Toyota går funkyVi har vist forslaget før: Toyotas WiLL prototype ble første gang vist på høstens Tokyo-utstilling. Nå er den i produksjon som Toyotas første virkelig funky cross-over produkt. Sammen med blant annet en produsent av rensevæsker (som fjerner sigarettlukt) og en som selger individuelt opplagte pakketurer, har Toyota lansert et program som heter WiLL. Innenfor den rammen skal det selges produkter til japanere som er litt hippere og litt mer selvstendige enn den vanlige flokk-japaneren. Toyotas WiLL Vi-modell er nøkkelproduktet i dette eksperimentet og mandag ble denne ukonvensjonelt utseende bilen lansert. "Toyota har aldri hatt spesiell appell til unge mennesker" sa Fujio Cho, Toyota-presidenten ved lanseringen, "vi regner med at denne modellen vil endre det". Noen Corolla-volum blir det ikke. Den særpregede modellen skal selges i et antall av ca. 1200 stk/måned til ca. 1,3 million yen (i nærheten av 100.000 kr.) Masushita håper dette vil trekke opp salget av en WiLL mikrobølgeovn, og Asahi regner med at salget av WiLL-øl vil øke i forbindelse med oppmerksomheten rundt lanseringen av Toyotaen. Men en produsent av PC'er forteller at salget av WiLL PC'en har vært jevnt bra "men ikke akkurat røket i været". Spennende eksperiment uansett, og vi tror gjerne at modne hippier som i sin tid eide en 2CV ser med sympati på den nye Toyotaen. Av Jon Winding-Sørensen - bilnorge.no Artikkel fra www.firmabil.no URL: |