Genève 2012 | |
|
Når til og med bilimportører får meg til å føle meg spedalsk når jeg forteller at jeg har kjørt til Genève, må det da være noe galt?
|
De neste ukene retter vi søkelyset mot Genève og den store internasjonale bilutstillingen – vårens vakreste bileventyr.
|
BMW hadde nyheter i begge ender av skalaen på Genève-utstillingen. 6-serie Gran Coupé i den øvre enden og en heit 3-dørs 1-serie i den nedre.
|
Touring, karosserispesialisten fra Milano, kom godt ut av det. Deres nye Disco Volante, 60 år etter, kunne lett blitt en retro-katastrofe. I stedet var den ganske forfriskende.
|
Bertone er det første av de store karosserihusene som kan feire 100 år i virksomhet. De gjør det med stil.
|
Jeg skjønner meg ikke på Mila. Nå har jeg møtte henne siden 2005, men hver gang hun dukker opp er det i en ny, smart versjon. Årets het Coupic.
|
Årets Genève-utstilling viste for alvor hvilke dekorasjonsmuligheter som finnes i moderne lykter. Men hvorfor skal denne nye kunstformen være eksklusivt forbeholdt biler?
|
Dersom en Mercedes SLS AMG Roadster ikke er ekstrem nok, så anbefaler vi en titt på Hamann Hawk. Her får du litt mer av alt.
|
Alltid morsomt å se hva elevene ved Torinos IED får til. I år viste de sin oppfatning av hvordan verdens vakreste bil, Cisitalia 202 GT, skal se ut i 2012.
|
Vi fortalte mye om kampen for NY-taxi-kontrakten i fjor. Nå har de som viste seg å bli mest populære bestemt seg for å selge bilen til Europa. Vi møtte den i Geneve.
|
Hvert år har finske Valmet en stor stand i Genève. Like overraskende er det også at hvert år er det noe spennende der. I år mer spennende enn noen gang.
|
Toyota hadde noen spennende konseptbiler i Genève i år. Særlig en av dem gjorde oss ekstra nysgjerrige.
|
Egentlig hadde jeg ikke ventet å se igjen min største opplevelse fra fjorårets Genève-utstilling. Men folkene bak GTA Spano påstår at de lever i beste velgående. Undere skjer fremdeles.
|
Spennende konseptbil fra SsangYong i Genève. Som om Evoque møter cabriolet. Designet av italienske Idea.
|
Ta en titt under de konservative/eksentriske klærne, og Morgan fremstår som noe av det mest moderne, med noen av de største overraskelsene i bransjen.
|
Lille Mia, en el-bybil vi har stor sans for, lever fremdeles. Ikke bare det, hun dukket opp med en liten avviker i Genève.
|
Det mest spennende tvillingpar på mange år må være Subarus BRZ og Toyotas GT 86. Skal bli spennende å se hvordan de skal separeres på markedet.
|
«Ta det beste som finnes og gjør det bedre». BMW benytter et sitat fra Sir Henry Royce for å introdusere Phantom Series II.
|
Søndag var siste dag for årets bilmesse i Genève - en av de beste utstillingene der noensinne. Her viser vi noen flere av godbitene.
|
På bilutstillingen i Tokyo sist høst overrasket Volkswagen med konseptbilen Cross Coupé. Nå står den i Genève med ny lakk og innmat.
|
Ingen satser tøffere på elbiler enn Renault-Nissan-alliansen. I Genève ruller de ut en ny modell, kompakte Zoe.
|
Fremdeles vet jeg ikke om Light Car i EDAG-sammenheng betyr LETT eller LYS. For den er og har begge deler. Dessuten er den smart.
|
Maserati lanserer sin nye GranTurismo Sport. Den får motor og styling-elementer fra sin spreke storebror.
|
Riktignok fikk vi se Giugiaros Up-versjon en gang til i Genève, men den store bilen hans denne gang var ganske langt fra en Folkevogn.
|
Med sin nye stasjonsvogn, og med forholdsvis beskjedne motorer, kan Jaguar virkelig øke volumet. Men tro ikke at de glemmer bort den eksklusive enden for det.
|