Gruppeunntaket | |
|
EU-Kommisjonens forslag om en reparasjonsklausul i designdirektivet er styrket etter at forslaget nylig ble behandlet og støttet av Det Europeiske Økonomiske og Sosiale Utvalg i Brussel.
|
Nye regler fra EU gjør at du i større grad selv kan bestemme hva slags deler du vil benytte i bilen din. Dermed trer en av intensjonene i det reviderte gruppeunntaket i funksjon.
|
Med sterk motstand både fra bilindustrien og fra enkelte tunge medlemsland har EU nå vedtatt å foreslå en liberalisering av produksjon og salg av deler som tidligere har vært beskyttet av design-rettigheter. Målet er å få ned prisene.
|
I forbindelse med Gruppeunntaket er det mange detaljer og en del uklarheter. Her gir vi noen nyttige linker om Gruppeunntaket.
|
De som trodde at bilfabrikkene skulle ta budskapet fra Mario Monti og meldingene som lå under det reviderte gruppeunntaket alvorlig, var ganske blåøyde. Et fenomen som gjenimport, som nettopp er et resultat av underlig prising, ser faktisk ut til å være økende.
|
Tronrud Bil Hønefoss er blant de første i Europa som tilfredsstiller BMWs nye forhandlerkrav. Et omfattende QMA program er nå gjennomført.
|
BenTro Bil AS i Narvik, som representerer Chrysler, Jeep, Dodge, Skoda og Nissan, har i hvertfall etter norske forhold gjort et originalt valg i henhold til de nye mulighetene innenfor det reviderte gruppeunntaket: De går for å rendyrke bilsalget ved å overlate service og ettermarked til et annet firma.
|
”Trygghet med garanti”. Det er fellesnevneren som AutoBransjens Leverandørforening (ABL) vil kjøre på når de i slutten av januar 2004 iverksetter sin store kampanje for sine medlemmer, som er de frittstående importørene av originale bildeler til Norge.
|
BMW-forhandler Autozentrum på Økern i Oslo har tatt inn Honda som tilleggsmerke. De ligger et steinkast unna den etablerte Honda-forhandleren Skotvedt Ensjø. Er det plass til dem begge?
|
Charles Darwins lover har alltid hatt en finger med i de konkurranseutsatte næringers spill. Gjennom de siste års nedganger i norsk bilbransje har fingrene blitt flere, men først i 2004 vil Darwins makt bli total i det kaotiske alle-mot-alle-bildet som har forsterket seg bare siden det endrede Gruppeunntaket trådte i kraft fra 1. oktober.
For i tillegg til den nye handlefriheten, bokstavelig talt, er vi vitne til den første oppgangskonjunktur i bransjen på mange år. Det betyr åpning for bedre fortjenester, og slike utsikter skjerper konkurranseviljen mer enn noe.
|
Det kan virke slik når man tar en tur på bilbyen på Ensjø i Oslo. For der er det mindre enn 200 meter i luftlinje fra den etablerte Subaru-forhandleren Birger N. Haug AS til den nye Subaru-forhandleren Skotvedt AS.
|
Selv etter 1. oktober har Bertel O. Steen AS beholdt 70 Peugeotforhandlere i Norge. Hadde fabrikken fått bestemme, hadde det vært 30!
|
Fem BMW-forhandlere gikk til sak mot BMW Norge etter å ha fått sagt opp sine kontrakter med 12 måneders varsel. Tirsdag vant de frem i Asker og Bærum Tingrett.
|
Etter ett år med forhandlinger om samarbeidsform, fusjon eller kjøp, og en uke etter at vi omtalte saken her på motorbransjen.no, ble avtalen om at Thrane-Steen Skøyen AS kjøper alle aksjene i Bygdø Bil AS undertegnet 18. september 2003. Men først utpå ettermiddagen i går, 1. oktober, bekreftet General Motors Norge AS overtakelsen i en pressemelding der det også gis noen flere detaljer.
|
Som første bilprodusent går Peugeot nå aktivt ut for å opplyse at de gjør teknisk dokumentasjon og informasjon tilgjengelig for alle via Internett.
|
For fem år siden ble Volkswagen-gruppen ilagt den største bot i EUs historie. 102 millioner Euro skulle de betale for å ha overtrådt regler i frihandelsavtalen og gruppeunntaket. Nå er det falt endelig dom.
|
Den 1. oktober 2003 utløper overgangsperioden for det nye gruppeunntaket. Det innebærer at bilforhandlerne bør ha inngått ny forhandlerkontrakt med importøren, som på sin side bør ha inngått ny kontrakt med bilprodusenten. Alternativt kan eksisterende kontrakter, om mulig, være endret slik at de er i samsvar med det nye gruppeunntaket.
|
Et par uker før det nye gruppeunntaket, som regulerer forholdene mellom bilforhandler og produsent, skal tre i kraft, er det fremdeles en rekke organisasjoner som er uten kontrakter med sine forhandlere. Nå sender Brüssel ut en siste advarsel til sinkene.
|
Peugeot-Citroën-kontorer i flere land i Europa har fått besøk av Mario Montis folk. En del tonn dokumenter er beslaglagt. Et nytt innslag i beskjeden bilfabrikkene får om ikke å rote med det nye Gruppeunntaket.
|
Det første signalet på at Monti ikke tåler tøv ble gjort kjent i går. Audi trodde de holdt seg innenfor det nye Gruppeunntakets regler da de sa opp en del småverksteder fra sin ”autoriserte” kjede. Nå er Audi og Brüssel blitt enige: verkstedene er tilbake igjen.
|
En av bilindustriens ankepunkter mot det nye gruppeunntaket var at det gir enklere adgang til å selge flere merker fra samme gulv. Men ikke alle er mot det, GM er blant dem som oppfordrer til flermerkeri.
|
Norges Bilbransjeforbund (NBF) går nå inn i samtaler om et tettere samarbeid på administrativt plan mellom de nordiske bilbransjeorganisasjonene. De øvrige foreningene er Motorbranchens Riksförbund (MBRF) i Sverige, Danmarks Automobilforhandler Forening (DAF), og Autoalan Keskuslitto i Finland. Bilbransjeforeningen på Island kan også være aktuell.
|
Det kan godt være at det er et handicap å bli informert om det nye Gruppeunntaket bare fra egne prinsipaler. Nå inviterer et advokatfirma i Oslo bransjens aktører til et gratis 2 timers seminar om emnet.
|
EU-kommisjonen har nå offentliggjort en oppklarende brosjyre, kall det gjerne bruksanvisning, om det reviderte Gruppeunntaket (No 1400/2002).
|
Norges bilimportører og forhandlere er ganske opptatt av Gruppeunntaket for tiden. Ikke underlig. Pålegg fra en rekke bilprodusenter tyder på at produsentene ikke har forstått noe av intensjonene i Gruppeunntaket. Dessuten er det noen som sier klart fra at bilforhandlere i Norge vil de ikke ha.
|