London 2006 | |
|
Første gang vi møtte den nye, europeiske Kia-modellen, het den cee’d. I London var den blitt til ED, men nå er Kia tilbake til utgangspunktet. De gir også en nærmere forklaring på navnevalget.
|
Det var mange viktige merker som ikke deltok på bilutstillingen i London. VW, Audi og Fiat for eksempel. Men den vi savnet mest var nok Nanjing. Den kinesiske Roveren.
|
De av dere som har fulgt med de siste ukene vil vite at vi hadde det ganske morsomt på åpningsdagen til bilutstillingen i London. Der var det mye rart, for å si det slik. Det var mye rart som ikke var der også. Blant annet dette postkortet.
|
Marcos var på Goodwoods Festival of Speed med sin nye TSO GTC. Og de skulle vært på London-utstillingen, men var der i hvert fall ikke på pressedagen. Vi får nøye oss med beskrivelsen.
|
Et fantastisk hvitt, forholdsvis asymmetrisk eggeformet. Skall på tre hjul hadde en beskjeden plassering på Bilutstillingen i London. Kanskje utstillingens mest spennende.
|
Endelig har jeg også sett Caparo T1 i levende live. Den ser enda mer utrolig ut enn jeg trodde de gangene jeg har skrevet om den.
|
En bil jeg virkelig lette etter på London-utstillingen var Arash AF 10. Jeg så ikke spor av den, men et eller annet sted finnes den.
|
MB er det kjedelige navnet på en engelsk superbil som har dukket opp i forskjellige sammenhenger det siste året. Nå har vi sett den i virkeligheten. Og føreren sitter virkelig i sentrum, med en passasjer på hver side.
|
Noble begynner å bli et etablert merke. Ikke minst fordi alle som har vært om bord i en, som siste utgave av BIL for eksempel, er enige om at dette er meget kompetent bilbygging. I London viste de den nye M15.
|
For 15 år siden gjorde Gordon Murray, geniet bak McLaren F1, en liten flip som het Rocket. På London-utstillingen sto en liten to-seter som het Brooke og som så ut som en litt mislykket tvilling av Rocket. For mens passasjeren der satt bak føreren, sitter han ved siden av her. Resten er ren racerbil. For landeveien.
|
Det ble gitt beskjed om at TVR skulle flytte produksjonen sin. Dermed ble fjæren til en del høner. Nikolai Smolensky, den mediasky russiske eieren, skulle legge ned. Han skulle flytte alt til Ukraina. Han var konk. På London-utstillingen fikk vi et helt annet inntrykk.
|
Lotus Seven har etterlatt seg mye rart. For det første Caterham, som er en direkte etterkommer. For det andre en rekke direkte imitasjoner fra land over hele verden. For det tredje en del forsøk på å modernisere oppskriften. Toniq er en av dem.
|
Du ønsker deg en Ferrari? Gjør som Lauren Porter. Hun strikket seg en – med familiens hjelp. Og resultatet står på bilutstillingen i London.
|
Stillferdig sto det et lite ikon blant alle superbilene som skrek om 300 km/t pluss og 0-100 like fort som du klarer å bla opp 3 millioner. 0-100 i løpet av dagen og ”jo visst, du kan få en fartsbot med 2CV også. Men det må du jobbe for”.
|
Det skjer alltid noe hos Lotus. Nå er det aller meste positivt. Ikke minst at vi endelig fikk se den nye Europa.
|
Når du leser spesifikasjonene på denne elektrifiserte Minien kan det høres ut som om sikringen har gått. Mer enn 640 hk, ca 240 km/t. 0-100 på mindre enn 5 sekunder. 1000 km rekkevidde.
|
Har jeg antydet at det var mye rart på London-utstillingen? Her er enda en – Barabus heter den. Det er faktisk minst en grunn til å ta den på alvor.
|
Ved første øyesyn så Aquila ut som en godt bygget kit-car. Den viste seg å være meget mer.
|
Etter 800.000 solgte Minier (fra BMW-familien) er det åpenbart på tide med en fornyelse. Det er bare ikke så lett å få øye på.
|
Invicta er et fint gammelt engelsk sportsbilnavn. På London-utstillingen dukket det opp igjen.
|
På bilutstillingen i London sto sjefen selv, sølvhårede dr. Helmut Panke og holdt en strålende tale om hvor bra det går for BMW, før han dro teppet av debutanten, en M6 Convertible. Det blir nok hans siste motor-show opptreden.
|
Tidligere har du møtt et gjenfødt britisk bilmerke: Invicta. Her skal du få et til fra London-utstillingen. Connaught. Det var showets tøffeste.
|
Mens Volkswagen var nesten totalt fraværende ved London-utstillingen, var BMW særdeles til stede. Junioravdelingen av BMW, Mini, hadde nok utstillingens beste stand.
|
Allerede i desember skal de første eksemplarene av Kias nye, og meget spennende, mellomklassebil være klar. Siden det blir en C-segment bil er det jo logisk at den heter ED.
|
Nye Chrysler Sebring er på plass i London. Til våren kommer bilen til Norge med 2 liters dieselmotor. Men de som tror Sebring også blir stasjonsvogn, må tro om igjen.
|