Detroit 2002 | |
|
Dessverre finnes det en del flotte biler vi aldri får se i Norge. En av dem er den nye G35 fra Infiniti, en utfordrer til de kraftigere utgavene av Audi A4, BMW 3-serie og Lexus IS300.
|
På fjorårets Detroit-utstilling viste Infiniti konseptbilen FX45. I år viste de en ny konseptbil med samme navn, men i en langt mer ferdig drakt. Den skal bli salgsvare fra 2003 lover de.
|
Alle som en gang har vært gutt vet at Tonka lager skikkelige lekebiler. Morsomt da at Ford kaller sin konsept-truck i Detroit for Mighty F-350 TONKA.
|
Helt siden 1992 har Ford bygget en totalt uinteressant minivan for Nissan i USA. Quest heter den. Nå viste Nissan hvordan den neste skal se ut. Den ser spennende ut og skal ikke ha noe med Ford å gjøre.
|
Porsche var en av de meget få bilfabrikkene med et vesentlig marked i Nord Amerika som ikke brakte en ny modell, eller en prototype, til bilutstillingen i Detroit. Men de hadde allikevel en kjempenyhet.
|
Fra før har Lexus to SUV’er på det amerikanske markedet, lillebror RX300 og den store LX470. Nå tetter de igjen gapet med GX470 som i amerikansk målestokk er ”medium sized”.
|
Hva som er selvinnlysende vet jeg ikke helt, men Isuzu har i hvert fall døpt sine Detroit-konsepter Axiom – som betyr nettopp det. Det eneste som var selvinnlysende var at mottakelsen fra foreldremakta, GM, ikke var særlig varm
|
Jeep viser to konsepter og en spesialversjon av Wrangler i Detroit. Ungt, Urbant og ”Villmarken kaller” er tema.
|
Kampen var tett og varte til det siste, men 2001 endte med at Ford tapte den prestisjetunge førsteplassen i amerikansk lett-truck-klasse til General Motors. En sterkt revidert Expedition skal bringe pokalen tilbake der den hører hjemme.
|
Vaia con Dios het en sang en gang. Subaru håper sikkert at deres nye Baja, som nå skal i produksjon, vil bli like populær. Vulgært beskrevet er det en Transporter med dobbelkabin og åpent varerom. Realiteten er meget morsommere.
|
Egentlig er det ganske tøft av Chrysler, for slik sier man ikke mer. "De raskeste hjulene på landeveien" snakket man om i gamle dager da man var asosial og drepte folk som fluer i trafikken. Nå skal man bare snakke miljø og sikkerhet.
|
Hyggelig at Mitsubishi finner noe å more seg over. Deres presentasjon av tre konseptbiler tilhørte den lettere delen av Detroits underholdningstilbud.
|
Med en toppfart på 270 km/t er nye Bentley Arnage T verdens raskeste serieproduserte saloon. Det gjør Bentley et nummer av i Detroit.
|
Siden vi nesten utelukkende snakker USA for tiden, kan vi selvsagt ikke unngå en og annen truck. Skjønt konseptbilen M80 fra Dodge er langt mer moderat i sine dimensjoner enn de som dominerer gatebildet i amerikanske storbyer.
|
Cadillac er flaggskipet i GM-konsernet. I tillegg kan de i 2002 se tilbake på sine 100 første år som bilprodusent. Klart slikt må feires med en skikkelig superbil!
|
Heldigvis hadde GM greid å designe sin motoriserte skateboard slik at den så spennende ut. Ellers hadde kanskje Detroits mest betydningsfulle lansering blitt helt oversett.
|
Det er kanskje litt tidlig for Volvo å ”lage nye regler for SUV-segmenet” slik Volvo-sjefen påsto de gjorde ved å lansere sin nye XC90. Men det er helt klart at denne bilen lager nye regler for Volvo.
|
Toyotas fremste oppgave i Detroit var å USA-lansere den nye Corolla. Det gjorde de effektivt, blant annet ved å ha med seg ccX – et typisk crossover-konsept.
|
Mercedes-Benz dukket selvfølgelig også opp med et konsept i Detroit. Plass til seks, masse innvendig luksus og en blanding av SUV og stasjonsvogn. GST, Grand Sports Tourer, heter den.
|
VW hadde klart å holde på hemmeligheten sin. Det var vill gjetting om hva deres konseptbil på Detroit-utstillingen ville være. De fleste gjettet på soft-top utgaven av Beetle. I stedet ble det en forhåndsmelding på Tuareg- den kommende SUV’en.
|
Det er en stund siden japanerne har vist en til de grader Origami-bil. Den typisk japanske papirbrettekunsten kan være flatterende når den overføres på bildesign. Og Acuras Detroit-konsept, RD-X gjør seg, med sine skarpe kanter og klare vinkler, bemerket blant alle de andre konseptbilene på dette showet.
|
Nevner du Bel Air til en ekte Amcar entusiast er sannsynligheten stor for at han får tårer i øynene og gir deg en lengre avhandling. GM har tørket støv av det gamle 50-tallsnavnet og viser konseptbilen Chevrolet Bel Air i Detroit.
|
I fjor debuterte Dodge sin nye Viper i Detroit. I år har de, i tillegg til lommeraceren vi omtalte lørdag, bygget en enkel, ren konseptbil med den hvasse betegnelsen Razor.
|
9-3X er Saabs utstillingsvindu for fremtidig teknologi.
|
Mellom alle glitzy konseptbiler, og hvite tanngarder i Detroit var det også er sterk følelse av blues. Alle de tre store amerikanske amerikanerne, GM, Ford og Chrysler hadde presentasjoner, og spørsmålene dreide seg om litt annet enn Show Biz.
|