Sommertips | |
|
I motsetning til hva som gjelder andre kjøretøy, kan syklende kjøre forbi til høyre for andre.
|
På www.atl.no kan en nå få oppdatert oversikt over alle dødsulykker i Norge i 2008.
|
Om sommeren må en regne med et yrende liv på sentrale parkeringsplasser. Det er ikke likegyldig hvordan en planlegger parkeringen.
|
Om sommeren går ofte trafikken tett i flere felter. Biler og motorsykler kjører parallelt.
|
Skal du ut og reise i sommer, skal du sannsynligvis ha med deg tollfrie varer hjem igjen. Men hva og hvor mye har du lov til å ta med deg?
|
Forbikjøring er ikke bare forbudt når den kan medføre fare. Forbikjøring er også forbudt når den kan forstyrre andre trafikanter. Når feriekøene er lange og strømmen av biler går tett i tett, er det altså ikke lov å snikkjøre eller tråkle seg fram i rekken.
|
Er du redd for å overnatte i bil eller campingvogn i sommer? Her kan du skaffe deg litt ekstra sikkerhet.
|
Et viktig poeng før feriekjøring, er å ha god tid og ikke kjøre etter en stram tidsplan. Det fører lett til stress og uoverveid farlig kjøreatferd. Ikke minst dersom det koker i hodet på grunn av hete i kupeen.
|
Er du student eller pensjonist bosatt i utlandet med egen bil? Vær oppmerksom på at det er strenge regler for bruk av denne i Norge.
|
Nei, det er ikke noe slankeopplegg fra Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund, men noen råd om bl.a. å tenke på vekta av fullastet feriebil.
|
Spar miljøet og reduser bensinprisen med en krone eller to pr. liter.
|
VisVeg, Vegvesenets populære ruteplanlegger, har en egen tjeneste for deg når du er bilturist.
|
Sommeren er høysesong for kjøring med bil og campingvogn. Dette må du vite før du skal ut å kjøre.
|
Dårlig solskjerming i bilen er til stor fare i ferietrafikken. Juli er måneden med mest trafikk, og flest ulykker i Norge.
|
Mange norske bilmotorer havarerer i Sør-Tyskland, etter å ha blitt kjørt som travhester på Autobahn.
|
Hvert år stjeles det flere personbiler i Vest-Europa enn det finnes biler i Norge. Det er med andre ord god grunn til å sove med vognkortet under puten når man er på ferietur.
|
I motsetning til vann som koker ved 100 grader, koker ikke vann blandet femti/femti med frostvæske før ved 134 grader. Paradoksalt nok er det nettopp på de varmeste sommer-dagene at bilen trenger mest frostvæske.
|
Riktig lasting av feriebagasjen gir færre ulykker. Feil eller ubetenksom plassering av tunge kolli, kan ha to unødig konsekvenser: Bilen endrer kjøreegenskapene radikalt og tunge gjenstander farer fremover ved kollisjon eller bråbrems med voldsom og ødeleggende kraft.
|
Om ikke lenge begir tusenvis av norske familier seg av gårde på bilferie. Felles for de fleste er at bilen lastes til dels vesentlig tyngre enn til vanlig, og det er slikt som både kan by på overraskelser og skape farlige problemer.
|
Om alle bilførere var villig til å holde fartsgrensene, bruke belte og kjøre uten promille, kunne vi her i landet redusere antall døde i trafikken med rundt 50%.
|
Insekter er ikke bare barnemat for lakken på bilen din. Og både fugleskitt og nedfall fra trær bør snarest mulig fjernes.
|
Av hensyn til trafikksikkerheten bør det ikke lages for strenge regler om bruken av fjernlys. Andre trafikanter bør tåle å bli litt sjenert av fjernlys så lenge de ikke blir direkte blendet.
|
Vikeplikten må tas alvorlig. Vi kan ikke gi blaffen i hverandre i trafikken. Bare denne sommeren kan hundrevis bli skadd eller miste livet her i landet, fordi bilister nekter å vike i trafikken slik regelverket pålegger dem, eller ikke kan vikepliktsreglene. I tillegg til personskadeulykkene, har vi et langt større antall forsikringsskader.
|
Ferie, og spesielt sommerferie, medfører økt alkoholkonsum og økning i omfanget av promillekjøring. Med en promillegrense på 0,2 er det ikke lenger plass til en "kjørepils" eller et glass vin.
|
Det er grunn til en påminnelse om at også sommervegene kan være glatte. Det er vannplaning vi da tenker på.
|