår det meg: Seat. Trist at merket ikke setter farge på gatebildet her hjemme.
|
Det er mange inntrykk på en bilutstilling, og her får du noen av dem slik de fremstår gjennom kameraet til Jon Winding-Sørensen.
|
Mitsubishi har i dag offentliggjort prisene på sin nye ASX. Fra neste uke kan du bestille den hos din Mitsubishi-forhandler, de første leveringene skjer i august.
|
Med så masse Toyota-trøbbel for tiden, er det ganske hyggelig å kunne fortelle om noe Toyota som er pur og ren glede.
|
Fiat hadde vært flinke til å gjemme bort den største lille nyheten i Genève.
|
Når et firma i tidligere Øst-Tyskland heter Gullwing GmbH og bygger verdens råeste Cobra replica, er det naturlig at interessen våkner.
|
På Genève-utstillingen fikk vi se Aston Martins Cygnet i levende live for første gang.
|
Vi har sett noen bruke Hispano-Suiza-navnet på konseptbiler et par ganger i Genève i det siste. Nå skjedde det (nesten) igjen. På en blodtrimmet Audi R8.
|
Kia viser alternative teknologier for en renere bilpark i fremtiden. Ray har dessuten en lekker innpakning.
|
Da vi møtte Fornasari i Genève i fjor, hadde de med seg en liten modell av en kommende Racing Buggy. I år møtte vi den i full skala.
|
Tuningselskapet Hamann er best kjent for spreke BMW-modeller. Men de kaster seg også over annet morsomt, som her – en Fiat 500 Abarth.
|
Jeg tror Ruf hadde flest hester per kvadratmeter. På en minimal trekant hadde han tre Ruf-Porscher pluss en ny åttesylindret motor.
|
BYD-bilene fra Kina kommer til Norge i år. Da starter et prøveprosjekt. For BYD er ikke som alle andre. De satser på to biltyper: plugg-inn hybrid og elektriske biler.
|
Gamle venner har begynt hos Heuliez, og deres funky lille elbil er klar NÅ (eller i hvert fall i oktober).
|
Det er mye vakkert å beskue på en bilutstilling. Selv for de som ikke er spesielt bilinteresserte.
|
Jeg lurer på om det var dette Toyota mente da de debuterte hybrid-konseptet. Nå viser Lotus sin Hybrid, den heter 414E Hybrid. 414 står for det samlede hestekraft-tallet ekvipasjen byr på!
|
Sbarro og hans fantastiske skapninger tilhører favorittene på Genève-utstillingen. Hvor lenge han har deltatt der? Aner ikke, men det virker som alltid.
|
Den nye konseptbilen fra Hyundai følger helt klart strømmen: organiske former og masse synlig struktur. Vellykket? Meget mer enn jeg opprinnelig trodde.
|
Sofia heter den nyeste konseptbilen fra IDEA. ”Et helt riktig navn, bare se på de italienske formene,” sier skaperen.
|