Lastebil | |
|
DFDS, Nord-Europas største transport- og logistikkselskap, og Volvo Trucks går sammen om å elektrifisere tungtransport.
|
Fra 1. juli 2021 vil alle nye elektriske kjøretøyer i EU være pålagt å gi et bestemt lydnivå når de kjører med hastigheter under 20 km/t. Her er Volvos kjenningsmelodier.
|
I september i fjor presenterte Daimler sin store hydrogen-satsing. Nå er en av bilene derfra ute i trafikken. Dette har visstnok ikke noe med samarbeidet med Volvo å gjøre, eller…?
|
Ingen burde bli overrasket over spennende bilnyheter fra Sachsen og Thüringen og gamle Øst-Tyskland. Tysk biltradisjon har overlevd der også, og viser gode tendenser til nytt liv.
|
Hino har samarbeidet med den israelske skateboard-produsenten, REE Automotive, før. Da endte det med en bil de kalte FlatFormer. Nå har de to gått inn i et enda tettere forhold.
|
Tevva er navnet på en engelsk bedrift som jobber hardt med elektriske drivsystemer for tunge biler.
|
Posten Norge går inn på eiersiden i svenske Elonroad, som utvikler en teknologi hvor el-kjøretøy lades under kjøring eller på en egenutviklet matte under parkering. Om kort tid starter et pilotprosjekt i Trondheim hvor el-kjøretøyene lades uten ladekabel.
|
Sammen med Nor-log Gruppen og Knapphus Energi blir energiselskapet St1 Norge med på et trepartssamarbeid som skal bygge et nasjonalt nettverk av fyllepunkter for biogass i Norge.
|
Både Volvo og Iveco har nettopp fortalt om nye partnerskap med spesialister i autonomi.
|
Utstyrsleverandøren Rodin mener de har løsningen for tungbilverksteder som sliter med å oppfylle kravene om arbeidsgrav og slitasjetester for å utføre PKK.
|
Omtrent samtidig med Volvo og Daimlers felles-satsing, Cellentric, fortalte Bosch at de har laget en tilsvarende organisasjon med verdens største lastebilprodusent Qingling.
|
Scanias Kina-avdeling er involvert i et prøveprosjekt for smart mobilitet i Hong Kong. Ved hjelp av C-V2X-teknologi kan kjøretøyene kommunisere med alle «enheter» de kan påvirke eller bli påvirket av i trafikken.
|
Cellcentric. Du kan lære deg navnet først som sist, for Daimler Trucks og Volvo Group mener alvor med hydrogensatsingen denne gangen.
|
Iveco kompletterer sitt tungbilprogram med en ny anleggsbil. T-Way overtar arven etter Trakker.
|
I sommer får Trondheim sin første gassfyllestasjon. Stasjonen blir en del av Gasums nordiske nettverk av gassfyllestasjoner for tunge kjøretøy og skal levere både flytende og komprimert gass.
|
Volvo er den siste av de store som gir oss datoer for elektrifisering. Personbilfabrikkene har lenge konkurrert om å være de flinkeste til å «tenke-på-en-dato». Nå kommer lastebilene etter.
|
Med toppmodellen S-Way, som fremdeles må regnes som ny, og et utvalg fra Daily-paletten, turnerer Iveco Norge store deler av landet for å kapre nye kunder.
|
Mercedes-Benz Trucks tar assistentsystemet Sideguard Assist ett steg lenger. Per i dag blir føreren kun varslet med lyd og lys om myke trafikanter i blindsonen. Nå skal lastebilen sørge for å stoppe selv også – ved behov.
|
Forsvarsmateriell har signert kontrakt med Norsk Scania AS om levering av nye flyplasstankvogner.
|
Setter av 1,6 milliarder euro frem til 2025, og det er batterielektrisk som gjelder. I samme periode skal utviklingsbudsjettet for konvensjonelle drivlinjer reduseres til en femtedel.
|
Prosjektet H2 Truck satser på å rulle ut minimum hundre hydrogenlastebiler på norske veier innen 2025.
|
Det er riktig at Nikola var nede, men selskapet er lang fra ute. Nå planlegger de en ny runde hos investorene for å få penger nok til å bygge fabrikken i Phoenix.
|
Den nye langtransportbilen TGX har vært på markedet en stund, men nå er det klart for søsknene innen distribusjon og anlegg.
|
Posten Norge tar nå i bruk sin første bil på flytende biogass og intensiverer dermed selskapets arbeid med å få tyngre kjøretøy over på fornybar energi.
|
Den legendariske svenske custombyggeren Sven-Erik «Svempa» Bergendahl har nettopp fullført sin hittil nyeste spektakulære showbil, «Frostfire». 82-åringen antyder nå at han vil trappe ned litt.
|