Toyota selger fortsatt VWHvorfor klarer ikke VW, som ellers gjør alt selv, å selge sine egne biler i Japan? Observatører begynner å lure på om det ligger noe under når VW igjen fornyer avtalen med Toyota, om at verdens største bilprodusent skal selge produktene fra verdens tredje største bilprodusent på det japanske marked. VW/Audi er de ledende importmerkene i Japan, og VW kunne fint har klart å løse denne salgsoppgaven selv - regner de fleste med, med adskillig bedre marginer. (De gjør det også delvis, i tillegg til Toyotas salgskanal som heter DUO, og som har 150 salgspunkter, opererer VW Group Japan KK med 100 butikker i sin egen kjede som heter Fahren). For Toyota må jo en slik distribusjonsoppgave være en distraksjon? Uansett hvilke skjulte agendaer disse to kjempene har for slikt samarbeide: nå er avtalen fornyet for tre år. Og man regner med at salgsutviklingen fortsetter: i fjor økte VW/Audi salget med 6,4 prosent, til hele 53.608 biler! Artikkel fra www.firmabil.no URL: |