Genève 2019 | |
|
Vårens viktigste begivenhet for bilbransjen finner hvert år sted i Genève. Vi er på plass for å gi deg full dekning av alle nyhetene.
|
Volkswagen var ikke alene om el-skateboard-tankegangen i Genève. Det var flere eksempler på det samme.
|
Ikke bare har italiensk-kinesiske DR overlevd i mer enn 10 år, nå skal de inn i resten av Europa også, og har med seg en spennende batterielektrisk bil på reisen.
|
Over 1000 hestekrefter er ikke interessant mer. Men 1000+ sammen med bare bakhjulsdrift – da begynner det å lukte skandinavisk bilbygging. Zenvo er den av de to man ikke tenker først på.
|
Puritalia – ReneItalia eller TypiskItalia – var navnet på enda en 1000-hesters italiensk superbil vi aldri har hørt navnet på. Denne fortjener imidlertid litt oppmerksomhet.
|
Rimac er ikke lenger bare en sær superbil fra Kroatia. Nesten alle med et ønske om å delta i øverste klasse henter elementer derfra nå.
|
Det var fascinerende å se hvordan en av de best besøkte standene i Genève egentlig ikke hadde noe med bilutstillingen å gjøre. Det var der man feiret Abarth 70 år.
|
Hvor du enn snudde seg på Aston Martins stand i Genève dukket det opp noe som tok pusten fra deg. Det hele ble av typen «for godt til å være sant».
|
Hva er det mest utrydningstruede dyret i biljungelen nå? Eksosrøret. Vi brukte Genève-utstillingen til å dokumentere hva naturen er i ferd med å miste.
|
Walter de Silva har du hørt mye om i disse spaltene. Så sluttet han som designsjef hos VW i 2015 og konsentrerte seg om dameføtter. Nå er han tilbake i bil igjen.
|
Aachen er byen der Nissans elektriske NV 200 brukes som søppelbil og hvor to vellykkede elbil-startups allerede har sett dagens lys. Nå glipper den tredje med øynene.
|
Selvfølgelig var Felix Eaton på plass i Genève igjen, med sin Eadon Green. Men årets nyhet hadde han nok dratt litt for langt. Rolls-Royce ble skikkelig sure.
|
Gumpert har vært mer eller mindre fast inventar i Genève siden 2006. Nå dukket han opp igjen, men denne gang med kompanjonger fra Kina og en gammel bekjent fra Japan.
|
Hvem hadde trodd dette? Fantastiske Porsche-replicaer fra Hellas. Vi møtte dem i Genève.
|
Science fiction preget begge hovedattraksjonene hos Goodyear i Genève. Et kombi propell-hjul for dronebiler og en fremtidsbil fra slutten av 50-tallet.
|
Årets skapning fra Italdesign var så jordnær at det er ingen grunn til å tro at den ikke kan tas alvorlig av eieren, Audi. Det har ikke alltid vært tilfelle.
|
Det var litt morsomt. Audi skulle til de grader være så elektrifisert under pressedagene i Genève at de gjemte sin kuleste og mest eksklusive nyhet bak en låst dør.
|
Jeg møtte Fornasari rundt årtusenskiftet for første gang. I Bologna. Så begynte de å stille ut i Genève, inntil de ikke gjorde det mer. Forsvunnet fra jordens overflate. Men i år dukket de plutselig opp igjen.
|
Går det an å kalle en ganske spennende konseptbil for Engelberg? Åpenbart er det helt i orden hvis presentasjonen skjer i Sveits. Det syns i hvert fall Mitsubishi.
|
Selvfølgelig er Sbarro og hans unge studenter på plass i Genève. Umulig å tenke seg en utstilling der uten dem.
|
Det skulle bare mangle. President Vladimir Putin er den eneste av de mektige som ikke har «Sin Egen» representasjonsbil. Ikke bare har han fått sin nå, han tilbyr den også til resten av verden.
|
De omtaler den som konsept, men Concept EQV har mye til felles med Mercedes-Benz V-Klasse. Med unntak av drivlinjen.
|
I Genève presenterte Bugatti det de omtalte som verdens dyreste bil. Det virket som den var skapt av en slags mindreverdighetsfølelse
|
Jeg har sett og møtt Mole siden de dukket opp første gang i 2015. Det har vært så mye derfra at det er lett å gå i spinn. I Genève nøyde de seg med noe Alfa 4C, og en spessial som de ikke riktig viste hva skulle bli.
|
Den første Hispanoen jeg så i Genève var en H6B som tilhørte Monacos fyrstehus. Den andre var like gammel – 80 år – men spansk. Først da dukket den tredje opp. Selveste Carmen.
|