Detroit 2003 | |
|
Siden amerikanerne har stengt Detroit-utstillingen nå, er det kanskje på tide at vi også gjør det. Med melding om rekordbesøk og begrunnet håp om bedre fasiliteter om en stund.
|
De amerikanske SUVene har de siste årene gått fra kantete bokser på fire hjul til relativt elegante skapninger. Equinox viser at også Chevy er på riktig vei.
|
Nissan holder en høy lanseringstakt. Nok et vellykket eksempel på deres nye, friske takter er Quest. Gruppens femte Detroit-produkt.
|
En av de mest folkelige bilene som debuterte i Detroit var Chevrolet Malibu. Den deler plattform med Opel Vectra og Saab 9-3 Sport Sedan.
|
Toyota, som presenterte et ganske spennende hybrid-system i Detroit, et system som også skal tilbys andre produsenter, er også tett inne i et samarbeide med andre bilfabrikker for å gi brenselcelle-bilene bedre rekkevidde.
|
I Europa har vi selvfølgelig vanskelig for å forstå det, men en av Detroit-utstillingens mest betydningsfulle biler vil nok vise seg å være Nissan Titan. Enda en svær truck! Poenget er bare at dette er første gang inntrengerne beveger seg inn i selve profittsenteret til amerikansk bilbransje.
|
Lincoln hadde selvfølgelig også sitt konsept på plass på Detroit-utstillingen. Denne gangen var det ikke bare stylingen som fanget oppmerksomheten, teknikerne hadde gjort dette til en tre-i-ett bil.
|
Nå begynner kanskje nisjetankegangen å bli vel ekstrem. Hvor mange biler ble solgt i DJ-segmentet i fjor? Foreløpig vet vi det ikke, mens hvis Honda får gjennomslag for sin tankegang kan vi snart fortelle dere det. De viste sitt Studio E i Detroit.
|
Mitsubishi har syv designkontor spredt rundt i verden. Nå samler designsjef Oliver Boulay kreftene for å styrke merkets image på verdensbasis.
|
Umiddelbart er den eneste andre bilen jeg kan komme på som het 427 en Moskvitch fra tidlig 70-tall. Men muligens fantes det også en AC med Frua karosseri som het det samme, i så fall var det den første Shelby Cobra i USA. Men Fords Detroit-konsept er nok ikke oppkalt etter noen av dem.
|
Mens alle Detroit-besøkende har hørt om Michelin, den franske dekkfabrikken, som er en av hovedaktørene under utstillingen, har vel nesten ingen der hørt om Matra. I år hentet Michelin en Matra for å la den møte amerikanske publikummere.
|
Man lærer mye språk av konseptbiler. Var det ikke Kahuna (Dodge) som betyr Stor Bølge på Hawaii? Nå blir vi også fortalt at Washu, navnet på Mazdas konsept-deltaker i Detroit, betyr Ørnens Vinger. Poetisk? For meg høres det mer ut som en oppfordring til ungene om å vaske henda!
|
Hva burde etterfølgeren til T-Forden hete? Alfabetisk burde det vel være U. Det heter da også en av Fords konsepter for Detroit. Men i motsetning til T-Forden er den mest dominerende fargen her grønn.
|
En av de litt spennende konseptbilene i Detroit var Dodge Avenger. En femdørs coupé er uvanlig nok i seg selv, men mer betydningsfullt er det at denne bilen er en forsmak på Stratus/Sebring-avløseren i 2005, som utvikles sammen med Mitsubishi. Og dere som husker godt forbinder navnet med Hillman!
|
I 1995 kom Diablo Roadster på markedet. Det var ikke spesielt heldig. Den var bokstavlig talt en takløs utgave av en bil der taket hadde gjort en kjempejobb i å holde karosseriet stivt. Vi kan vel regne med at Audi-konstruktørene, som våker i bakgrunnen, har sikret en bedre jobb denne gangen.
|
Vel er dollaren billig nå i forhold til krona, men det må være andre forklaringer på at Detroit-utstillingen er blitt en av de største mediebegivenheter i USA. Norge var kanskje overrepresentert der i år også, men vi monnet allikevel ikke stort mot de totalt 6.500 pressefolkene som møtte opp i år.
|
Første gang vi skrev om Infiniti FX45 var i forbindelse med Detroit 2001. Om en snau måned er produksjonsbilen på plass hos amerikanske forhandlere.
|
Trucker selger fortsatt som varmt hvetebrød i USA, og de tre store amerikanske aktørene, Ford, GM & Chrysler sloss som bikkjer om markedsandelene. Med Cheyenne concept viser Chevy noen fremtidstanker.
|
Etter at Mustang har blitt mer og mer utvannet har Ford endelig gravd seg tilbake til denne pony-bilens røtter, og sørget for at det gror igjen. I Los Angeles viste de en åpen utgave, som de riktignok kalte konsept. I Detroit kom de med Coupéen. Det hele er meget lovende.
|
I går kveld presenterte vi Toyotas konseptbil FINE-S, og nevnte at den var én av to fra den japanske produsenten. Møt nummer to som, hvis den noensinne blir realisert, neppe blir en Toyota.
|
Det er ikke så lenge siden Wolfgang Reitzle var i full sving med å ta livet av merkenavnet Mercury. Så forsvant han ut av systemet, Mercury (og Lincoln) ble igjen en del av Ford Nord-Amerika, og nå er en klar gjenopplivings-strategi på gang. Første bevis på det heter Messenger.
|
Kampen om sjef-stolen blant de største og mektigste blir stadig tøffere blant USAs trucker. Den nye Durango er helt oppe blant de store Expedition og Tahoe, og kommer til å dele mange komponenter med Ram, selv om plattformen blir en annen.
|
Selv om de første brenselcelle-bilene fra Toyota nå ruller på to kontinenter, er det lenge til disse kommer i normal produksjon. Så hvorfor da ikke fantasere litt om hvordan framtidsbilen kan se ut?
|
Naturligvis er det de amerikanske produsentene som dominerer på hjemmebane. Men det finnes innslag også fra andre verdensdeler. Som for eksempel disse fra Korea.
|
Få har valgt en like vågal designretning som Nissan de senere årene. I USA er de enda mer dristige, for der har de nisjemerket Infiniti i tillegg til Nissan-navnet.
|