Genève 2018 | |
|
Vårens viktigste begivenhet for bilbransjen finner hvert år sted i Genève. Vi er på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene.
|
Da vi fikk en forhåndsmelding om at Bulgarske SinCars skulle komme til Genève med en bil der du kunne velge alt, motor, interiør, karosseri – skjønte vi ikke mye. Heldigvis kom de med en attraktiv hybrid også.
|
Nå har Formel E, generasjon to, fått sin offisielle velsignelse av det internasjonale bilsportforbundet. Det skjedde på utstillingen i Genève hvor vi også så andre elektriske konkurransebiler.
|
Denne skulpturen – eller hva skal vi kalle den – fra noe som heter Icona, var BilNorges favoritt på Genève-utstillingen. Først og fremst fordi den så klart beviste at Torino er på plass igjen.
|
Kompaktere blir det ikke. Japanske Fomm leverer ikke bare ekstremt kompakte elbiler, de skal levere ekstremt kompakte elbilfabrikker også.
|
Det fantes pinlig mange ledige felt på årets Genève-utstilling. Noen var fylt opp med dårlige serveringsmuligheter – eller ikke noe. Men noen steder fant vi virkelig øye-candy.
|
Nå har Rinspeed deltatt på Genève-utstillingen for 40. gang. Kjedelig er de ikke.
|
Dette var et av de mange innslagene på Genève-utstillingen som man lurer på om vil dukke opp igjen neste år. Sett ikke pengene på det.
|
I 1968 var Giorgetto Giugiaro for første gang på Genève-utstillingen under eget navn. Han stiller fremdeles. Sterkt.
|
Helt siden 1973 har Franco Sbarro lyst opp Genève-utstillingen med alt, fra det sprøeste og det råeste til det helt geniale. Han var i god form i år også.
|
Rimac er en av disse utrolige gründerne som jeg har fulgt, først med nysgjerrig forbauselse så, med økende interesse siden han første gang viste seg på Frankfurt-utstillingen i 2011.
|
Verken den nydelige Vision Coupé eller den like vakre KAI konseptbilen var flunkende nye i Genève. De var vist i Tokyo sist høst. Men her var det detaljer som virkelig lyste opp.
|
Det var uvanlig mye originalt Mini på Genève-utstillingen i år. På tross av at det fremdeles er et år til den kan feire 60-årsdagen sin.
|
Det må være hyggelig for den nye SsangYong-importøren i Norge å se at det virkelig skjer utvikling av nye produkter.
|
Er det politisk korrekt, eller i det hele tatt akseptabelt, å bruke Sjahen av Persia som referanse for et luksusprodukt, 40 år etter at han ble styrtet? Vi møtte ham igjen i Genève. Hos Carrozzeria Touring.
|
Vi møtte Felix Eaton og hans Svarte Cuillin i Genève i fjor, og ble skikkelig underholdt. Han er minst like utadvendt i år – men med ny bil.
|
Range Rovers SV Coupé var no’ rart no’. Bygget etter den eldgamle oppskriften: færre dører, mindre plass, masse mere penger.
|
Brembo er et navn med samme klang som Weber, eller Marelli, eller Ferrari for den saks skyld. De viser seg frem de også.
|
Tata har vært merkelig anonyme. Men i Genève viste de seg frem – ved siden de bilmerkene de virkelig er kjent for.
|
Volvo har nå åpnet for å kunne reservere en Polestar 1 i 18 land. Og heldigvis for norske interessenter – vi er med i første pulje.
|
Nå lover Mitsubishi oss en Evo igjen. Men kanskje ikke helt slik du hadde håpet på.
|
Zagato går tilbake i familiehistorien når han nå presenterer sin nye samle-på-bil.
|
Skoda lanserer nå utstyrsnivå L&K for Kodiaq. De velutstyrte modellene leveres med alternativer for både bensin og diesel.
|
Det beste man kan si om Renaults EZ-GO er at den er en kontrast til resten av Genève. Ikke sporty, ikke flashy og ikke en antydning av toppfart som man kan skryte av.
|
Renault har utviklet en ny elmotor som skal debutere i Zoe.
|