Bilindustri | |
|
Det er mulig Volkswagen klarte å få litt oppmerksomhet rundt elbilsatsingen sin, men ikke på en måte noen kunne ha ønsket.
|
Volkswagen-gruppen brukte sin store Power-dag til å presentere en ganske overveldende elbil-strategi. Den er veldig klar: gruse Tesla.
|
Volkswagen hadde en stor pressekonferanse fredag der det dukket opp en del nyheter og hvor det klare budskapet var at de skrur opp tempoet for å møte den nye tidsregningen. Men samtidig forsvant mye av budskapet i støyen fra et par andre bransjekjemper.
|
Vi hører om bilfabrikker som må stenge samlebånd fordi de mangler chips. STOXX har åpenbart ikke hørt om det – den er på vei til å sende bilfabrikkenes aksjekurs opp til en fem-års topp.
|
Volkswagen har i dag offisielt åpnet sitt nye anlegg i Zwickau, øst i Tyskland, der ID.3 skal produseres ved et hypermoderne og CO2-nøytralt anlegg.
|
Noen måneder etter at de la ned grunnsteinen til Fabrikk 56, forteller Mercedes oss litt om hva og hvordan. Si velkommen til fremtidens produksjons-systemer.
|
De som styrer Aston Martin på vei mot børsnotering er ganske optimistiske. Topp-prisen antydes til 24 ganger 2017-inntjeningen. Finans-raketten Ferrari handles til 22-gangeren.
|
Chery får nytt designsentrum nær Frankfurt, og SAIC får et i London. Samtidig fortsetter stol-leken.
|
5000 utstillere fra 170 land er noe av det Automechanika byr på. I går var første dagen. Vi er på plass.
|
Tallene er ikke offisielle, men det ser ut som Tesla Model 3 kom inn på Topp-ti listen i USA i juli.
|
Nå skal også Opel ha oss til å interessere oss for noe vi ikke aner hva er. Et nytt designspråk!
|
Eckhard Scholz har vært toppsjef for Volkswagen Nutzfahrzeuge siden 2012. Nå trekker han seg, og etterlater solide pluss-tall.
|
Volvo åpner i dag sin første fabrikk i USA. Den skal i første omgang bygge S60 sedan, men i fremtiden vil flere modeller få plass på samlebåndet her.
|
Her hjemme kan det virke som om Fiat dør en sakte død. Ikke noe kan være mer feil. Sjefen Sergio Marchionne presenterte de kommende årene med et korrekt knyttet slips rundt halsen.
|
Nå gidder ikke amerikanerne vente lenger på at tysk rettsvesen skal få ut fingeren. De peker rett på den gamle sjefen, Martin Winterkorn (bildet), og sier at han var så skyldig at de har utstedt arrestordre på ham. Det kan skape interessante situasjoner.
|
Volvo oppnådde meget gode resultater for 2017. Ikke bare satte de ny salgsrekord for antall biler – de hadde også en solid bunnlinje.
|
Foreløpige opptellinger viser at Volkswagen Group er verdens største bilkonsern når salgstallene summeres. Men det er meget tett i toppen.
|
Det har skjedd mye hos Pininfarina etter at de ble overtatt av indiske Mahindra. Blant annet har de overlevd. Og et ferskt besøk viser hvilket fotfeste de har fått i Kina.
|
Norsk bilproduksjon er et lite kjent stykke av industrihistorien. Nå løfter Posten sammen med Norsk vegmuseum fram de norske bilpionerene og hedrer dem med fire frimerker.
|
GMs toppsjef Mary Barra har uttrykt konsernets visjon om en bilfremtid uten ulykker, skadelige utslipp og køer. Nå har konsernet røpet noen av detaljene som skal føre oss dit.
|
Volvo bygger ny fabrikk i South Carolina, USA. Foreløpig har de fortalt om to modeller som skal bygges der.
|
Angela Merkel, Tysklands solide Forbundskansler, er ferdig med sommerferien og startet høstens valgkamp med en valgtale i Dortmund. Bilindustrien fikk så det holdt.
|
Vi ser stadig eksempler på tettere samarbeid. Når aner vi konturene av en Toyota/Mazda-allianse.
|
Det er plutselig oppstått en ny konkurranse i Berlin. «Hvem er den flinkeste diesel-statsråden?» Nå tok samferdselsministeren tittelen tilbake fra miljøvernministeren – så lenge det varer. Og Porsche trekker tilbake 22.000 biler.
|
Amerikanerne skjærer gjennom. Mens ingen i Europa vil snakke høyt om kartellanklagene mot de tyske bilprodusentene, har noe amerikanske kunder gått ut med en gruppe-rettssak mot dem.
|