Genève 2017 | |
|
Vårens viktigste begivenhet for bilbransjen finner hvert år sted i Genève. Vi er på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene.
|
Selv om vi har nærmere 120 saker fra årets Genève-utstillingen på BilNorge nå, er det åpenbart mye vi ikke har fortalt om ennå. Men nok er nok. Nå må vi se fremover, og lukker døren til Genève med et siste bildebrev.
|
En konseptbil er som regel mest interessant å se på. Peugeots Instinct viste seg å være veldig interessant å se nøye på.
|
Det høres jo ikke ut som en hyggelig fyr, en øyenstikker. Men på engelsk virker kanskje navnet mindre truende: Dragonfly. Det var i hvert fall navnet på en kosete bil i Genève.
|
Du skulle se godt etter for å se hva som var annerledes med SCG003S. Men S’en står for Stradalen, dette er en gateutgave av den rene raceren fra Glickenhaus. Registreringsskilt fra New York bekreftet det.
|
Ny mann i toppen, ny «fabrikk», ny bil og – ikke minst – ny og morsom samarbeidspartner. Det er jommen liv i danske Zenvo.
|
Det var et par tydelige konkurranse-biler i Genève. Radical og Rebellion for eksempel. Og så hadde vi SIN også, helt på grensen mellom bane og landevei og Noble, landevei-ballistisk.
|
Dette må være verdens raskeste bakovervendte sofa. David Browns Speedback, med god polstring.
|
Citroën hadde lagt vekt på elegante interiører på Genève-utstillingen. Og da tenker vi ikke først og fremst på interiørene i bilene.
|
Den var ikke flunkende ny, Cadillacs Escala konsept, men som en av utstillingens stiligste er det vanskelig å glemme den.
|
Stadig flere konseptbiler stiller speil-løse. I stedet har de et lite utspring på siden som inneholder et kamera – og tilhørende monitorer på innsiden. Underlig at slikt fremdeles ikke er lovlig.
|
Underlig: du ser mye oftere en bil bakfra enn forfra. Likevel er det fronten designerne konsentrerer seg om. Kanskje det er i ferd med å endres?
|
NICE: Suzuki tukler ikke med imaget i Norge. Når tredje generasjon Swift lanseres komplett nyinnpakket i mai, er naturligvis både firehjulsdriften og Dunvold-pakken på plass.
|
Det var tre klart iøynefallende bybilkonsepter på årets Genève-utstilling. Det var virkelig påfallende hvor forskjellig oppgavene var løst.
|
Det går an å ha det ekstremt morsomt i en bil med fornuftige egenskaper. Nye Audi RS5 er et godt eksempel på det.
|
Hvis vi kunne lakke bilene etter årstiden var Genève en god indikator på at det går mot påske.
|
Bugatti er ganske eksklusiv. Palmer Johnson er enda mer eksklusiv. Nå går de sammen om Niniette. Gjett om hun blir eksklusiv.
|
Spennende konseptbiler er alltid en del av store bilutstillinger. I Genève var det mange av dem.
|
En, to eller tre seter. To, fire eller seks motorer? Diesel, gass eller hydrogen. Med en Techrules er det bare å velge.
|
Ssangyoung viste enda en konseptbil i Genève i år. Denne gangen skal de få oss til å tenke tilbake til 90-tallet. Til Korando. Men uten firehjulstrekk.
|
Det var minst seks nye biler med mer enn 1000 hester i Genève i år. En av dem kommer du aldri til å huske navnet på: Dendrobium.
|
Land Rover viser en spesialutgave av sin nye Discovery på Genève-utstillingen. Den skal i tjeneste for Røde Kors.
|
Når all støyen rundt årets Genève-utstilling har lagt seg, er det sannsynlig at AMGs GT Concept står igjen som showets absolutte stjerne. Med Mercedes i en fjern bakgrunn.
|
Dette er Lexus’ nye hybrid-flaggskip. Møt LS500h.
|
Artega har vi skrevet om i ti år. Veldig ofte som gjenoppstått. Nå har den stått opp fra graven enda en gang – som italiensk-kledd super-el-sports-coupe.
|