Detroit & Los Angeles 2004 | |
|
Chrylser 300 og Dodge Magnum ble vist i sin endelige form i Detroit. Modellene er klare for USA på våren, og Norge ligger bare noen måneder bak.
|
Jeep viste to forskjellige konsepter i Detroit, noe du allerede har lest om her på BilNorge. Men de hadde også med seg en produksjonsklar bil: Wrangler Unlimited.
|
I Detroit ble den lansert som Spectra. Europa-debuten finner sted i Geneve, men da har den byttet navn til Cerato. Kia har store forventninger til sin nye Golf-utfordrer.
|
Toyota er helt konge når det gjelder hybrid-teknologi, og nå gir de ytelseskåte og kompromissløse amerikanere anledning til å kjøre miljøvennlig i SUV.
|
Mazda overrasket i Detroit med en så å si produksjonsklar minibil bygget på Mazda2 basis. Midt blant den ene fancy superbilen eller wannabe off-roaderen etter den andre viste de en trendy liten sak som helt klart kommer til å bli den ”nye ungen i blokka”.
|
På Los Angeles utstillingen står det en Panoz Esperante som er litt snillere enn den opprinnelige utgave. Det vil kanskje gi litt høyere salgstall.
|
Lexus benyttet Detroit til å presentere en ny utgave av GS. Den populære volumselgeren (i USA) får et mer moderne utseende og blir enda bedre utstyrt.
|
For meg er den nye Cobraen Detroits absolutte høydepunkt. Ikke fordi den blir en betydningsfull sportsbil eller fordi den har så fantastiske prestasjoner. Men fordi en legende er tilbake. Og den ser seg ikke tilbake akkurat, men langt, langt fremover.
|
Det var i grunnen overraskende at Honda kom med et ganske tungt pickup konsept på Detroit-utstillingen. For noe slikt ”skulle vi aldri bygge”. De skulle vel egentlig ikke bygget noe fly heller, men jommen fløy det ganske bra da det ble lansert. Denne truckens fremtid ser også ganske trygg ut.
|
Det kan virke som om GM gjør en helt ny innsats på minivan-området. Hvem har hørt om Uplander eller Terraza for eksempel? Det det dreier seg om er imidlertid stort sett bare nytt navn på gamle kjente.
|
Vi har ved flere anledninger møtt den i konsept-utgave, men nå står en produksjonsklar PT Cruiser Convertible på messen i Detroit.
|
Eclipse, Mitsubishis amerikanske sportscoupé som også har vært levert under et eller annet Chryslernavn, er nå i sin tredje generasjon. Fjerde vil komme en gang neste år. Konsept-Eclipsen på årets Detroit-utstilling forteller litt om hvordan den vil bli.
|
Hyundai vil også være med på utstillingen i det som er i ferd med å bli merkets annet hjemland. Derfor feirer de ikke Detroit bare med et konsept, men også med spennende visjoner om hva som kommer.
|
Den største overraskelsen med Scion tC Sport Coupé som debuterte i Detroit var at den ikke var overraskende. Funky, sær, annerledes, eksentrisk – det er egenskaper vi har tillagt designen på Scion-modellene. Så kommer de med den tredje modellen som ikke er oppsiktsvekkende i det hele tatt.
|
Noe av det mest spennende med det pickup konseptet som Mitsubishi viste i Detroit er at det nok kommer til å gå i produksjon – også som Dodge. Og dette er kanskje bare starten på et nytt, intenst samarbeide mellom Daimlerchrysler i USA og Japan.
|
Det er ganske interessant at midt oppi alle konseptbilene er årets Detroit på mange måter litt tilbake til personbilen. Den gamle sedanen. Vi har allerede presentert deg for Fords 500, Chryslers innslag har du snart på BilNorge, of fra GM var det ikke noen Chevrolet som ble mainstream, men derimot en Pontiac!
|
Vi vakte oppsikt i trafikken da vi for noen måneder siden prøvekjørte den første Chrylser Crossfire i Norge. Fullt så iøyenfallende er ikke Crossfire Roadster, uten det buede taket blir den mer ordinær.
|
Mercedes-Benz benytter Detroit til å vise de første bildene av andre generasjon SLK. Men for å se den i levende live må vi fortsatt vente noen måneder - til Geneve i mars.
|
VW har tidligere hatt halve verdens oppmerksomhet rettet mot seg når de avslørte sine Detroit-nyheter. Årets er et langt gjesp. En dune-buggy for vårt nye årtusen. Ikke særlig relevant. Og dersom referansen er Paris-Dakar er det ikke en eneste amerikaner som skjønner hva du snakker om.
|
I fjor viste Toyota sin FINE-S i Detroit. Det var Star Wars goes Hybrid. For å bedre litt på inntrykket tok de med seg Tokyo-debutanten, FINE-N til Detroit.. Den er Brensecelle går Kjernefamilie.
|
Toyotas 2005-modell Highlander, som debuterte på Detroit-utstillingen, vil bli fabrikkens hybridbil nummer 2 etter Prius. Syv seter og solide dimensjoner viser at hybride løsninger ikke bare er for småbiler.
|
Det er ikke usannsynlig at navnet til Nissans Detroit konsept skal bringe tanken hen på aktiv. Den er nemlig beregnet på et ”nytt tankesett” og en ”ny livsstil” og det pleier å bety generasjon X (er ikke den død snart?) og masse action.
|
Toyota er på full fart til å overta den amerikanske annenplassen fra Ford. Og det skjer ikke bare fordi de er innmari gode på Camry-type tråkbiler. De gjør det fordi de kjører fullt angrep på alle fronter. En ny SUV og ny StorTruck i Detroit viser hvordan. Begge med hybrid drivlinje for sikkerhets skyld.
|
Man skulle tro Lincoln hadde brent seg nok på Blackwood. Katastrofe pickup’en som bare varte et par år og kostet merket dyrt. Men nei, i Detroit er de klare med en ny pickup, foreløpig bare i konseptform.
|
Det gikk hardnakkede rykter i høst om at Lincoln snart skulle ta livet av Aviator-modellen, SUV’en som ble introdusert så nylig som i 2002. Det skjer åpenbart ikke, i Detroit får vi se en Aviator som skal overta for dagens som 2006-modell.
|