Frankfurt 2001 | |
|
I år var det 50 år siden den første bilutstillingen i Frankfurt. Det ble markert med et meget spennende tilbakeblikk.
|
Det har lenge vært kjent at Ford kommer med en RS-versjon av sin Focus. I Frankfurt viste de en litt snillere ST170. Begge kommer til Norge om et halvt års tid.
|
Ford har på de siste internasjonale bilmesser vist frem muskuløse konsepter basert på Mondeo og Focus. Nå settes de i produksjon og kommer snart hit til landet.
|
Det er over en måned siden vi viste deg de første bildene av Saab’s nye concept med betegnelsen 9x. Nå kan vi gi deg flere opplysninger om bilen som ble vist i Frankfurt.
|
I Frankfurt lanserte Porsche sin nye Carrera 4S. Dette er den første fra Stuttgart-produsenten på en årrekke med trekk på alle fire hjul.
|
En av kuriositetene ved forrige Frankfurt-utstilling var en nydelig liten, tett sportsvogn bygget av tre studenter fra Teknisk Høyskole i Köln. Nå er studentene uteksaminert og bilen i produksjon. YES heter den, det betyr Young Engineer’s Sportscar.
|
Dette er en bil jeg har hatt lyst til å fortelle dere om lenge, og nå bruker jeg Frankfurt-utstillingen som unnskyldning, for der sto den. Nærmere en Porsche 550 RSK fra et tidlig 50-tall, men med dagens spesifikasjoner, kommer du ikke. I hvert fall ikke for under 60.000 DM.
|
Toyota hadde satt sammen konseptbilen ES3 til Frankfurt for å vise flere av de teknologier de jobber med for fremtiden. En smart liten bybil med plass for fire, og med sterk fokus på miljø.
|
Takluker og konvektorer har kanskje ikke førsteprioritet når man har adgang til pressedagene på en bilutstilling som den i Frankfurt. Men når slikt er pakket inn i en konseptbil som den hos Webasto, hjelper det. En av utstillingens beste.
|
Mens designerne gjør sin jobb, kjemper publisitetsfolkene fortvilet for å forklare konseptene, og den forklaringen skal helst inneholde noe nytt. Hos Hyundai er nøkkelordet FAV!
|
Tidligere, når vi har snakket om Pininfarina og hans produksjon av StreetKa, har jeg spekulert på om det har vært noen tidligere forbindelse mellom Pf og Ford. Nå har vi svaret, og Starter, årets Pininfarina-spesial, bekrefter at nå skal det bli tettere.
|
Det er moro med folk som lager noe helt annet, og så lager de en bil for å vise frem det andre. Rinspeed på Geneve-utstillingene er et eksempel. Zender i Frankfurt er et annet. I år var han her med Opus 8.
|
Det som imponerer litt med Kias konseptbiler er at de klarer å holde sitt eget uttrykk. I stylingstudioene sitter Kia-folket oppå Hyundai-kollegaene sine, men det skal bli bedre nå.
|
Den er blitt en helt ny bil, men skal fortsatt bære navnet Hyundai Coupé på det norske markedet. To utgaver har den norske importøren bestemt seg for å ta inn når salget starter tidlig neste år.
|
Mens Opel roter med Frosker, og bygger Frogster, gjør Steinmetz det fornuftige, og mekker en egen Speedster-utgave som de selvfølgelig kaller Funster. Der gikk Opel glipp av et godt navn.
|
ABT er et av de tyske trimmingsfirmaene jeg har sans for. De praktiserer det de selger og de holder ut. I forrige sesong stilte de i DTM med en Audi TT som var helt håpløs. I år vinner den på krevende baner som Nürburgring. Og nå kan du kjøpe en replica.
|
Det er ganske herlig, selv om det er litt trist, at det fremdeles finnes rariteter på seriøse bilutstillinger som den i Frankfurt. Der møtte vi for eksempel Ling Ran, ”Individual Automobile Designer”.
|
Det er i grunnen godt gjort av Smart-designerne å være så tro mot utgangspunktet. Selve Smart er resultat av masse forskjellige ideer som ble kastet frem og tilbake, og resultatet avgjort av en komité. Etter det er det dukket opp det ene konseptet etter det andre og alle er tro mot utgangspunktet. Også årets.
|
Årets Suzuki-stand i Frankfurt hadde riktignok noe så fornuftig som en ny Grand Vitara (vinterens varebil-schlager i Holmenkoll-åsen?) men det var jommen mye moro der også. I tillegg til Concept-Roadsteren med Hayabusa-motor hadde de to formel-klasse biler der. Også med motorsykkel i drivavdelingen.
|
Hvis dette holder, er det et eventyr. I fjor lanserte noen hollendere en luksus/superbil i Birmingham. Den ble fulgt opp på årets Amsterdam-utstilling med en lukket utgave. Og nå i Frankfurt viste de jommen en nydelig bil som de påstår skal delta på Le Mans til neste år.
|
En av konseptbilen som vekker størst oppsikt blant ungdommen i Frankfurt, er uten tvil Opel Frogster. Den knallgrønne frosken byr på svært fleksible muligheter.
|
Selvsagt måtte BMW komme med en sjåførkjørt utgave av den nye 7-serien sin. Samtidig benytter de anledningen til å presentere sin hittil kraftigste V12-motor.
|
Petter Solberg hadde samlet en stor gruppe journalister rundt seg da han avduket en ekstra heftig utgave av Impreza på Frankfurt-utstilling. Nærmere Petters rallybil kan du vanskelig komme.
|
I forhold til forventet salgsvolum er vel den neste Bugatti en av de biler vi har ofret flest spaltemillimeter på her på Bilnorge. Men så blir det da også en spesiell bil, med en toppfart på over 400 km/t… hvis du tør!
|
Mazda viser en lettere ansiktsløftet Premacy. I tillegg leker de seg med spenstige utgaver av MX-5 og 323.
|