Detroit 2005 | |
|
I år blir deler av Dream Cruise et skikkelig “Huskeru?”. Beach Boys skal stå i spissen for det Ford-sponsede ’Cruisin’ Legends’ opplegget, der inntektene går til et fond for sukkersykeforskning, spesielt rettet mot ungdom.
|
Jeg har en følelse av at dette kommer til å bli den siste bilen jeg kommer til å skrive om fra bilutstillingen i Detroit. Skjønt bil og bil…U of Mich vil nok kalle den noe annet.
|
Mitsubishi var først ute av alle produsenter med å fortelle om sine to viktige Detroit-nyheter, neste generasjon Eclipse og en ny truck ned betegnelse Raider.
|
Du har allerede lest om Opel Astra Diesel Hybrid her på BilNorge. Men GM viste mer fremtidsteknologi på Detroit-utstillingen.
|
Forleden fortalte jeg at ASC, som enten betyr American Sunroof Company, eller American Speciality Car, viste en fire-dørs cabriolet i Detroit. Men det er mer ved den historien. For eksempel at bilen het Helios.
|
En av de morsomste bilene ingen noensinne så på årets Detroit-utstilling var Stinger. Spesialprodusert av Dunlop for deres nye superdekk Direzza DZ 101. Men den fantes bare i 2D.
|
Saleen er eneste vest-kyst byggeren som stiller ut i Detroit. Det alene er grunn god nok til å bruke litt tid der. En annen, ganske god grunn, er at bilene hans er spennende.
|
Michelin har et enormt nærvær på Detroit-utstillingen. Dels sender de journalistenes innsamlede trykksaker gratis hjem. Dels sponser de alltid store designaktiviteter. Og i år viste de jommen sitt nye djul også.
|
Fusion skal den hete, produksjonsutgaven av 427-konseptet fra Detroit i 2003. Den første Ford-utgaven på den Mazda-utviklede CD3-plattformen. Et program som skal spare Ford for milliarder i utviklingsomkostninger.
|
ASC, en amerikansk spesialist på soltak og cabriolet-løsninger (den første åpne SAAB’en var for eksempel deres), er like hengt opp i konseptbiler som de store bilfabrikkene. I Detroit hadde de kappet taket av en Chrysler 300C.
|
Under sin pressekonferanse i Detroit, som nesten ingen var på fordi det eneste nye man ventet der var en lunch, og den fikk man gratis andre steder også, viste de en 15 sekunders videosnutt av den omtalte C30. Her er noen stills derfra.
|
Jeg lurer på hva Tom Tjaarda tenker der han rusler i Torino nå. Lincolns nye billig-bil heter Zephyr. Akkurat som den sensasjonelle Lincoln hans far designet for temmelig nøyaktig 70 år siden.
|
Ford har bygget Fairlane-modeller så lenge jeg kan huske. I Australia het de det helt til for et par år siden. Men Fairlane-navnet på en av Fords konseptbiler i Detroit har ikke noe med den gamle modellen å gjøre, får vi vite. Den nye er oppkalt etter et hus. (Fordi den ser slik ut?)
|
Et av de muntrere øyeblikk (og da mener vi øyeblikk) under pressedagene ved Detroit-utstillingen, var da Rolls-Royce inviterte til pressekonferanse. -Phantom er en suksess, var noe av det man da fikk beskjed om.
|
Det er masse vi ikke vet om Honda. Vi vet for eksempel ikke Pilot eller MDX eller Element, men disse har vært med på å hjelpe Honda til deres niende årsrekord på rad. Og nå har de presentert Ridgeline, som skal sikre dem et tiende år med salgsrekord.
|
Utstillingsarealet i Cobo Center, der den internasjonale bilutstillingen i Detroit pågår, er under en tredel av det man finner i Frankfurt, og så vidt to tredeler av arealet i Geneve. Ikke spesielt godt egnet, er de fleste enige om.
|
Infiniti fikk hjelp av jazz-legenden Herbie Hancock til å lansere sine Detroit-nyheter. Et nytt interiørkonsept og en oppfrisket luksus-sedan sto på menyen.
|
Vi har tidligere fortalt om, og vist eksempler på, The Ultimate L.A. Machine. Det temaet bilutstillingen i Los Angeles ba lokale styling studioer fantasere over. Det skulle velges en vinner, man måtte premiere to.
|
Det er vel et spørsmål om ikke Hot Rod folket er bedre på å rodde enn fast ansatte storkonsern-designere. Uansett hvor hippe de måtte ønske å fremstå. På Rodeo Drive ser du i hvert fall mange Custom-Beetle atskillig bedre gjort enn Ragster, som VW presenterer i Detroit.
|
Azeal er betegnelsen på den kompakte sportscoupéen fra Nissan. Den er designet i USA og er første jobb for Nissan Designs nye studio i Michigan.
|
Gøteborg er ikke dummere enn at de ser hva som skjer i Ingolstadt og München. Så hvorfor skal ikke de også bygge noe mindre? Volvo C30 skal den hete.
|
Mange har ventet spent på en ny utgave av muskelbilen Dodge Charger. Nå er den presentert, basert på Chrylser 300C. Likevel får den sin egen identitet.
|
Jeep viser to konseptbiler i Detroit. Hurricane er ren moro, men Gladiator kan nok bli en realitet i nær fremtid.
|
Subarus store nyhet i Detroit er B9 Tribeca. USA er primærmarked, men den kan også bli eksportert.
|
Toyota har volumselgere både blant sedaner og SUVer i USA. Nå vil de dekke gapet mellom disse med FT-SX, en ny crossover.
|