Bilreportasjer | |
|
8. mars i 1976 – på kvinnedagen – fikk Aud Nielsen i Egersund overlevert en splitter ny Audi 50 LS. 46 år senere har Audien gjenoppstått hos Kai Ronny Nilsen på Kongsberg i minst like god form som da den var ny.
|
Du har sikkert allerede satt av helgen 29. april til og med 1. mai til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta. I dagene fram mot showet vil vi vise noen av godbitene som stilles ut og som vi har presentert i spalten Entusiastgarasjen.
|
Du har sikkert allerede satt av helgen 29. april til og med 1. mai til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta. I dagene fram mot showet vil vi vise noen av godbitene som stilles ut og som vi har presentert i spalten Entusiastgarasjen.
|
Du har sikkert allerede satt av helgen 29. april til og med 1. mai til Classic Car Show i Oslo Exporama på Hellerudsletta. I dagene fram mot showet vil vi vise noen av godbitene som stilles ut og som vi har presentert i spalten Entusiastgarasjen.
|
Du må ikke nødvendigvis være genuint bil- eller historieinteressert for å ha stor glede av å tilbringe et par timer på den nyåpnede utstillingen på Norsk vegmuseum nord i Lillehammer.
|
I den utgaven av Bil som i dag er ute hos abonnentene forteller vi om en gruppe studenter i Østfold som er i ferd med å bygge sin egen bil. I mai skal den delta i en stor konkurranse i Frankrike. Og de er sikre på å vinne en rekke av klassene...
|
LANSERING: Egentlig ganske spennende: Mitsubishi fikk
til noe ingen av de andre store bilfabrikkene
har klart: fikse en bruksbil-introduksjon der
livsstilpressen stiller tett som hagl. Elle, GQ
og Wallpaper pleier ellers å holde seg milevidt
unna slike lanseringer. Men nå fristet
Mitsubishi med livsstil-Colt.
|
PRØVEKJØRT: Det finnes sintere sportsbiler
enn BMW 645Ci, men
få kan oppvise den samme
kombinasjon av kultivert
råskap og komfort.
|
PRØVEKJØRT: Crossfire er det mest oppsiktsvekkende vi har kjørt
på norsk jord i år. Vi snakker design, resten er mer konvensjonelt.
|
PRØVEKJØRT: Teknisk er dagens 911 Carrera fjernt fra den originale
911 fra 1963, men profilen er den samme – og kjøreopplevelsen
er like stor nå som den gang.
|
PRØVEKJØRT: En skarp snerring –
bak ryggen – når
turtallet drar seg
over 6000-merket
bekrefter at dette
langt fra er en
vanlig Clio.
|
PRØVEKJØRT: Opel Speedster er
utviklet med et mål:
å gi optimal kjøreopplevelse.
|
PRØVEKJØRT: Første gang jeg så 350Z
på gata var i Miami i fjor,
der matchet den
Porscher og Ferrarier
perfekt. Men å se er en
ting, å kjøre er noe
annet, eller er det ...
|
PRØVEKJØRT: Typisk Saab, og
med karakter – 9-3
Cabriolet er en viktig
modell for svenskene,
godt at de har lykkes.
|
PRØVEKJØRT: Hadde jeg vært 12 år i dag
hadde jeg begynt å spare til
en Focus RS – tvert! Med
lappen i lommen ville jeg
kanskje hatt nok penger til
en brukt en.
|
PRØVEKJØRT: Jon Winding-Sørensen har vært i Spania og kjørt Pluriel.
Det ga ham plutselig lyst til å bli motorjournalist.
|
PRØVEKJØRT: Cadillac CTS er ikke som
“Caddier” flest. Her
snakker vi om V6’er,
sportslige kjøregenskaper
og beskjedne ytre mål.
Men vekker oppsikt gjør
den, både hos menigmann
og amcar-entusiaster.
|
PRØVEKJØRT: Den kan feire 20-års
jubileum – og er ikke
lenger så rampete. Nå
ligner den mer danseskolens
stolthet.
|
PRØVEKJØRT: Jaguar har holdt
seg strengt til tradisjonelle
designtrekk,
men ikke la
deg lure – luksuskatten
har fått helt
nye gener.
|
PRØVEKJØRT: En 3,2-liters V-sekser i
en Audi TT er heftig nok,
men det heftigste med denne
bilen er den nye gearkassen. Den sjalter
kjappere enn du visste du hadde behov for.
|
LANSERING: Det er et par ting
som ikke helt
stemmer med den
nye Rolls-Roycen.
Det første er selvfølgelig
at den er
tysk. Det andre
er at den heter
Phantom.
|
PRØVEKJØRT: Renault våger der andre
vegrer, og Avantime er et
av de mest spennende bilkonseptene
lansert de
siste årene. En tredørs
og høy luksusbil – er
dette fremtiden?
|
PRØVEKJØRT: Her har ikke BMW spart på noe –
resultatet er verdens mest avanserte
serieproduserte V12-motor.
Et 280-kilos smykke.
|
PRØVEKJØRT: Den er 100 kg lettere enn
en 911 Turbo, har 10%
høyere effekt og drift på
bakhjulene – 911 GT2 er
Porsches fartsmaskin
nummer 1 og snill som
en fole.
|
PRØVEKJØRT: 300 hk fra en ny 2,5-liters rekkefemmer, elektronisk
styrt chassisoppsett, diskret og elegant design – Volvos
nye R-biler er state-of-the-art.
|