img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

Detroit 2003

Rekord-besøk i Detroit

Siden amerikanerne har stengt Detroit-utstillingen nå, er det kanskje på tide at vi også gjør det. Med melding om rekordbesøk og begrunnet håp om bedre fasiliteter om en stund.

To viktige for Chevys fremtid

De amerikanske SUVene har de siste årene gått fra kantete bokser på fire hjul til relativt elegante skapninger. Equinox viser at også Chevy er på riktig vei.

Elegant minivan

Nissan holder en høy lanseringstakt. Nok et vellykket eksempel på deres nye, friske takter er Quest. Gruppens femte Detroit-produkt.

9-3 og Vectras amerikanske fetter

En av de mest folkelige bilene som debuterte i Detroit var Chevrolet Malibu. Den deler plattform med Opel Vectra og Saab 9-3 Sport Sedan.

Felles innsats for BC, hybrider

Toyota, som presenterte et ganske spennende hybrid-system i Detroit, et system som også skal tilbys andre produsenter, er også tett inne i et samarbeide med andre bilfabrikker for å gi brenselcelle-bilene bedre rekkevidde.

Titan på USAs helligste områder

I Europa har vi selvfølgelig vanskelig for å forstå det, men en av Detroit-utstillingens mest betydningsfulle biler vil nok vise seg å være Nissan Titan. Enda en svær truck! Poenget er bare at dette er første gang inntrengerne beveger seg inn i selve profittsenteret til amerikansk bilbransje.

Lincolns tre-i-ett

Lincoln hadde selvfølgelig også sitt konsept på plass på Detroit-utstillingen. Denne gangen var det ikke bare stylingen som fanget oppmerksomheten, teknikerne hadde gjort dette til en tre-i-ett bil.

Honda for disc jockeys

Nå begynner kanskje nisjetankegangen å bli vel ekstrem. Hvor mange biler ble solgt i DJ-segmentet i fjor? Foreløpig vet vi det ikke, mens hvis Honda får gjennomslag for sin tankegang kan vi snart fortelle dere det. De viste sitt Studio E i Detroit.

Mitsubishi skal forbli japansk

Mitsubishi har syv designkontor spredt rundt i verden. Nå samler designsjef Oliver Boulay kreftene for å styrke merkets image på verdensbasis.

SuperFord i helene på Moskvitch

Umiddelbart er den eneste andre bilen jeg kan komme på som het 427 en Moskvitch fra tidlig 70-tall. Men muligens fantes det også en AC med Frua karosseri som het det samme, i så fall var det den første Shelby Cobra i USA. Men Fords Detroit-konsept er nok ikke oppkalt etter noen av dem.

Matra premiere i Detroit

Mens alle Detroit-besøkende har hørt om Michelin, den franske dekkfabrikken, som er en av hovedaktørene under utstillingen, har vel nesten ingen der hørt om Matra. I år hentet Michelin en Matra for å la den møte amerikanske publikummere.

Mazda flyr med ørnens vinger

Man lærer mye språk av konseptbiler. Var det ikke Kahuna (Dodge) som betyr Stor Bølge på Hawaii? Nå blir vi også fortalt at Washu, navnet på Mazdas konsept-deltaker i Detroit, betyr Ørnens Vinger. Poetisk? For meg høres det mer ut som en oppfordring til ungene om å vaske henda!

Etter T-Ford kommer U

Hva burde etterfølgeren til T-Forden hete? Alfabetisk burde det vel være U. Det heter da også en av Fords konsepter for Detroit. Men i motsetning til T-Forden er den mest dominerende fargen her grønn.

Dodge Avenger: "Ikkeno’ tull"

En av de litt spennende konseptbilene i Detroit var Dodge Avenger. En femdørs coupé er uvanlig nok i seg selv, men mer betydningsfullt er det at denne bilen er en forsmak på Stratus/Sebring-avløseren i 2005, som utvikles sammen med Mitsubishi. Og dere som husker godt forbinder navnet med Hillman!

Takløs Lambo

I 1995 kom Diablo Roadster på markedet. Det var ikke spesielt heldig. Den var bokstavlig talt en takløs utgave av en bil der taket hadde gjort en kjempejobb i å holde karosseriet stivt. Vi kan vel regne med at Audi-konstruktørene, som våker i bakgrunnen, har sikret en bedre jobb denne gangen.

Detroit på media-event-toppen

Vel er dollaren billig nå i forhold til krona, men det må være andre forklaringer på at Detroit-utstillingen er blitt en av de største mediebegivenheter i USA. Norge var kanskje overrepresentert der i år også, men vi monnet allikevel ikke stort mot de totalt 6.500 pressefolkene som møtte opp i år.

Fra proto til prod på to år

Første gang vi skrev om Infiniti FX45 var i forbindelse med Detroit 2001. Om en snau måned er produksjonsbilen på plass hos amerikanske forhandlere.

Tradisjon i ny form

Trucker selger fortsatt som varmt hvetebrød i USA, og de tre store amerikanske aktørene, Ford, GM & Chrysler sloss som bikkjer om markedsandelene. Med Cheyenne concept viser Chevy noen fremtidstanker.

Tilbake til Mustang-røttene

Etter at Mustang har blitt mer og mer utvannet har Ford endelig gravd seg tilbake til denne pony-bilens røtter, og sørget for at det gror igjen. I Los Angeles viste de en åpen utgave, som de riktignok kalte konsept. I Detroit kom de med Coupéen. Det hele er meget lovende.

En fremtidig Scion?

I går kveld presenterte vi Toyotas konseptbil FINE-S, og nevnte at den var én av to fra den japanske produsenten. Møt nummer to som, hvis den noensinne blir realisert, neppe blir en Toyota.

Mercury i gang igjen

Det er ikke så lenge siden Wolfgang Reitzle var i full sving med å ta livet av merkenavnet Mercury. Så forsvant han ut av systemet, Mercury (og Lincoln) ble igjen en del av Ford Nord-Amerika, og nå er en klar gjenopplivings-strategi på gang. Første bevis på det heter Messenger.

En større Durango er en bedre Durango

Kampen om sjef-stolen blant de største og mektigste blir stadig tøffere blant USAs trucker. Den nye Durango er helt oppe blant de store Expedition og Tahoe, og kommer til å dele mange komponenter med Ram, selv om plattformen blir en annen.

Ren fremtid fra Toyota

Selv om de første brenselcelle-bilene fra Toyota nå ruller på to kontinenter, er det lenge til disse kommer i normal produksjon. Så hvorfor da ikke fantasere litt om hvordan framtidsbilen kan se ut?

Korea på plass i Detroit

Naturligvis er det de amerikanske produsentene som dominerer på hjemmebane. Men det finnes innslag også fra andre verdensdeler. Som for eksempel disse fra Korea.

Møt Tøffe Triant fra Infiniti

Få har valgt en like vågal designretning som Nissan de senere årene. I USA er de enda mer dristige, for der har de nisjemerket Infiniti i tillegg til Nissan-navnet.


Neste 25 artikler