Geneve 2001 | |
|
Vi har etter hvert blitt vant til å se Rover 75 på norske veier. Modellen var den største satsningen BMW foretok før de overdro den britiske fabrikken til nye eiere. Det har ligget i kortene at bilen også skulle komme i stasjonsvogn-utgave.
|
En av de virkelig nye bilene i Geneve var et EDAG-design bygget av Keinath på Opel V6 basis. Hørtes det kjedelig ut? Det er det langt fra.
|
Det er umulig å tenke seg Geneve-utstillingen uten Franco Sbarro. Denne lille italieneren som har gjort sveitser av seg, og har designskoler i Frankrike. Derfra bringer han både studenter og prototyper for å skape den mest uforutsigbare standen på hele utstillingen.
|
I Modena-området dukker det stadig opp nye superbiler. Noen, som Isca, hører vi aldri mer om etter den første prøvekjøringen. Andre overlever mot alle odds. En slik er Pagani Zonda.
|
Vanligvis er ikke replikaer denne spaltes favoritter. Men akkurat denne er slett ikke verst. Praktfullt håndverk i karosseriet, og gammeldagse dimensjoner over dekkene redder store deler av denne forestillingen.
|
Det var kanskje for meget å vente, en konseptbil fra Peugeot, når de har jobbet så hardt med å få frem den nye 307. Men jommen hadde de ikke laget en liten drømmebil også, nærmest for å vise at kanskje kommer 307 som en liten Picasso-type MPV også.
|
Takket være Michelin fikk det som nok kan bli verdens raskeste gate-tillatte bil en beskjeden utstillingsplass i Geneve. Bilen ble satt på Michelins Pax-dekk, Michelin trykket pressemappen, og Michelin sørget for at det ble ryddet plass til en Pax-stand, med bil, ved inngangen.
|
Atle Stubberud, Norvege, hvor er du? Du hadde nemlig, synes nå vi, et av de beste bidragene til Peugeots designkonkurranse, selv om du langt fra vant. Men hvem og hvor er du?
|
Egentlig er dette en urgammel reprise. Men vi har vel ikke vist det før, og den har ikke vært i Geneve før. Men selv om den debuterte i Tokyo i 1999, og altså er et fossil, står den fremdeles som en påla. Og er spennende teknisk.
|
Jeg har vel nevnt tidligere, at i diskusjonen om Daewoo kan man jo spørre seg om verden virkelig trenger enda en bilfabrikk. Men se på denne modellen, en prototype som heter Kalos, og jeg er sikker på at dere også kommer på en rekke bilfabrikker vi heller kan kvitte oss med. For dette er vellykket.
|
Ikke vet jeg om Honda hadde ment den slik, men med store flate krom-felger, senket, gjensveisede bakdører, gulere farge enn påske-i-annen og med tetta sideruter bak, hadde japanerne laget en panel rod, en street van, som gikk uttapå det meste.
|
Den er ikke mange uker gammel, den nye Mercedes C-klasse SportCoupé. Noen bombe er det heller ikke at Mecedes-Benz har en tendens til å kutte taket av sine coupéer og lage cabrioleter av dem. Men litt utenfor løypa var det at det var Karmann som skulle få lov til å vise hvordan.
|
Egentlig er Geneve en så velregissert messe at den nesten er søvndyssende. Men så dukker det opp merkverdigheter. Og gjør det ikke det så kan man alltid støtte seg på Sbarro, han svikter aldri. Unntagen i år. Derfor: en stor takk til Toshihiko Onho.
|
Det må være moro å jobbe hos Smart. Bilen er allerede blitt et kult-objekt, salget øker mer enn for noe annet europeisk merke, og konstruktører og designere har hendene fulle med nye modeller og utviklinger. Allikevel får de innimellom tid til å flippe ut
|
Nesten ikke til å tro. AutoVaz, tidligere Lada, var på plass i Geneve. De viste flere av sine 110-serie biler som det aldri riktig ble noe av, de viste gamle solide Niva, som definitivt ble noe av, og helt inntil veggen sto noe som man slett ikke behøvde skamme seg over - en åpen to-seter med fast, nedfellbar topp.
|
Mazel er en stor spansk konsulentgruppe som jobber meget for bilindustrien. For å vise hva de kan, presenterte de en konseptbil i Geneve i fjor. For å vise at de kan enda mer, viste de en ny en i år. Begge ble kalt Hispano Suiza.
|
Egentlig er historien ganske tråkig. Josef Lenz jobbet 15 år hos Siemens med motorelektronikk. Så startet han for seg selv, og bygget Lenz motormanagement-systemer. Ganske elegante digitale moduler. Og så sa han, la oss demonstrere teknologien vår med en Superbil.
|
Til Detroit hadde Volvo med seg to konseptbiler som viste sikkerhet og fleksibilitet. I Geneve viser de seg fra en mer leken side, med sin PCC – Performance Concept Car.
|
At Mercedes-Benz skulle lansere en forlenget utgave av sin A-klasse, har en tid vært kjent. Noe mer overraskende var imidlertid flerbruksbilen Vaneo som de viste prototypen av i Geneve. Og samtidig benytter de anledningen til å ansiktsløfte den vanlige A-klassen.
|
Byene ligger i hver sin ende av den store sveitsiske innsjøen, LacLéman. Mellom dem ligger Lausanne. Så hvorfor Skoda velger å kalle sitt Geneve-konsept for Montreux, forblir for oss en gåte!
|
Egentlig tenker jeg mest på traktorer når jeg hører navnet Valmet. Med Valmet Automotive har etter hvert en betydelig produksjon også av biler. Til Geneve tok de med seg en gammel bil i ny innpakning.
|
Sist høst lanserte Citroën sin praktiske og rommelige C5. Det var naturlig at en stasjonsvogn skulle følge, og i Geneve ble den lansert. En bil med karakter og god plass.
|
Den 1. mars åpnet den 71. Geneve-utstillingen og dermed var årets vårslipp av nye biler og spennende konsepter i gang. Bilnorge og bladet BIL var selvsagt tilstede med eget team for å gi deg de siste nyhetene først.
|
Det har lenge vært spekulert i at BMW skal introdusere en mindre bil enn 3-serien, av journalister kalt 2-serien. Og mange har også ventet på at 6-serien skal gjenoppstå. Nå er begge deler bekreftet.
|
Tema for Geneve når de gjelder de største merkene er uten tvil muskler. Vi har allerede omtalt familieracerne fra Ford og VW, men også Opel vil være med på leken.
|