Årets bil | |
|
Av 38 kandidater sitter juryen som i løpet av vinteren skal stemme fram Årets Bil i Europa for 2019 igjen med sju finalister.
|
Første runde i konkurransen om Årets Bil 2017 er over. Av de 30 påmeldte bilene er nå bare sju tilbake. Vinneren offentliggjøres i forkant av Genève-utstillingen.
|
Hele 39 bilmodeller er påmeldt til konkurransen om Årets Bil i Europa for 2017. Grovsilingen foregår i Tannishus nord på Jylland akkurat nå.
|
En stor, innovativ og kostbar SUV kjempet mot finalens billigste kompaktbil om tittelen Årets Bil 2016. Opel Astra ristet av seg Volvo XC90 i oppløpet.
|
Peugeot 308 slo ut BMW i3 i kampen om å bli Årets Bil i Europa for 2014.
|
Vi har samlet alle de bilmodeller som har vunnet prisen siden denne første gang ble etablert i 1963.
|
Stakkars Volkswagen. De har ikke hatt noen Car of the Year siden Golf i 1993. Da var det jommen på tide nå.
|
Den amerikanske motorsykkelprodusenten Harley-Davidson har engasjert BNP Paribas for å hjelpe seg med salget av den italienske motorsykkelprodusenten MV Agusta.
|
Den har fått skjerpet konkurranse de siste årene, så det er på høy tid at Audi lanserer neste generasjon A8 for å leve opp til slagordet ”Forsprang gjennom teknikk”.
|
Som vi antydet fredag, ble Fiat 500 Årets Bil i Europa. Og den vant med ganske solid margin til de nærmeste konkurrentene.
|
Ford S-Max er kåret til Årets bil i Europa. Det var lite som skilte de beste. Og som vanlig dominerte europeiske biler.
|
Renault Clio vant tittelen Årets Bil i Europa. Den hadde tøff konkurranse av Volkswagen Passat som var norske Rune Korsvolls favoritt.
|
I 2001 ble Toyota Prius ikke Årets Bil, da ble den bare nr. 3. I år, med to dører mer, ble den imidlertid Årets. Med en større forskjell til nestemann enn på mange år. Jon Winding-Sørensen, som slett ikke er glad i diesel, synes heller ikke hybrid er toppen. Men hva er han mot 58 kompetente, høykvalifiserte jurymedlemmer?
|
Selv for en som tar en spiseskje Fiat til frokost hver morgen for å holde seg i form, er dette nesten utrolig. For 11. gang har et av Fiat-gruppens produkter blitt utnevnt til Car of the Year. Denne gangen var det Panda, foran blant andre Meriva og Golf.
|
….eller hvordan det nå er. Det gikk i hvert fall (selvfølgelig) som vi regnet med. For en uke siden skrev vi: ”Jeg tror at fremdeles er den latinske kontingenten i denne gruppen såpass dominerende at Renault burde ha de beste mulighetene for å stikke av med prisen,” Det var slik det ble.
|
Peugeot 307 er kåret til ”Årets bil i Europa”. Fransk og italiensk fulgte på de neste plassene, og samtlige finalister var i år ”Made in Europe”.
|
I 1969/70 swingte det av Citroën. De bygde de revolusjonerende DS (født i 1955) og ID, 2CV gynget av gårde, sammen med AMI 8 – større modell avledet av 2 CV, Dyane og ørken-utgaven Mehari som brant så godt fordi Citroën hadde klart å finne frem til verdens mest antenningsglade plast til karosseriet, og de hadde M 35 og SM.
|
Fiat brukte lenge kubikkinnholdet som navn på bilen. Man var liksom ikke i tvil om at 1500 var større enn 500 og det var naturlig å tro at 2300 var større enn 850. Men så var det slutt på logikken, og man begynte med prosjektnummer. Siden omtrent hvert eneste Fiat-prosjekt så dagens lys i produksjonsform, ble det hele ganske forvirrende, for prosjektene ble jo ikke fordelt etter størrelse, slik at de startet med de minste modellene som de tidligste prosjektene.
|
Men når man ser på Årets Bil i 1967; NSU Ro 80 og på bilen som ble valgt i 1969; Fiat 128, kan man lure på om det var samme juryen år etter år her. For å velge noe så konvensjonelt som en Peugeot 504 var ganske utrolig.
|
Den endelige boken om NSU Ro 80 er enda ikke skrevet. Og vil vel kanskje aldri bli det. Bare person-galleriet hos NSU den gang var nesten ubeskrivelig. Wankel selv var aldri hands on i Neckarsulm, men dr. Froede med svensk kone og Göteborg-aksent, og en assistent som het Mannteufel, som hadde brukt Wankel-motoren for første gang i en av de mange NSU verdensrekord-motorsyklene. Bare at da ble Wankels konstruksjon brukt omvendt, ikke som motor, men som kompressor.
|
I 1966 underskrev Fiat en avtale med Sovjetrussiske myndigheter om hjelp til å bygge en av verdens største bilfabrikker. Fiat var enda mer global enn selv de største amerikanerne, med forholdsvis selvstendige lisenstagere i store deler av verden. Men Russland var lukket, og samtidig sett på som et av verdens største, våknende bilmarkeder.
|
Vi har møtt Pierre Dreyfus før (1982-bilen), Renault-sjefen som hadde samme masete tendens som en del andre industriledere: egentlig ville slike helst vært utfrika kunstnere, det nærmeste de kan komme den rollen er som designere – eller designplagere.
|
Selv om Austin Seven og Morris Mini nå var fem år gamle var de fremdeles revolusjonerende, og de hadde plassert Alec Issigonis på kartet, til de grader at alt han gjorde var genialt. Hvilket det selvfølgelig ikke var, da det tok av for alvor, med enorme ideer om små dampmotorer og liknende, måtte han henvises til et hjørne av teknisk avdeling, der han jobbet sammen med noen nære disipler, uten å kunne gjøre noen skade.
|
Rover, forholdsvis sidrumpet, en bil for de overordnede offentlige funksjonærene, og beskjedne selvstendige næringsdrivende for hvem litt penger på bok, et greit familieliv, og solide, trygge rutiner sto i høysetet.
|
På tross av at Fiat på denne tiden hadde to virkelige store stjerner på den biltekniske himmelen, Oscar Montabone, og i aller første rekke Dante Giacosa, og at det var disse to som gjorde dette til en av etterkrigstidens aller største småbiler, er dette allikevel Pio Manzu’s bil.
|