Paris 2002 | |
|
Citroën Berlingo er solgt i et antall av 840.000 siden introduksjonen i 1996. Av disse er nesten halvparten personbiler. Nå er den klar i ny utførelse med en rekke praktiske detaljer.
|
På Paris-utstillingen var Lada godt representert. Alle bilene i 110-serien var der, og Niva selvfølgelig, selv om de som var utstilt enda ikke hadde fått Opel-behandlingen. dessuten hadde de med seg en konseptbil eller to.
|
For Porsche-entusiastene er fremdeles gamle 356 den ekte Porschen. Og jommen har ikke et firma i Frankrike blåst liv i den igjen. Replica, selvfølgelig, men i harmoni med originalen og absolutt nydelig gjort. Og så har de bygget sitt eget utropstegn på toppen.
|
At Paris er vel verd en messe, i hvert fall en bilmesse, er det mange som er enig i. I år: enda flere enn noen gang tidligere. 1,44 millioner mennesker faktisk. Derved øker Mondial de l’Automobile forspranget på verdens nest største bilutstilling.
|
Hvis du blir bedt om å ramse opp franske sportsbilprodusenter, kommer neppe Renault øverst på lista. Men Clio V6 hører definitivt hjemme i denne kategorien. Nå kommer den som generasjon 2.
|
I forbindelse med Geneve-utstillingen i vår kunne vi fortelle deg at Saab har inngått et samarbeid med den sveitsiske tuning-spesialisten Hirsch. Nå er fruktene av samarbeidet handelsvare.
|
Årets Paris-utstillingen var den beste på mange ti-år. Derfor vil jeg gjerne feire den, siden den stenger dørene i dag. Og feire den med det som gjør Paris spesiell, det eksentriske, oppsiktsvekkende, irrelevante, det vi ikke ser andre steder, men som er med på å gjøre denne bransjen til noe helt spesielt.
|
På Paris-utstillingen hadde alle de franske bilfabrikkene egne stands der de presenterte seg som bilsport-partnere. Både Citroën og Peugeot hadde store presentasjoner, men de var vel mer preget av grus enn av bane. Hos Renault, derimot, fant man alt baneutstyr, fra Formel 1 og helt ned til Go Kart.
|
Det har vært mye nytt å sette seg inn i for VW-forhandlerne gjennom året. Phaeton har så vidt begynt å rulle på tyske veier, det samme gjelder kruttønna Passat W8. Nå får de nok en doning som skal bringe salget deres til nye høyder. Bokstavelig talt.
|
Kanskje, dersom vi hadde bodd i Frankrike, at jeg hadde forsøkt å overtale dattera til å ha et konfirmasjons-selskap allikevel. Er det ikke 20.000 kroner som er minimumsgevinsten der? Det hadde vært langt på vei nok til at hun kunne kjøpt seg en Triboo 43.
|
Langt bak en vegg, passe bortgjemt, på Paris-utstillingen fant vi en av utstillingens høydepunkt. Og faktisk hos gamle venner. Boxer Design bygde sine første kort-serie motorsykler i 1984. I det siste er det de stor Voxan motorsyklene de har stått bak. Nå gyver de løs på firehjulinger.
|
Det er moro når konsulent-firmaene dukker opp fra ingeniør-mørket sitt og viser oss hva de egentlig drømmer om. Japanske Sivax er et slikt firma, som jobber i det skjulte for bilindustrien. Men i Paris viste de oss en av sine drømmer: Kira.
|
Ligiers BeUp er nok et av de kjøretøyene vi har hatt mest moro med, pr. kjørt kilometer. Nå er den gjort om til noe som egentlig ser enda magrere ut, BeRun heter den, presentert på Paris-utstillingen.
|
En av de absolutte toppbilene i Paris var en V12 Volga. Som ikke kanskje er den konseptbilen det kan høres ut som, men tvert imot nesten, en ombygd Volga, gjort i Moskva, i beste amerikanske custom-tradisjon.
|
Det må være litt morsommere å gå med avisen i Frankrike. Man har liksom muligheter for litt andre mål. En Secma Extr’m for eksempel. Buggy for 16-åringer. Nettopp vist på Paris-utstillingen.
|
En av de gode tingene med Paris-utstillingen har alltid vært at der har man også hatt kuriositetene. Som da Pontiac i sin tid klarte å kle både modellene sine og bilene sine i det samme blomstrete stoffet. I år var det vel trykkluft-bilen som fikk eksentriker-prisen.
|
Det er lenge siden Lancia har hatt noen Gran Turismo modeller. Kupéer ja, men ikke de virkelig noble langreisebilene med den utpregede sportslige undertonen. Nå kommer et italiensk designerhus med forslag om en slik.
|
I Paris viser Volvo at trygge familiebiler ikke behøver å være kjedelige. S60 R og V70 R har mye til felles med sine søsken. Men det er utenpå!
|
Mange har gått og ventet på en forvokst utgave av Ford Focus, og manipulerte databilder av et slikt kjøretøy har lenge versert i den internasjonale bilpressen. I Paris viser Ford endelig sin C-Max concept.
|
Det er ikke en gang gått to år siden Subaru debuterte sin nye Impreza i Birmingham. I dag har Tommi Mäkinen dratt teppet av neste generasjon. Den skal i salg fra tidlig neste år.
|
Sjelden har en bil blitt presentert så stykkevis og delt som nye coupéen fra Bentley. I dag er den lansert på Paris-utstillingen samtidig som den har fått navnet sitt offentliggjort.
|
Chrysler har i dag avslørt sitt California Cruiser concept i Paris. Et stort glasstak sørger for en lys, tiltalende kupé med plass til fire personer og lekesakene deres.
|
Siden vi er i gang med koreanernes nyheter i Paris, tar vi med Kias også. KCV-II heter konseptbilen som Kias europeiske designsenter har hentet frem.
|
Hyundai fortsetter sin lange serie med konseptbiler i HCD-familien. Det
begynte med HCD 1 i Detroit i 1992, nå kommer de til Paris med Opus 7. En
luksuriøs overklasse-limousine ser den ut som.
|
Selvfølgelig kan jeg ha sovet i timen, men jeg ante ikke at GM lot Daewoo avløse Leganza allerede. Evanda heter den nye, og hun skal avsløres i Paris.
|