Geneve 2005 | |
|
Om ikke Årets Bil, så i hvert fall Årets Stand på Geneve-utstillingen. Den hederen ble Fiat tildelt av CPG, en Geneve-forening bestående av reklamefolk og kreative media-krefter.
|
Det er vel ingen tvil om at av de siste årenes nye overklassebiler, er vel Bentley Continental GT den eneste som virkelig kan kalles en suksess. Firedørsutgaven ser ut som den kan gjenta den prestasjonen.
|
Den første Roomster, Skodas meget moderne kube, ble vist i Frankfurt for halvannet år siden. I Geneve viste Skoda en tilsynelatende produksjonsnær utvikling av den. Samtidig har de registrert en rekke navn som kan brukes på den. Her mener de nok alvor.
|
Ser du pressebilder av Fords konseptbil fra Geneve, vil du se at fronten er sølvfarget. Ser du fotografier fra utstillingen, vil du se at grillen er rammet inn i oransje. Det er bare et bevis på at nå er det progressive krefter i virksomhet hos Ford design.
|
Det er mulig Toyota har sagt det før, men denne gangen behøvde de ikke si det. Geneve viste tydelig at nå mener Lexus alvor med hensyn til Europa.
|
En av Geneves store overraskelser var en Morgan med tak. Og hvilket tak! Bilen dro linjene tilbake til de nydeligste franske karosseriene fra 30-årene.
|
Det sto en grønn bil i Geneve, en underlig skapning med frontruten delt ved hjelp av en tjukk midtstolpe - det hele svøpt i en oppsiktsvekkende grønnfarge. Attpåtil het den Stratos. En underlig historie.
|
Nå som europeiske fabrikker, Renault, Ford og VW blant andre, kjemper for å få de små familiebilene sine under 9.000 euro, er det ganske forfriskende med en italiensk mikrobil-produsent som selger 20-hesterne sine for 30.000.
|
Selv om SsangYong nå er kinesisk eid, er det kanskje galt å kalle den kinesisk. Men om Jiangling er det ingen tvil. 80 prosent kinesisk (og 20 prosent Ford) og på full fart inn i Europa.
|
Sent på ettermiddagen den siste pressedagen i Geneve rullet en rød Königsegg inn på standen. På frontruta sto det Offisiell Verdens Rekord 388 km/t. Imponerende er det. Og fort er det. Men internasjonal og verdens?
|
Det er mer enn 10 år siden Renault viste sin bybil-drøm med Citadine-serien. En genial familie moduloppbygde småbiler. På Geneve-utstillingen i år møtte vi en av dem i full skala.
|
Istituto Europeo di Design er en designskole i Torino som selvfølgelig har transport som fagområde. De har hatt stand på Geneve-utstillingen de siste årene, i år viste de et Fiat-prosjekt, virkelighetsnært, på Puntobasis. En nydelig sportscoupé var resultatet.
|
Stola imponerte ved årets Geneve-utstilling. De hadde fått Marcello Gandini (nevn et italiensk superbilikon fra de siste 20 årene og det er 33% sjanse for at den er hans) til å tegne en to-seter og de brukte litt over en måned på å bygge den, for å demonstrere alle firmaets muligheter.
|
Maserati Birdcage er en legendarisk sportsracer fra mer enn 40 år tilbake. Selv om Pininfarina aldri hadde fingrene sine borti de bilene, gjenopplivet de navnet på årets Geneve-utstilling, med en praktfull konseptbil.
|
Bizzarini er et av de mer fargerike navnene i italiensk bilhistorie. Opprinnelig en av de ingeniørene som sa kyss-meg-bak til Enzo Ferrari og vandret ut. Så ble han en del av ATS og deretter Iso Rivolta, før han startet å bygge biler under egen navn. Dem ble det ikke mange av.
|
Roma (BilNorge.no): Renault største utfordring i Norge er å få landets Volvo-forhandlere til å forstå at Renault lager fine, store biler. Å selge Renault og Volvo fra de samme forhandlere er ufin match. Mange hevder at ”Renault lager fine små biler og flerbruksbiler, men store biler - det er Volvo”. Nye Laguna er et nytt eksempel på hvor feil man kan ta.
|
Jeg er helt enig med italienske Covini – vi trenger minst en seks-hjuls bil hvert ti år. Og nå er det alt for lenge siden sist. Panther, var det det? Og en Formel 1-bil fra Tyrell. Men så kommer altså modell C6W – Covini Six Wheels!
|
Italdesign var vel representert på årets Geneve-utstilling. To nye hos Alfa, en ny hos Fiat, som de hadde en forbedret utgave av oppe hos seg selv. Og et rent konsept. Akkurat den hånden var vanskelig å slå i år.
|
I fjor gikk India for første gang gjennom 1 million personbiler produsert-grensen. Folk som snakker om Kina som en kommende bilstormakt, har åpenbart ikke oppdaget at det landet er ganske etablert, det går forbi Tyskland i år. Det er India som er det kommende. Og Tata er blant de store der.
|
Jeg aner ikke noe mer typisk Geneve-utstilling enn Sbarro. Denne lille italieneren som driver design-skole og som hvert år er på plass med de mest fantastiske kreasjoner. Som C2 med 3-liters V6 motor sentralt plassert, seks-dørs Multipla eller Mille Miglia replica.
|
Valmet har vært til stede på en rekke Geneve-utstillinger med forskjellige forslag til hvordan bilfabrikkene skal få ned taket. Nå viste de også en super to-seter.
|
Det har tatt noen år å få frem en 9-3 stasjonsvogn, men innen 2005 er omme har norske Saab-forhandlere fått innfridd sine ønsker. Den kommer imidlertid så sent på plass at den får beskjeden plass på årets registreringsstatistikk.
|
Castagna er et 160 år gammelt italiensk karosserinavn som det er blåst nytt liv i de siste årene. Det er Mini som har latt dem overleve. Først gjorde de en praktfull Woody, i dag er utvalget stort og fantasifullt.
|
Samtidig som Opel lanserer sin nye Zafira, har de klar en heftig OPC-versjon. Snerr og flerr-utgaven byr på kraftig motor, men er fortsatt familievennlig med plass til syv personer.
|
Så har jeg sett den også, den spanske superbilen vi skrev om lenge før Geneve åpnet sine dører. Jeg er sjarmert av de glade optimistene bak den og har stor sans for tandem-biler. Og 12 kunder i året finner de kanskje nå som russere og kinesere også begynner å bli bilgærne.
|