Næringsliv | |
|
Meca Tungbil øker fra 12 til 17 medlemmer, mens ytterligere fem medlemmer er i ferd med å komme på plass.
|
Arrangør Bjørn Magnussen føler seg trygg på at Transportmessa på Gardermoen skal la seg gjennomføre som planlagt i september. Samtidig varsler han utvidelse av konseptet i 2023.
|
Kanskje det er viktig å opprettholde trykket nå, i forkant av at Daimler Trucks skal på børs i løpet av året. Traton sørger i hvert fall for å fortelle om rekordfulle ordrebøker.
|
På ti år har Team Verksted vokst fra fem til 23 egeneide verksteder, en omsetning på 650 millioner kroner og 370 ansatte. Nå skal konsernet ekspandere ytterligere med nytt kjedekonsept for eksterne medlemsverksteder. Et pilotmedlem er allerede i gang.
|
Det kan virke som det er ganske fundamentale forskjeller i oppfatningen om veien fremover mellom de to europeiske lastebilkjempene. Daimler, med Volvo, går for hydrogen. Traton går for batterielektriske.
|
– Vi anser dette som et stort steg på veien mot en viktig seier for NLF og alle andre som arbeider for like konkurransevilkår i transportnæringen, sier NLF-topp Geir A. Mo til YrkesBil.
|
Siden manns minne er cirka tre måneder høres det kanskje imponerende ut at nyttebilsalget i Europa økte med nesten 200 prosent i april. Men selv når pessimisten/realisten ser to år bakover finner han allikevel ut at det lysner. Litt.
|
Tommy Stub har et hjerte som banker for transportbransjen. Nå mener den erfarne transport- og logistikkfagmannen at norske myndigheter må trekke i nødbremsen for å få bukt med ulovlig kabotasje og annen transportkriminalitet.
|
Ettermarkedsdirektør Annbjørn Vasdal (til høyre i bildet) slutter i MAN Truck & Bus Norge etter fire og et halvt år. Samtidig erstattes administrerende direktør i MAN Truck & Bus Skandinavia, Stefan Thyssen (til venstre i bildet), av Malte Kauert.
|
95 prosent salgsoppgang i mars høres imponerende ut, inntil man husker utgangspunktet.
|
Testkjøring på Finnskogen med tømmervogntog på 74 og 60 tonn viste tydelig hvor viktig det er å ta hensyn til veinettet i vårløsningen.
|
Vare- og lastebiler hos Posten og Bring tar nå i bruk et nyutviklet pallesystem for å øke kjøretøyenes lastekapasitet og optimalisere transportrutene.
|
Hydrogenselskapet Hynion kjøper hydrogenstasjon av Ruter. Stasjonen som har vært en del av Ruters nylige avsluttede bussprosjekt skal flyttes og bygges om slik at den i fremtiden kan benyttes av både privatbiler, taxier og lastebiler som går på hydrogen.
|
Etter at Spartveit-familien har solgt seg helt ut av Nor Slep AS satser de på nytt som leverandør av egenutviklede tilhengere og påbygg. Målet er å tilby markedets laveste egenvekter.
|
Skal bruke 65 millioner kroner i år og neste år.
|
Cognia-konsernet investerer rundt 400 millioner kroner i fire nye skreddersydde tungbilanlegg for Volvo-forhandlerkjeden Volmax. Det første av anleggene, ved Hamar-avdelingen, åpnet i påskeuken.
|
Nå triller den første roboten rundt i Stockholm som en del av Foodora-nettverket. Ikke overraskende, de leverer mat.
|
NLF-direktør Geir A. Mo finner mye godt nytt for lastebilfolket i regjeringens forslag til NTP, men understreker at det vil ta tid å gjennomgå alle detaljene.
|
Regjeringen la i dag fram Nasjonal transportplan (NTP) 2022–2033.
|
Everfuel A/S har ambisjoner om å ha 15 hydrogenfyllestasjoner for lastebiler, busser og lette kjøretøy på plass i Norge innen utgangen av 2023.
|
Bertel O. Steens nye storsatsing på lastebil og buss begynner å komme opp i god marsjfart. Nå skal toppsjef Jarle Viuls styrke laget med hele 14 stillinger.
|
Fremskrittspartiet mener myndighetene må få på plass et helhetlig kontrollansvar for transportkriminalitet, slik som ulovlig kabotasje. Torsdag vil Bård Hoksrud stille samferdselsministeren til veggs om temaet i Stortinget.
|
Sjømatbedriftene og Norges Lastebileier-Forbund ber Statens vegvesen innføre varslingsplikt til oppdragsgiver/avsender ved fiskevann som renner fra vogntog.
|
Nå har Daimler gjort en intensjonsavtale med amerikanske Cummins om utvikling og bygging av det de kaller ‘medium duty’ motorer for last og buss. Det er bare to uker siden de fant en annen underleverandør for batterielektriske drivlinjer.
|
Da har også Europa startet på det nye registreringsåret – med en nedgang på 7,2 prosent for kommersielle kjøretøy. Dette ifølge ACEA – industriens europeiske paraplyorganisasjon.
|