img
img
img
img
img
img
img

Forsiden   |   Firmabilskatt 2021/2022   |   Bilgodtgjørelse   |   Reiser innenlands   |   Reiser utenlands   |   Nybilpriser          

London 2006

Kia tilbake til start

Første gang vi møtte den nye, europeiske Kia-modellen, het den cee’d. I London var den blitt til ED, men nå er Kia tilbake til utgangspunktet. De gir også en nærmere forklaring på navnevalget.

De som ikke var der:
Nanjing

Det var mange viktige merker som ikke deltok på bilutstillingen i London. VW, Audi og Fiat for eksempel. Men den vi savnet mest var nok Nanjing. Den kinesiske Roveren.

De som ikke var der:
Climax Concept

De av dere som har fulgt med de siste ukene vil vite at vi hadde det ganske morsomt på åpningsdagen til bilutstillingen i London. Der var det mye rart, for å si det slik. Det var mye rart som ikke var der også. Blant annet dette postkortet.

De som ikke var der:
Marcos manglet

Marcos var på Goodwoods Festival of Speed med sin nye TSO GTC. Og de skulle vært på London-utstillingen, men var der i hvert fall ikke på pressedagen. Vi får nøye oss med beskrivelsen.

Zaha Hadids rullende egg

Et fantastisk hvitt, forholdsvis asymmetrisk eggeformet. Skall på tre hjul hadde en beskjeden plassering på Bilutstillingen i London. Kanskje utstillingens mest spennende.

Caparo – villere blir det ikke

Endelig har jeg også sett Caparo T1 i levende live. Den ser enda mer utrolig ut enn jeg trodde de gangene jeg har skrevet om den.

Hvor var Arash?

En bil jeg virkelig lette etter på London-utstillingen var Arash AF 10. Jeg så ikke spor av den, men et eller annet sted finnes den.

MB med føreren i sentrum

MB er det kjedelige navnet på en engelsk superbil som har dukket opp i forskjellige sammenhenger det siste året. Nå har vi sett den i virkeligheten. Og føreren sitter virkelig i sentrum, med en passasjer på hver side.

Noblere Noble

Noble begynner å bli et etablert merke. Ikke minst fordi alle som har vært om bord i en, som siste utgave av BIL for eksempel, er enige om at dette er meget kompetent bilbygging. I London viste de den nye M15.

Lettvekts Brooke

For 15 år siden gjorde Gordon Murray, geniet bak McLaren F1, en liten flip som het Rocket. På London-utstillingen sto en liten to-seter som het Brooke og som så ut som en litt mislykket tvilling av Rocket. For mens passasjeren der satt bak føreren, sitter han ved siden av her. Resten er ren racerbil. For landeveien.

Nytt liv i TVR

Det ble gitt beskjed om at TVR skulle flytte produksjonen sin. Dermed ble fjæren til en del høner. Nikolai Smolensky, den mediasky russiske eieren, skulle legge ned. Han skulle flytte alt til Ukraina. Han var konk. På London-utstillingen fikk vi et helt annet inntrykk.

En moderne Se7en

Lotus Seven har etterlatt seg mye rart. For det første Caterham, som er en direkte etterkommer. For det andre en rekke direkte imitasjoner fra land over hele verden. For det tredje en del forsøk på å modernisere oppskriften. Toniq er en av dem.

En Ferrari? Strikk en da vel

Du ønsker deg en Ferrari? Gjør som Lauren Porter. Hun strikket seg en – med familiens hjelp. Og resultatet står på bilutstillingen i London.

Gjenfødt 2CV

Stillferdig sto det et lite ikon blant alle superbilene som skrek om 300 km/t pluss og 0-100 like fort som du klarer å bla opp 3 millioner. 0-100 i løpet av dagen og ”jo visst, du kan få en fartsbot med 2CV også. Men det må du jobbe for”.

Billig-Lotus og ny Europa

Det skjer alltid noe hos Lotus. Nå er det aller meste positivt. Ikke minst at vi endelig fikk se den nye Europa.

Overspent?

Når du leser spesifikasjonene på denne elektrifiserte Minien kan det høres ut som om sikringen har gått. Mer enn 640 hk, ca 240 km/t. 0-100 på mindre enn 5 sekunder. 1000 km rekkevidde.

Brabus med stavefeil?

Har jeg antydet at det var mye rart på London-utstillingen? Her er enda en – Barabus heter den. Det er faktisk minst en grunn til å ta den på alvor.

Mer enn en kit-car

Ved første øyesyn så Aquila ut som en godt bygget kit-car. Den viste seg å være meget mer.

Ny Mini, og: Gratulerer med de 1000!

Etter 800.000 solgte Minier (fra BMW-familien) er det åpenbart på tide med en fornyelse. Det er bare ikke så lett å få øye på.

Nytt liv for Invicta

Invicta er et fint gammelt engelsk sportsbilnavn. På London-utstillingen dukket det opp igjen.

BMW bytter på toppen

På bilutstillingen i London sto sjefen selv, sølvhårede dr. Helmut Panke og holdt en strålende tale om hvor bra det går for BMW, før han dro teppet av debutanten, en M6 Convertible. Det blir nok hans siste motor-show opptreden.

Connaught, Londons tøffeste

Tidligere har du møtt et gjenfødt britisk bilmerke: Invicta. Her skal du få et til fra London-utstillingen. Connaught. Det var showets tøffeste.

Mini med Londons beste

Mens Volkswagen var nesten totalt fraværende ved London-utstillingen, var BMW særdeles til stede. Junioravdelingen av BMW, Mini, hadde nok utstillingens beste stand.

Kias nye Europeer: Møt ED

Allerede i desember skal de første eksemplarene av Kias nye, og meget spennende, mellomklassebil være klar. Siden det blir en C-segment bil er det jo logisk at den heter ED.

Ny Sebring vist i London

Nye Chrysler Sebring er på plass i London. Til våren kommer bilen til Norge med 2 liters dieselmotor. Men de som tror Sebring også blir stasjonsvogn, må tro om igjen.


Neste 14 artikler