IAA München 2021 | |
|
I dag åpner den internasjonale bilutstillingen i München. Formatet er blitt slik at man lurer på om dette er siste krampetrekning eller starten på en ny æra.
|
Microlino har vi fulgt tett fra den bare var en god idé i 2016. Nå sto den produksjonsferdig på IAA i München. Men EU har glemt bort den type biler.
|
På bilutstillingen i München var Renault 5 EV en meget sterk konkurrent til ABBA om tittelen: Årets comeback.
|
Mercedes-Benz viste sin tankebølgestyrte fremtidsbil i Las Vegas i fjor. På IAA i München fikk de endelig anledning til å vise den hjemme i Europa.
|
Tidligere i år advarte Genesis om at nå kunne Europa vente seg en liten invasjon. Denne høsten har potensielle kunder på utvalgte markeder fått det første møtet med det unge merket.
|
Mini stilte, ikke særlig overraskende, med en fremtidsvisjon som er så hinsides alle de flashy styling-modellene som dukker opp for tiden, at det faktisk er mulig å bli glad igjen.
|
Audi holder på med en trio konseptbiler som skal gi deres potensielle publikum en så sterk smak av Audi-fremtiden slik at de venter med å kjøpe bil til produksjonsversjonene virkelig er der.
|
City Transformer het et innslag fra Israel. Det var kommet til IAA i München uten særlig forhåndsvarsel, og viste oss løsningen på et problem vi egentlig ikke trenger løsning på. Ikke en slik i hvert fall.
|
Vi kan like godt tro på Mercedes-Benz når de sier at hele modell-linjen skal elektrifiseres. Nå forteller de at heller ikke G-klassen skal holdes utenfor. Tekniske detaljer mangler, men utseendet er det ikke noe å si på.
|
3D-printede karosserideler, dimensjoner omtrent som en Twizy og en mislykket Kickstarter på 500.000 euro i februar. Men bilene ble vist på IAA. Noen kunne sågar prøvekjøres.
|
Det var langt fra åpenbart at et av verdens ferskeste bilmerker, Smart, skulle overleve. Eieren, Daimler, hadde åpenbart problemer med barnet. Men så fikk de hjelp: På starten av fjoråret ble det kjent at smart ble kinesisk.
|
Dacia lager en ny løsning for store familier og de som skal ha med seg mye utstyr. Hils på nye Jogger.
|
Porsche viser en forsmak på noe som kan utvikles til en spennende løpsbil. Trolig får vi her en forsmak på neste generasjon Cayman.
|
Det er nesten 100 % japansk fravær fra årets IAA i München. Det er også nesten 100 % nærvær fra Korea (Kia, Hyundai og Renault/Samsung). Og ca. 3 % nærvær fra Kina. Men det som er her derfra, er spennende.
|
Ingen vei utenom – selv for en muskelbilprodusent som AMG er fremtiden elektrisk. Her er deres første bil ut.
|
Med ID.Life gir Volkswagen en forsmak på en kompakt bybil som skal på markedet i 2025. Her står ungdommen i sentrum.
|
Med BMW i Vision Circular ser BMW for seg hvordan en kompakt, elektrisk BMW kan være konstruert i 2040. Med sirkulære prinsipper kan bærekraft og luksus gå hånd i hånd gjennom 100 % bruk av resirkulerte materialer. Igjen. Og igjen.
|
Kun kort tid etter lanseringen av toppmodellen EQS, er allerede neste modell fra Mercedes-EQ klar. Mercedes-Benz EQE debuterer på bilutstillingen i München og kommer til Norge sommeren 2022.
|
Renault drar lakenet av sin nye Mégane E-TECH electric på IAA – en spennende utfordrer for dem som vurderer ny elbil.
|
For første gang skal München arrangere den tyske, internasjonale bilutstillingen IAA. Det gjør de med det største politioppbud i Bayerns hovedstad på 20 år.
|
Det vil være litt rart om det ikke dukker opp noe med hydrogen på den kommende bilutstillingen i München. Den har tatt mål av seg til å være fremtidsrettet. BMW får i hvert fall plass i Hydrogen-hjørnet.
|
Mercedes-AMG lanserer nå en hybrid versjon av sin firedørs coupé. Hensikten er mer enn å redusere forbruket og er et spark på leggen til Porsche.
|
Seat kommer med sin UrbanRebel til bilutstillingen i München til uken. Spennende bil – fjerner du kjempevingen bak og de dype spoilerne foran har du nemlig Volkswagens kommende ID.1 og ID.2.
|
Sammen med Mobilize skal Renault lansere en ny bil i München til uken. Denne er spesialbygget for sjåførbetjente mobilitetstjenester.
|
Med femte generasjon Sportage lanseres for første gang en dedikert versjon for Europa i modellseriens 28-årige historie. Nye Sportage kommer som ladbar hybrid til Norge neste år.
|