Genève 2014 | |
|
Vårens viktigste begivenhet for bilbransjen finner hvert år sted i Genève. Vi er på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene.
|
Er det syvende gang vi møter en MILA på Genève-utstillingen? Årets er en A-segment bil som møter alle krav, veier 670 kg og slipper ut 49 gram CO2 per km.
|
Bilutstillinger har noen ganger helt utrolig flotte stands, kanskje for å kamuflere dårlige biler? Eller vi blir overrasket av elendig stand-arkitektur. Her er noen glimt fra det som gjorde inntrykk i Genève.
|
Også Tata kaster seg ut i det ekspanderende kompakt-SUV markedet nå. Foreløpig bare med et forslag de har kalt Nexon.
|
Etter å ha gått i store utstillingslokaler en hel dag begynner bilene der å få et ganske hermetisk preg. Da er det deilig å se en lys levende1920-modell, åpenbart i (nesten) daglig bruk, parkert i duskregnet på utsiden.
|
Muntert navn på den nye Lamborghinien. Men den var faktisk verd, om ikke tre ganger tre, så i hvert fall ett Hurra.
|
Dette er vel den beste form for gjenbruk man kan tenke seg. Franco Sbarro huker opp med en av sine gamle elever, og sammen presenterer de noe enda villere. Ferrari-motor på fire hjul for eksempel.
|
De eneste jeg oppdaget i Genève som hadde pressemelding på glimrende norsk var kinesiske Qoros. De fremtrer som noe av det proffeste på alle områder.
|
Hvor mange ganger har Pagani presentert oss for «den aller siste» spesialutgaven av Zonda? Nå er den aller, aller siste her - Revolucion heter den.
|
Koreanske SsangYong var inne i en skikkelig konseptbil-stim for et par år siden. Nå er de på gang igjen.
|
Jeg så det først på Nissans Bladeglider. Men da jeg så temaet en gang til, og enda kulere, på den nye Maseratien, slo jeg fast at her har vi en kommende trend.
|
Volkswagen er veldig gode på Cross. Fiat har faktisk sin Cross de også. I virkeligheten betyr navnet bare litt dekor som skal virke tøft. Citroën viser hvor enkelt og virkningsfullt det kan gjøres.
|
Som ventet presenterte Volvo sin tredje forhåndsantydning av hva XC90 vil bli, i Genève. Den viste seg å være smartere enn noen ante.
|
Dette er tredje gang unge Damien Biro viser oss sin åpne elektriske sportsbil. Nå har han med seg tunge partnere, og det hele begynner å se troverdig ut.
|
Langt panser og cab-backwards fungerer bra på både 3 og 6, men på Mazdas Hazumi-konsept blir det litt rart. Bilen så imidlertid helt produksjonsklar ut.
|
Hyundais konseptbil i Genève viste seg å være meget mer enn bare en forsmak på deres kommende hydrogensatsing.
|
I Detroit viste Infiniti sin spenstige Eau Rouge Concept. Den var i Genève også, og virker stadig mer realistisk.
|
Selv om Italdesign for lengst er blitt en del av Volkswagen-imperiet, er det fremdeles Giorgetto Giugiaro som fronter bilene derfra.
|
For et halvt år siden viste Audi en ny A3 Ultra, samtidig som de fortalte at den var først ute i en ny serie. Nå utvides familien med flere gjerrige modeller.
|
For 50 år siden lanserte Abarth sin 595 her i Genève. Dermed var lommebombe-begrepet oppfunnet. Nå feires den.
|
BMW i3 har fått en strålende mottakelse i Norge. Sportsbilen i8 har et langt mer begrenset potensial, men BMW sier likevel at responsen er over all forventning.
|
For en idé å kalle opp en bil etter hjembyen! Spesielt når den heter Roding. Kunne du tenke deg en bil som het Elverum?
|
Ikke bare viser Audi ny TT og TTS i Genève – de har også med seg en versting-utgave.
|
Dette er en ny måte å forvanske biler på. Han er fra Kuwait, kjøper Ferrari og Lambo og bygger dem om i Ungarn. Møt Nimrod.
|
Quant med sitt NanoFlowCell batteri er den type innslag som gjør en bilutstilling til mer enn en parkeringsplass.
|