Tokyo 2001 | |
|
Alle dere som er skrapt i armen for at en eller annen sadistisk sykepleier skal kunne sjekke om dere er positive eller negative, vil synes at navnet på Hyundais kompaktbil-konsept er ganske underlig. Men, forsikrer de, TB betyr ikke Tuberkulose, men Think Basic. Ganske underlig det også.
|
Japanerne kommer sikkert også til å gå bananas over Suzukis GSX R/4, den kompakte motorsykkelmotor-drevne åpne to-seters bilen som debuterte på Frankfurt. Om man blir like begeistret for en el-drevet Covie er vel mer tvilsomt, men en Lapin i lime og hvitt er i det minste midt i fashion-landskapet.
|
Noe av det som gjør Tokyo-utstillingen litt mindre overraskende, er at du finner ikke de små produsentene der. Ingen japansk TVR eller Matra. Ingen lokal Ligier eller Königsegg. Bare de etablerte japanske, europeiske eller amerikanske. Inntil i år. For nå slapp Mitsuoka til.
|
En av VWs W12 coupé prototyper har nettopp satt ny 24-timers hastighetsrekord på Nardo. Da den hadde gjort jobben der ble den lakket suppefarget og sendt til bilutstillingen i Tokyo.
|
Allerede for en drøy uke siden viste vi deg den smekre roadsteren FXS fra Toyota. Men Japans største bilprodusent har selvsagt mer å tilby sitt hjemmepublikum. Vi tar for oss noen av prototypene.
|
Det er tema for Jeeps nye Willys2 konsept som lanseres på Tokyo-utstillingen. Den har klare likhetstrekk med sin forgjenger som deltok på Detroit-utstillingen tidligere i år.
|
Subaru gjentar både et tema fra en liten Tokyo-utstilling i fjor, og ideer fra Frankfurt-utstillingen. Men deres WX-01 fortjener oppmerksomhet.
|
Da Nissan lanserte sin nye Skyline, 11. generasjon, i juni i år, gjenga vi antydningene om at nå kunne vi vinke adjø til GT-R utgaven. Selv om ikke akkurat tårene presset på så var Skyline GT-R en av de legendariske sports-coupéene fra japanske fabrikker. Men jommen dukker den ikke opp igjen.
|
De japanske produsentene benytter stadig oftere europeiske og amerikanske designere for å få et utseende tilpasset de vestlige markeder. I dette tilfellet har to briter designet en typisk japansk bil, i alle fall med hensyn til interiøret.
|
Det er 35. gang Tokyo Motor Show arrangeres. Messen er i år større enn noensinne, og de besøkende har mye spennende å forlyste seg med.
|
Daihatsu vil selvfølgelig ikke være dårligere enn storebror Toyota på årets Tokyo-utstilling, så de stiller med hele fire konsepter. Copen heter vel den mest spennende, en slags Bansai TT. Se ikke bort fra at det kan bli produksjon av den – med en litt heftigere motor enn dagens 660 ccm-utgave.
|
De japanske produsentene forsøker å overgå hverandre med kreative konseptbiler på Tokyo-utstillingen. I dag er turen kommet til Nissans rariteter.
|
En av de store debutene på årets Tokyo-utstilling, i hvert fall for de sentimentale, er den nye Chevrolet Cruze. Riktignok utviklet i tett samarbeide med lokal partner Suzuki, og skal bli bygget av dem, men allikevel: den første japansk-bygde Chevrolet siden krigen.
|
Honda har også mange rare biler på Tokyo-utstillingen som snart åpner. Hyggelig er det også at de begynner å kalle bilene navn igjen, i stedet for bare bokstaver med en og annen bindestrek underveis.
|
I den masete oppkjøringen foran Tokyo-utstillingen får jommen Nissan tid til å lansere en vanlig produksjonsbil også. Skjønt vanlig, Stagea er bygget på samme plattform som den nye Skyline. Med en ny V6 motor og en ny type firehjulsdrift burde dette bli en solid deltaker i executive fem-dørs segmentet.
|
Det var i 1999 Toyota presenterte WiLL-konseptet sitt. En annerledes bil med annerledes markedsføring rettet mot annerledes mennesker. Nå lanserer de den tredje modellen i serien, mens den første pioner-modellen, en slags japansk 2CV, skal ut av produksjon.
|
Selv om Tokyo-messen primært er viktig for de japanske produsentene, har også flere av de europeiske noen godbiter på lur. En av dem er DaimlerChrysler som viser prototypen F400 Carving.
|
Selvsagt er Japans største bilprodusent, Toyota godt representert på Tokyo-utstillingen. Sammen med sitt datterselskap Daihatsu viser de hele 17 konsepter og 39 produksjons-modeller på messen.
|
Det er nok mange japanere som setter pris på at BMW sparte rosinen i pølsa til deres messe. For mens Mini One og Mini Cooper er på plass i salgslokalene de fleste steder, inkludert Norge, får den virkelige hissigproppen i familien, Cooper S, sin debut i Tokyo.
|
Mazda presenterer flere nyheter på Tokyo-utstillingen. Viktigst for vårt kontinent er mellomklassebilen Mazda 6, men også neste generasjon RX vises i nesten produksjonsklar utgave.
|
Det er nesten ikke grenser for hva Mitsubishi gjør for fremstå som en fremtidsrettet bilprodusent. De har vist flere spennende konsepter tidligere i år. Når Tokyo-messen åpner om en drøy uke stiller de med hele 21 modeller på standen sin, 4 av dem er helt nye konseptbiler.
|
Egentlig forstår vi godt at Mitsubishi velger å debutere en slik bil to uker før Tokyo-utstillingen åpner. Mikrobiler har en tendens til å forsvinne i glitteret og stasen der. Ufortjent, denne bilklassen utgjør tross alt mer enn 30% av det totale salgsvolumet i Japan.
|
Hondas superbil, NSX, skal fornyes og ryktet sier at det skal skje på årets Tokyo-utstilling, og det blir påstått at dette er fabrikkens tegning av hvordan den nye Acura NSX skal se ut – ikke særlig forskjellig fra Hondas tilsvarende.
|