Varebil | |
|
Tesla har gjort oss vant til eventyrsummer når det snakk om antatt verdi. Men nå viser engelske Arrival oss noe av det samme.
|
Litt forsinket er den store elektriske varebilen fra kinesiske Maxus nå klar for norske veier. Importøren opplyser at de har forhåndssolgt hundre biler i Norge.
|
Tyske Quantron har gjort det til et forretningsområde å bygge om eksisterende nyttekjøretøy fra forbrenningsmotor til el- eller hybriddrift.
|
Den norske Mercedes-Benz-importøren ser markedspotensial for EQV på grønne skilter. Prisen starter på tett oppunder 700.000 kroner.
|
Det er mer enn seks år siden Hyundai viste sin konsept-pickup på Detroit-utstillingen. «Fantastisk, akkurat den kompakte pickupen vi har ventet på», sang et samlet velkomstkor. Vi måtte vente i seks år.
|
Samtidig som Opel lanserer sin første elektriske varebil i den store klassen, har Movano byttet over til den velkjente Fiat-PSA-plattformen.
|
Her får kjappe pizza-bud en ny favoritt: Kia tilbyr nå en egen varebilpakke for e-Soul. Det betyr levering uten lokale utslipp – og svært god rekkevidde. Lav beskatning og lave driftskostnader er andre viktige fortrinn.
|
Nå har Ford vist sin etterlengtede elektriske utgave av F-150. Som spydspiss, både markedsmessig og teknologisk, ser det ut som den går utenpå Mustang Mach-e.
|
Opel har nå presentert et Vivaro-konsept. El-drift, rekkevidde 400 km. og ladetid på 3 minutter.
|
Mercedes-Benz eSprinter varebil er et elektrisk alternativ for kunder som trenger god plass. Rekkevidden er begrenset til 155 kilometer, men den kan hurtiglades mens du inntar en rask lunsj. Introduksjonsprisen starter på kr. 539.900.
|
Ved forrige IAA, i 2019, var Tropos bare en tungt kamuflert mini-nyttebil med batterielektrisk drift. Nå er den her på alvor – representert av en av Tysklands stor VW-Gruppe distributører.
|
Off-road entusiaster elsker Moab-ørkenen i Utah hvor de virkelige kan utfordre sine leketøy. Nå har GMC vært der med sin elektriske Hummer.
|
Mercedes-Benz eVito kom til kort mot konkurrentene med sin rekkevidde på 150 kilometer (WLTP). Nå har den norske importøren laget varebil av eVito Tourer Long Range i stedet - med 366 kilometer rekkevidde (WLTP).
|
Med Concept EQC gir Mercedes en forsmak på en romslig familiebil med inntil syv seter. De to første bokstavene forteller at den går på strøm.
|
Den nye elvarebilen E-Transit snart skal tas i bruk i Norge, i et stort kundetestprosjekt som gjennomføres i Europa.
|
Volkswagen Nutzfahrzeuge var vel den delen av Gruppen som fikk den største Korona-smellen i fjor. Nå intensiveres arbeidet med nye forretningsområder.
|
Inzile er en liten svensk start up som produserer og selger små nyttebiler. Så små at vi snakker N1 klassen. Hvilket ikke hindrer ganske smarte påbygg til bytette formål.
|
Nå viser det seg at dødsdømte StreetScooter faktisk får leve lenger. Ikke bare det – det kommer også en ny modell.
|
Det tok ikke mange ukene etter at Ford hadde fortalt om sine el-planer for Transit før Sollers fortalte at de planla å bygge el-Transit på sin fabrikk i Russland.
|
DB Schenker har nylig mottatt 17 MAN eTGE elektriske varebiler for bruk i bydistribusjon. Dermed skal de klare all varedistribusjon i Oslo med null lokale utslipp.
|
Vare- og lastebiler hos Posten og Bring tar nå i bruk et nyutviklet pallesystem for å øke kjøretøyenes lastekapasitet og optimalisere transportrutene.
|
Ford er beundringsverdig aktiv på varebiler, og en av de få som klarer seg selv.
|
RENDERINGER: Neste år lanserer Volkswagen sin nye ID.Buzz. Her blir det retro og hitec i skjønn forening.
|
Spesialistene hos Arctic Trucks er nå klar til å levere nye Isuzu D-MAX i spesialutgave for den som ønsker en helt spesiell pickup.
|
Maxlider Brothers er et selskap som gjør hva som helst med Broncoer. Fra enkel service til total ombygging. Og nå: enda totalere ombygging. Dette blir en ny parallell til AMG G63 6X6 fra 2013.
|